جمعه 10 فروردین 1403

15 آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
15 آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - نقشه آبی رنگ کرونایی کشور طی روزهای گذشته استرس و اضطراب ناشی از همه گیری بیماری کووید 19 را در میان آحاد جامعه کم کرده است اما در کنار این آرامش، از دلهره ورود سویه جدید اومیکرون به کشورمان نباید غافل شد.

البته مسوولان اطمینان داده اند که تمامی مرزهای ورودی را تحت کنترل دارند تا حتی یک فرد آلوده به کرونا به کشور وارد نشود مصداق این ادعا اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز است که امروز در خصوص ورود چند تبعه از کشورهای هند، پاکستان و مصر به بندرگاه های خوزستان و چگونگی ورود افراد از طریق مرزهای این استان گفت: از این افراد تست گرفته شده بود ولی قبل از اینکه 24 ساعت بگذرد و جواب تست آماده شود به آنها اجازه خروج از بندرگاه داده شده بود تا به سمت فرودگاه مهرآباد رفته و از کشور خارج شوند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان افزود: اگرچه این افراد از کشورهای پرخطر نبودند ولی برای اینکه روند نظارت اصلاح شود، تذکر داده شد که اگر کسی قصد ورود از سایر کشورها را داشت و از وی تست پی سی آر گرفته شد باید تا تعیین تکلیف نتیجه تست در همان کشتی بماند و اجازه خروج و روادید نباید به وی داده شود.

وی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت در رابطه با مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، کشورها به سه دسته تقسیم شدند. کشورهای ویژه که سویه جدید در آنها گردش بالایی داشته، کشورهای پرخطر که بروز این سویه در آنها افزایش یافته و دسته سوم سایر کشورها هستند. کشورهای ویژه عمدتا آفریقایی بوده مانند بوتسوانا، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقا جنوبی و زیمباوه که ورود مردم این کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم ممنوع است همچنین ایرانی هایی که بخواهند از این کشورها وارد شوند حتما باید 14 روز در قرنطینه بسر برند و سه نوبت تست پی سی آر داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همچنین یادآورشد: کشورهای دیگر که سویه جدید در آنها شناسایی شده حتما باید 2 نوبت واکسیناسیون را انجام داده باشند و حداقل 2 هفته از آخرین دز آن گذشته باشد همچنین تست پی ی آر همراه داشته باشند اما در صورتی که همکاران بهداشت تشخیص بدهند و ما صلاح بدانند باید تست مجدد انجام دهند.

همچنین بر اساس اعلام دبیر ستاد مدیریت کرونا در خراسان رضوی کمیته‌های تخصصی قرارگاه کرونای این استان به منظور جلوگیری از انتشار سویه اومیکرون که در کشورهای آفریقایی و اروپایی شایع شده در آمادگی کامل قرار دارند.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی افزود: در این رابطه میزان رهگیری های مرتبط با بستگان و اطرافیان مبتلایان به کرونا در سطح خراسان رضوی افزایش یافته است.

در رابطه با وضعیت تردد اتباع داخلی و خارجی از مرز زمینی آستارا در خبرهای امروز به این موضوع اشاره شده که قبل از شیوع کرونا، ترددها به رقم یک میلیون نفر و بیش از این هم می‌رسید و اکنون در پی ممنوعیت و محدودیت رفت و آمدها، به حدود 16 هزار نفر در هشت ماه امسال تنزل پیدا کرده است.

همچنین پیش از شیوع کرونا روزانه 2 تا سه هزار تبعه جمهوری آذربایجان، بدون الزام به داشتن روادید، از مرز زمینی آستارا وارد ایران می شدند و عده کثیری از آنها بعد از خرید مایحتاج خود به کشور خویش باز می گشتند و برخی نیز برای درمان، زیارت و دیدار با اقوام خویش به سایر شهرها و استان های ایران سفر می کردند.

در این شرایط رفت و آمد روزانه گردشگر و مسافر داخلی و خارجی از مرز، در چرخه اقتصادی این شهرستان و حتی استان گیلان تاثیرگذار بود و بنا بر اعلام اتاق اصناف آستارا، محدودیت رفت و آمدها سبب تعطیلی نزدیک به 10 غرفه در بازار ساحلی و تعدادی دیگر از اصناف در پاساژها شد و اکنون تردد افراد در مرز آستارا به موارد خاص و ضروری محدود شده، به طوری که مدیرکل گمرک این شهرستان تعداد کل ترددکنندگان از مرز در هشت ماه گذشته را 16 هزار و 333 نفر اعلام کرد.

دکتر کریم رسولی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا اول آذرماه یکهزار و 301 هموطن از مرز آستارا به ایران وارد و یکهزار و 230 هموطن نیز از این مرز خارج شده اند و همچنین 6 هزار و 802 تبعه خارجی نیز از مرز آستارا به ایران وارد و هفت هزار تبعه خارجی نیز از کشور خارج شده اند.

