جمعه 31 فروردین 1403

آخرین امید مدافعان خرمشهر چه بود؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آخرین امید مدافعان خرمشهر چه بود؟

پایگاه نیروی دریایی خرمشهر نیز دائم زیر آتش توپخانه سنگین و خمپاره قرار دارد. استراق سمع مکالمات دشمن مشخص شده که آنها برای پیشروی تقاضای آتش پشتیبانی می کنند. هر ساعت که می‌گذرد وضعیت دشمن مستحکم‌تر شده و با جرئت بیشتری عمل می کنند.

به گزارش ایسنا، کتاب «خرمشهر در جنگ طولانی» یکی از آثار منتشر شده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. در این اثر به فرایند اشغال خرمشهر پرداخته شده است. وقایع روزهای پایانی مقاومت مدافعان در خونین شهر در این کتاب این چنین روایت شده است:

«ستاد عملیات خوزستان در گزارش روز 1359/8/1 خود ضمن اشاره به ادامه جنگ تن به تن، تشدید آتش دشمن و شهادت و جراحت بسیاری از مدافعان خرمشهر آورده است که نیروهای خودی از پل خرمشهر تا فلکه فرمانداری و در خیابان 40 متری و خیابان بستان مستقر هستند و پاکسازی خانه به خانه را به طرف جلو انجام می‌دهند. در این گزارش اضافه شده که طی دیروز و امروز 6 عراقی به اسارت درآمده اند.

منطقه سوم دریایی خرمشهر نیز در گزارش روز اول آبان 1359 اعلام می کند: «در خرمشهر جنگ خانه به خانه به شدت جریان دارد. دشمن مواضع تانک خود را در جاده کمربندی ایجاد کرده است و به پل خرمشهر نزدیک تر می شود. پایگاه نیروی دریایی خرمشهر نیز دائم زیر آتش توپخانه سنگین و خمپاره قرار دارد. استراق سمع مکالمات دشمن مشخص شده که آنها برای پیشروی تقاضای آتش پشتیبانی می کنند. هر ساعت که می‌گذرد وضعیت دشمن مستحکم‌تر شده با جرئت بیشتری عمل می کنند. در اثر بی خوابی روحیه پرسنل هر لحظه ضعیف‌تر می‌شود. علت عدم سقوط خرمشهر تا این ساعت از جان گذشتگی پرسنل و آتش شدید سلاح سنگین تکاوران با خمپاره 120 بوده است که بدون آن شهر در عرض چند ساعت سقوط خواهد نمود. همه منتظرند اقدامات تهاجمی نیروهای خودی هرچه زودتر شروع شود. این امید در سه روز گذشته با توجه به اخبار رسیده زیاد بوده و همین باعث تقویت روحیه شده است. ولی این آخرین توان روحی باقی مانده در پرسنل است که اگر تمام شود تخریب کامل روحیه انجام گرفته میل به جنگ و مقاومت مانند چند روز گذشته از بین می رود. مقرر فرمایید موارد فوق در طرح ریزی های عملیاتی در نظر گرفته شود و اقدامات به‌موقع انجام گردد. هر تأخیری باعث قوی‌تر شدن دشمن و تضعیف نفرات خودی می شود.»

در گزارش های روز 1359/8/1 استانداری خوزستان نیز آمده است: «نیروهای مزدور عراقی در خونین شهر از جاده کمربندی و 40 متری پیشروی زیادی کرده و در حوالی فرمانداری خونین شهر مستقر شده‌اند.»

در چنین وضعی که تسلط قوای دشمن بر خرمشهر کامل می‌شود و از پایداران میدان نبرد جز قلیلی باقی نمانده اند که آن ها هم گوششان از وعده‌های انجام نیافته پر است و دیگر بدون توجه و امیدی به وعده های فرماندهی کل قوا یعنی بنی صدر و زیر دستانش منتظر قضای الهی هستند. سرهنگ فروزان فرمانده ژاندارمری که در روزهای اخیر به جای سرهنگ رضوی فرماندهی عملیات اروند را به عهده گرفته است. طی پیامی ضمن تمجید از رزمندگان خواستار ادامه مقاومت آنها می شود. «از: فرمانده عملیات اروند به: فرماندهی عملیات خرمشهر و آبادان 1- رزمندگان راه خدا در خرمشهر و آبادان قهرمان آن جاودان میهن اسلامی ما بوده و نام آنان برای همیشه در خاطر کلیه برادران و خواهران و نسل های آینده کشور باقی خواهد ماند زبان از تشریح و تمجید اینهمه مقاومت و فداکاری قاصر است.

2- انتظار ما مردم مسلمان ایران به رهبری امام امت آن است که در این لحظات حساس با ادامه دفاع دلیرانه خود آخرین فرصت را برای ما فراهم نمایند.

3- دستور فرمایید مراتب بالا به برادران و خواهران شجاع و جسور رزمنده مسلمان ما ابلاغ شود خداوند یارو یاور و دعای خیر امام امت بدرقه راه شما باشد.»

ایستگاه دریایی بندر امام خمینی طی پیامی در تاریخ 1359/8/1 به ستاد اروند اعلام می کند: «طبق گزارش پست فرماندهی نداجا، 500 نفر از افراد بسیج مجهز به تفنگ همراه با 40 نفر آموزش دیده در عملیات تکاوری برای تقویت جبهه خرمشهر و آبادان پیش بینی گردیده است. در صورت نیاز به افراد یادشده مراتب اعلام تا در اسرع وقت به پست فرماندهی نداجا جهت اعزام آنها ابلاغ گردد.»

اما به زودی با آغاز هجوم نهایی دشمن مشخص می‌شود که نه فرصت و امکان انتقال چنین نیروی وجود دارد و چنین نیرویی در این مقطع چاره‌ساز است.

انتهای پیام