جمعه 10 فروردین 1403

آبله میمون خطرناک است یا آبله مرغان؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آبله میمون خطرناک است یا آبله مرغان؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افرادی که واکسن آبله مرغان را دریافت کرده‌اند، در اکثر مواقع به بیماری آبله میمون مبتلا نمی‌شوند و معمولاً هم با خطر مرگ همراه نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شبنم طهرانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز درباره نسل جدید بیماری عفونی تحت عنوان آبله میمون اظهار داشت: با وجود اینکه زمان زیادی از مهار بیماری کرونا نمی‌گذرد، متأسفانه شنیدن نوع جدیدی از بیماری عفونی به نام آبله میمونی ناراحت کننده است اما خیلی نباید نسبت به این بیماری نگران بود، البته این به معنای عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی نیست.

وی افزود: بیماری جدید آبله میمون که بیشتر در مناطق دورافتاده کشورهای مرکز و غرب آفریقا رایج است تعداد قابل توجهی از انسان‌ها را مبتلا کرده و این بیماری بثورات پوستی در قسمت‌های مختلف بدن از خود بر جای می‌گذارد. کارشناس حوزه بهداشت و بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: بسیاری نگران هستند که دوره درمان و پایان این بیماری چقدر طول می‌کشد، اما نباید خیلی نگران بود معمولاً بین 6 تا 13 روز از شروع علائم تا پایان آن به طول می‌انجامد. طهرانی ادامه داد: افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی شبیه سرماخوردگی به همراه دارند و با تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمردرد و درد عضلانی و کمبود انرژی شدید مواجه می‌شوند و هنگامی که تب شروع می‌شود، جوش‌ها و التهاب‌های پوستی شبیه آبله مرغان ایجاد می‌شود که اغلب از صورت شروع و سپس به سایر قسمت‌های بدن هم سرایت می‌کند. وی تأکید کرد: معمولاً کف دست‌ها و کف پا هم درگیر این بیماری خواهد شد و حدود 95 درصد این ضایعات پوستی در روی صورت، 75 درصد موارد بر کف دست و کف پا و 30 درصد دیگر در سایر اندام‌های بدن بروز خواهند کرد. این متخصص بیماری عفونی توصیه کرد: افراد باید مراقب بهداشت خود باشند، به خصوص افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند باید از تماس با دیگران خودداری کنند. هچنین از راه‌های انتقال این بیماری، تماس با حیوانات آلوده و خوردن گوشت نپخته و خوردن محصولات دامی خام است که بهتر است پیش از مصرف گوشت کاملاً آنها را طبخ کرد. به گفته وی افرادی که واکسن آبله مرغان را دریافت کرده‌اند، در اکثر مواقع به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و معمولاً هم با خطر مرگ همراه نیست اما به واسطه پیشرفت علم، واکسن‌های جدیدتر تولید خواهد شد تا به مقابله با این ویروس جدید پرداخته شود. انتهای پیام /*