خبرنگاران مراکز استانی ایرنا امروز 15 آذرماه نیز به روال روزهای قبل در خبرها و گزارش ها به ارائه وضعیت کرونایی نقاط مختلف کشور پرداختند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود:

هرمزگان / طی 72 ساعت گذشته سه مورد فوتی ناشی از کرونا در هرمزگان ثبت شده، آمار مبتلایان کرونا در هرمزگان 723 نفر بوده و 32 نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند که حال 6 نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است، آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در استان 2 میلیون و 521 هزار و 640 نفر است، اکنون تمامی مناطق استان به جز شهرستان حاجی آباد در وضعیت آبی قرار دارند.

آذربایجان غربی / طی 24 ساعت گذشته 218 نفر در این استان به کرونا مبتلا و 36 درصد این تعداد معادل 79 نفر در مراکز درمانی بستری شدند که این رقم بستری روزانه نیز از نهم تیر امسال، بی سابقه بوده و نشان دهنده کاهش قابل توجه بیماران است، در این مدت 2 بیمار هم در شهرستان های ارومیه و میاندوآب جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و تاکنون بیش از چهار میلیون و 300 هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

اردبیل / آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل برای چهاردهمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.19 در این استان در رقم 2 هزار و 581 نفر باقی ماند، طی شبانه روز گذشته 25 فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که این میزان بستری نیز پایین ترین رقم در 3.5 ماه پیش بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده، 164 نفر کاهش را نشان می‌دهد، هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند و تاکنون 892 هزار و 400 دز واکسن نوبت اول و 744 هزار و 838 دز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

اصفهان / تاکنون 91 درصد از جامعه هدف شهرستان خور و بیابانک در شرق استان اصفهان دز اول و 85 درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید -19، این شهرستان در وضعیت آبی (خطر پایین) قرار دارد.

البرز / 40 بیمار کووید 19 طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های البرز پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند و سه بیمار بدحال هم جان باختند و اکنون تمامی هفت شهرستان تابعه این استان در وضعیت آبی کرونایی به سر می برند.

خوزستان / پس از 21 ماه از شیوع بیماری کووید 19 در کشور، روز گذشته بستری بیمار جدید کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول به صفر رسید و این شهرستان اکنون در وضعیت آبی قرار دارد.

کردستان / 52 درصد جمعیت هدف (بالاتر از 12 سال) برابر با 123 هزار نفر از مردم شهرستان سقز هر 2 دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و اکنون 10 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان سقز بستری هستند.

کرمانشاه / 2 نفر دیگر در شبانه روز گذشته فوت کرده و 198 بیمار کووید 19 در مراکز درمانی بستری شدند و شهرستان‌های قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب و دالاهو در وضعیت آبی و شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، سنقر وکلیایی، پاوه، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

گیلان / در زمان حاضر مرگ و میر ناشی از کرونا در شهرستان رشت به یک نفر در روز رسیده و 105 بیمار مبتلا به بیماری کووید 19 در شهرستان رشت بستری هستند و تاکنون 736 هزار و 790 نفر شامل افزون بر 87 درصد، دز یک و 662 هزار و 800 نفر معادل 78 درصد، دز دوم کرونا را دریافت کرده اند و شهرستان رشت مرکز استان گیلان با 881 هزار و 214 نفر جمعیت در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

خراسان رضوی / وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا در میان شهرستانهای 33 گانه خراسان رضوی شامل یک شهرستان ارنجی، هفت شهرستان زرد و 25 شهرستان آبی است، شهر طبس در استان خراسان جنوبی هم در وضعیت قرمز و بردسکن در شرایط نارنجی قرار دارد، تاکنون افزون بر 90 درصد جمعیت بالای 18 سال در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی در استان خراسان رضوی دز نخست و 71 درصد دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

سیستان و بلوچستان / با اضافه شدن 88 مورد جدید کرونا طی24 ساعت گذشته شمار مبتلایان این استان به 132 هزار و 918 نفر رسید و در این مدت یک نفر دیگر جان خود را از دست داد، هم اکنون 159 بیمار حاد تنفسی و 46 فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

کرونا در ایران: 77 قربانی دیگر 

در ازه ترین اطلاع رسانی، مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی 24 ساعت گذشته، 77 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 130 هزار و 277 نفر رسید.

از دیروز (یکشنبه) تا امروز دوشنبه 15 آذر 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 3 هزار و 356 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 559 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 6 میلیون و 137 هزار و 821 نفر رسید.

همچنین تا کنون 5 میلیون 930 هزار و 502 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، سه هزار و 232 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و 39 میلیون و 415 هزار و 479 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

تا کنون 58 میلیون و 193 هزار و 586 نفر دز اول، 48 میلیون و 349 هزار و 504 نفر دز دوم و یک میلیون و 397 هزار و 543 نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 107 میلیون و 940 هزار و 633 دز رسیده است.

در شبانه روز گذشته نیز 408 هزار و 862 دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر دو شهر کشور در وضعیت قرمز، 9 شهر در وضعیت نارنجی، 153 شهر در وضعیت زرد و 284 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
15 آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 2