جمعه 31 فروردین 1403

آخرین نتایج استفاده از سلول درمانی در درمان کرونا

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
آخرین نتایج استفاده از سلول درمانی در درمان کرونا

رئیس جهاد دانشگاهی درباره آخرین نتایج استفاده از سلول‌درمانی در درمان کرونا گفت: پژوهشگاه رویان موضوع استفاده از سلول‌های مزانشیمی در بافت‌های آسیب‌دیده ریه را با بیمارستان مسیح دانشوری، هاجر و شریعتی آغاز کرد. فاز اول کار به پایان رسید و فاز دوم با تعداد بیشتری از بیماران در حال انجام است. به طور طبیعی این تحقیقات نیاز به زمان دارد تا نتایج کار مشخص شود. امیدواریم نتایج خوبی از سلول درمانی گرفته شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در حاشیه برگزاری بیست‌ویکمین کنگره رویان و در جمع خبرنگاران درباره اقدامات جهاد دانشگاهی در راستای مقابله با کرونا، گفت: با شیوع کووید -19 در کشور چین و تصور این که این ویروس به زودی به سایر کشورها هم راه می‌یابد، ما در حوزه پزشکی تمام امکانات خود را در زمینه تولید کیت تشخیص کرونا به کار گرفتیم و موفق شدیم این کیت را تولید کنیم و به تایید انستیتو پاستور برسانیم. این کیت توسطا یک شرکت دانش‌بنیان در حال تولید برای استفاده وزارت بهداشت و درمانگاه‌های خصوصی است و در حوزه صادرات هم با اجازه مسئولین فعال است.

وی درباره اقدامات رویان در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان کرونا گفت: رویان هم خیلی زود بحث، استفاده از سلول‌های مزانشیمی در بافت‌های آسیب‌دیده ریه را با بیمارستان مسیح دانشوری، هاجر و شریعتی آغاز کرد. فاز اول کار به پایان رسید و فاز دوم با تعداد بیشتری از بیماران در حال انجام است. به طور طبیعی این تحقیقات نیاز به زمان دارد تا نتایج کار مشخص شود. امیدواریم نتایج خوبی از سلول درمانی گرفته شود. در زمینه تولید واکسن نیز اعلام آمادگی کردیم اما امکان تامین منابع مالی مورد نیاز وجود نداشت. در حوزه تولید مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و لوازم بهداشتی نیز اقداماتی را انجام دادیم و هنگامی که شرکت‌های دیگری هم در این عرصه وارد شدند ما به طور طبیعی اقدامات خود را متوقف کردیم. در زمینه تولید آنتی‌ژن‌ها هم فعالیتی انجام دادیم.

رییس جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی بیمارستان سلول درمانی گفت: مشکل منابع مالی در این زمینه وجود دارد. یک زمانی شهردار وقت تهران قبول کردند این بیمارستان را راه‌اندازی کنند اما با بروز مشکلات مالی در کشور کار متوقف شد. قرار بود رویان مجموعه امکانات و ساختمان‌هایی را که دارد به شهرداری واگذار کند و شهرداری در مقابل ساختمان را بسازد. کل کشور الان با مشکلات اقتصادی مواجه است و نمی‌توان انتظار داشت که الان هم شهرداری این اقدام را انجام دهد، چون به لحاظ قانونی هم شهرداری وظیفه‌ای ندارد. شهردار وقت تهران در آن زمان در حال انجام توافقی با جهاد دانشگاهی بود که این ساختمان‌ها را از جهاد بگیرد و ساختمانی برای بیمارستان احداث کند. ما در این زمینه ناامید نمی‌شویم در حال تلاش هستیم که از خیرین در این زمینه کمک بگیریم.

طیبی ادامه داد: ما وارد فازی شده‌ایم که در زمینه سلول‌های بنیادی حرف‌های نو برای جهان داریم. زمانی دغدغه ما این بود که سریع‌تر خود را به مرزهای علم و فناوری برسانیم. الان در زمینه سلول‌های بنیادی می‌توانیم بگوییم که حرف‌های جدیدی در بسیاری از زمینه‌ها داریم. چه در حوزه درمان بیماران و چه در حوزه فنی، زمانی کار قابل رقابت است که صاحب علم و فناوری پیشرفته باشیم و مدام آن را ارتقا دهیم.

وی درباره فعالیت‌های رویان در زمینه درمان پارکینسون گفت: فعالیتی که اکنون رویان در زمینه درمان پارکینسون آغاز کرده حرف جدیدی در دنیا است که فاز آزمایشگاهی و حیوانی را با موفقیت طی کرده است و فاز انسانی آن آغاز شده است.

وی در پایان بیان کرد: ما حتی در حوزه‌های فنی و مهندسی و کشاورزی خیلی زود فاصله خود را با دنیا طی می‌کنیم، اما مشکلی در زمینه تامین قطعات و مواد اولیه داریم که باعث می‌شود کل پروژه قدری گران‌تر و زمان‌برتر شود. آن چه که ما به عنوان مدیران حوزه تحقیقاتی کشور از آن گله‌مند هستیم این است که هنوز باور به توان ملی در کشور وجود ندارد. این حجم از منابع مالی سرگردانی که در کشور داریم اگر در حوزه تولید کشور مورد استفاده قرار گیرد، مشکلی در توسعه علم و فناوری نداریم ما به باور مسئولان و مردم نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم افتتاحیه بیست‌ویکمین کنگره بین‌المللی رویان برگزیدگان بخش پوستر این کنگره معرفی شدند.

دکتر مریم هزاوه‌ای از پژوهشگاه رویان

جمیله میرصانعی، دانشجوی دکترای دانشگاه علوم پزشکی ایران

مهسا ذبیحی، دانشجوی دکترای ژنتیک دانشگاه علم و فرهنگ

راضیه نجف‌لو، دانشجوی دکترای بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس

از جمله منتخبان بخش پوستر بودند. در این مراسم از دبیران علمی این کنگره نیز تقدیر شد.

لینک کوتاه: asriran.com/0037oU