جمعه 31 فروردین 1403

آب مشکل اساسی تابستان لارستان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آب مشکل اساسی تابستان لارستان

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری، کمتر از 20 میلیمتر باران در این شهرستان نازل شده است، تامین آب شرب را مشکل اساسی تابستان امسال دانست.

جلیل حسنی در جلسه حفاظت از منابع آب و مقابله با تنش آبی لارستان، بر لزوم آمادگی کامل دستگاه‌های ذیربط برای مدیریت منابع آب تاکید و خاطرنشان کرد: عمده مشکل تامین آب شرب این شهرستان در روستاهاست و علیرغم همه تلاش ها و اقدامات انجام شده، طی سال های اخیر کماکان برخی از روستاهای شهرستان بدلیل خشکسالی دچار کمبود آب هستند.

وی افزود: باید تمهیدات لازم برای رفع مشکلات آب شرب در فصل تابستان انجام شود و تا رفع کامل مشکلات، اداره آبفا با همکاری سایر دوایر دولتی موظف به آبرسانی به روستاها با استفاده از تانکر خواهد بود.

حسنی خاطرنشان کرد: بازسازی شبکه های فرسوده برای جلوگیری از هدر رفت آب، کف شکنی چاه ها و پیش بینی تانکرهای آبرسانی باید مورد توجه و اولویت کاری قرار گیرد.

فرماندار ویژه لارستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی و باغداری می باشد، بر لزوم انجام کارهای ترویجی در خصوص کاهش سطح کشت در سطح شهرستان تأکید کرد و افزود: باید بر اصلاح الگوی کشت مناسب و کم آب بر، توسط جهاد کشاورزی اقدامات جدی صورت گیرد.

وی افزود: محدودیت منابع آبی واقعیتی غیرقابل انکار است و شهروندان باید براساس شیوه هایی که کارشناسان توصیه می کنند، در صدد مدیریت مصرف آب برآیند تا تبعات بحران کم آبی به حداقل ممکن برسد.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: ما با پدیده خشکسالی مواجه هستیم، بنابراین همه باید میزان مصرف خود را به نوعی مدیریت کنیم تا با کمبود آب مواجه نشویم.

وی اظهار کرد: مردم با فرهنگ لارستان در مصرف بهینه آب و مدیریت فشار همکاری خوبی با شرکت آبفا داشته و دارند و این همکاری موجب شده که تاکنون مشکلی برای تأمین آب شرب مردم وجود نداشته باشد و در ادامه نیز بایستی همه در مصرف آب صرفه جویی کنند تا از اول تابستان با قطعی آب مواجه نشویم، چرا که با افزایش دما در فصل تابستان مسلما در این فصل تقاضا برای مصرف آب افزایش می یابد.

وی میانگین بارندگی سال زراعی لارستان را کمتر از 20 میلی متر اعلام کرد و این مهم در 40 سال اخیر بی سابقه بوده است، افزود: ما در شرایط آب و هوایی خشک قرار داریم و اقلیم گرم و خشک باعث افزایش مصرف آب می شود.

حسنی اظهارکرد: مردم باید در فصل گرم سال از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنند و به افرادی هم که آب را درست مصرف نمی کنند، تذکر دهند.

فرماندار ویژه لارستان با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید در نهادینه کردن فرهنگ استفاده صحیح از منابع آبی تلاش کنند، تصریح کرد: مدیریت آبفا به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد و برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی نیازمند یاری همه دستگاه‌های دولتی و شهروندان لارستانی هستیم.

وی گفت: در خصوص آبرسانی به مردم شهرستان لارستان و روستاهای تابعه پیش از این اقداماتی گسترده ای انجام شده است، و در ادامه هم نه تنها برای شهر، بلکه برای همه روستاهای شهرستان برنامه ریزی شود.

حسنی از بخشداران و دهیاران هم، خواست تأمین آب مورد نیاز مردم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی ادامه داد: از دستگاه‌های تخصصی انتظار داریم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که در هیچ ساعتی از شبانه روز و در هیچ نقطه‌ای ازشهرستان مشکل کمبود آب نداشته باشیم.

فرماندار لارستان با اشاره به اینکه برای تأمین آب شرب، سه برنامه راهبردی را برای سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شود، گفت: برای مقطع کوتاه مدت با توجه به گرمای هوای فصل تابستان و افزایش مصرف آب متأثر از این موضوع، باید برای رفع نیاز مردم در این شرایط تدبیر شود به گونه ای که مردم هیچ گونه کمبودی را حس نکنند.

در ادامه دلاور معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، مختاری مدیرآبفا، خرم رییس امور آب و سعیدی نژاد کارشناس جهاد کشاورزی لارستان نیز مواردی را مطرح کردند.