پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

21 آذر و مهمترین اخبار کرونایی استانها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
21 آذر و مهمترین اخبار کرونایی استانها

استانها - ایرنا - خروج برخی شهرستان‌ها از وضعیت قرمز و تبدیل آنها به وضعیت نارنجی هرچند یک موفقیت در کنترل ویروس کرونا بوده اما باعث نگرانی از عادی انگاری و بازگشت به رفتارهای معمول آن هم در شرایط شکننده فعلی شده است.

به گزارش ایرنا بعد از 2 هفته اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی اما مشاهدات نشان می‌دهد که بازارهای سطح برخی از شهرهای و سایر صنوف با شلوغی جمعیت مواجه شده است و این خطر عادی انگاری کرونا را در شرایط فعلی بیشتر می‌کند.

از طرفی شب یلدا نیز به عنوان طولانی‌ترین شب سال در راه است و این مناسبت با دورهمی و شب نشینی ایرانی ها گره خورده، خریدهای گروهی خانواده‌ها، تجمع خریداران در واحدهای کسب و کار، ترددهای غیرضرور و شروع دوباره دورهمی‌ها در آستانه این شب، بیم آن را می‌دهد که مجدد با موج دیگری از شیوع ویروس کرونا مواجه شویم.

خبرهای رسیده از استانها حاکی از این است که دولتمردان در راه مبارزه با این ویروس مزاحم دست از تلاش برنمی دارند و یکی از طرح های مهم مبارزه با بیماری کرونا طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است که با مشارکت سپاه، وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر در کنار اهدای بسته های معیشتی و فعالتر شدن مراکز نمونه گیری کرونا در شهرستانها در حال انجام است.

رصد اخبار نشان می دهد که شیب نزولی کرونا در بیشتر مناطق کشور بعد از تعطیلات 2 هفته ای همچنان ادامه دارد و طبق اعلام متخصصان امر آثار محدودیت ها طی هفته های آینده بیشتر نمایان می شود و بر این مبنا توصیه می شود همچنان این موضوع مهم و همزیستی با آن را در زندگی روزمره مورد توجه قرار دهیم.

با این حال از زنجان خبر می رسد که روند کنترل شیوع ویروس کرونا به خوبی در حال انجام است و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این زمینه گفت: با توجه به تاثیر محدودیت‌های 2 هفته‌ای کرونا در استان و شیب نزولی ابتلا به بیماری، این به معنی عادی شدن شرایط نیست و مردم باید همچنان به خصوص در روزهای سرد سال به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان با بیان اینکه دوره بیماری کرونا 28 روز بوده ولی اکنون در برخی از موارد تا 90 روز نیز ویروس در خون فرد مبتلا به کرونا وجود دارد و بیمار ناقل است، گفت: طولانی بودن مدت آلودگی‌زایی بیماران کرونایی در منازل سبب ابتلای سایر افراد و به اصطلاح ابتلای خانوادگی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان 435 نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد 24 مورد مثبت بستری 24 ساعته گذشته را شامل می شود.

این روال در استان خراسان رضوی نیز ادامه دارد و سه شهرستان فیروزه، زبرخان و نیشابور که تا چندی پیش درگیر وضعیت قرمز شیوع ویروس همه‌گیر کرونا بودند پس از اجرای محدودیت‌های پیشگیرانه و تشدید نظارت‌های بهداشتی شاهد کاهش آمار ابتلای شهروندان به بیماری کووید 19 هستند ولی این شرایط پایدار نیست.

فرماندار ویژه نیشابور در این زمینه اظهار داشت: برقراری محدودیت در رفت و آمدها با هدف پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید 19 میزان رفت و آمد شهروندان را در شهرستانهای نیشابور، فیروزه و زبرخان تا 70 درصد کاهش داده است.

علیرضا قامتی افزود: طی این مدت با همکاری 85 درصد از اصناف نیشابور طرح محدودیت‌های کرونایی اجرا شد که نشان از همراهی خوب این بخش دارد.

همچنین فوت مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌غربی بسیار کمتر از متوسط کشوری شده است و بنا به گفته رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در این استان؛ در حالی که رقم فوت مبتلایان به بیماری کووید 19 در کشور، 4.75 درصد است، این رقم در آذربایجان غربی به حدود 3.3 درصد می رسد.

علی احمدپور گفت: تاکنون متاسفانه سه هزار و 100 نفر از 93 هزار مبتلای به کرونا در استان جان خود را از دست داده اند و تعداد فوتی های کشور نیز حدود 51 هزار و 500 نفر است که 4.75 درصد کل مبتلایان را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی 24 ساعت گذشته نیز 308 نفر دیگر در آذربایجان غربی به بیماری کرونا مبتلا شده و نزدیک به 100 نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شده اند، بیان کرد: تعداد کل بستری های مربوط به بیماران حاد تنفسی در استان به 938 نفر رسید که نشان دهنده روند کاهشی در استان است.

اما وضعیت شکننده استان همدان باعث شد که تمامی محدودیت ها تا یک هفته دیگر نیز تمدید شوند و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا در این استان گفت: اعمال محدودیت‌های برای هفته آینده (22 تا 29 آذر) نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

اسدالله ربانی مهر افزود: استان همدان به لحاظ همه گیری بیماری کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارد و تمام محدودیت های هفته آینده بر اساس محدودیت های فعلی سطح استان تمدید می شود و تغییر خاصی در شکل و نوع اعمال محدودیت ها نداریم.

اما در خلخال نیز وضعیت کرونا از لحاظ آمار بیماران کرونایی وارد و ترخیص شده از بیمارستان به حد ثبات رسیده و پایدار شده است.

فریدون بابایی افزود: اجرای طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی توسط بسیج خلخال نتایج بسیار خوبی در شناسایی بیماران کرونایی و کنترل بیماری داشته و علاوه بر اعمال محدودیت‌های اجتماعی، با اتخاذ برخی تصمیمات سطح سلامتی جامعه را از لحاط بیماری کرونا افزایش خواهیم داد.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان از استمرار محدودیت‌های کرونایی از فردا شنبه همانند 2 هفته قبل در شهرهای استان بنا بر وضعیت آنها به لحاظ شیوع ویروس کرونا خبر داد.

حجت‌الله غلامی افزود: اکنون 21 شهرستان در وضعیت نارنجی و 2 شهرستان خور و چادگان در وضعیت زرد و شهرستان نطنز در شرایط قرمز قرار دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس در شهرستان نطنز به لحاظ قرمز بودن وضعیت، علاوه بر محدودیت‌های تردد، امکان فعالیت برای مشاغل گروه یک ممکن است و سایر گروه‌ها مجاز به فعالیت نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز خبر از کاهش آمار فوتی‌ها و تعداد بیماران ورودی به بیمارستانها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا پس از محدودیت‌های کرونایی خبر داد و گفت: این آمار نسبت به قبل از آن به ترتیب 15 و 30 درصد کاهش یافت.

دکتر جلال رحمانی اظهار داشت: در حال حاضر با تهیه کیت های رپید امکان انجام تست سریع کرونا در مراکز منتخب بهداشتی و درمانی استان وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر 150 بیمار بد حال در بخش آی سی یو بیمارستان های استان قزوین بستری هستند و کادر درمان تمام تلاش خود را برای بهبود آنها انجام می دهند.

نگاهی به گزارش های استانی

خبرنگار ایرنا در تهران نیز در یادداشتی با عنوان اسکی روی کرونا  از شلوغی و تجمع مردم در اایستگاه تله کابین توچال انتقاد کرده و می افزاید که بارش برف همزمان با فصول سرد اگر چه برای اقشار ضعیف جامعه شاید در لذت درست کردن یک آدم برفی خلاصه شود اما برای "از ما بهترون" تهران، شروع فصل اسکی در ارتفاعات توچال را نوید می دهد.

تصاویر منتشر شده توسط خبرنگار یکی از رسانه ها در شبکه های اجتماعی مبنی بر صف های طویل و بهم پیوسته دوستداران اسکی در توچال موید این نکته است که کرونا برای انتخاب قربانیان خود جا و مکان نمی شناسد و برای آن، چه فرقی دارد صف مرغ باشد یا ازدحام در ایستگاه پنجم تله‌کابین توچال بدون رعایت فاصله اجتماعی.

حال این موضوع را با وضعیت قشر متوسط و متوسط به پایین که به دلیل شرایط اقتصادی و اشتغال مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس هستند مقایسه کنید؛ جمعی ناگزیر از استفاده از حمل و نقل عمومی بدون رعایت فاصله اجتماعی و جمعی بدون توجه به شیوع کرونا تنها به فکر لذت بردن و سرگرمی.

این موضوع در حالی رخ می دهد که مدت هاست تعداد قربانی های کرونا در ایران روزانه سه رقمی است و وزیر بهداشت بارها در مورد چهار رقمی شدن این آمار در ایران در صورت رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی هشدار می دهد.

خبرنگار ایرنا در خراسان شمالی هم از زوایه دیگری به تاثیر کرونا در زندگی روزمره پرداخته و با عنوان نمک پاشیدن بانک‌ها بر زخم بازار کرونازده بیان می کند که بانک‌های خراسان شمالی بتازگی به بازاریان دارای کارتخوان اخطار داده که این ابزار پرداخت پول را به علت پایین بودن تراکنش جمع‌آوری می کنند و این موضوع پاشیدن نمک پاشیدن بر زخم اقتصادی کروناست.

در مقدمه این گزارش آمده است: اگر روزتان با زنگ تلفنی آغاز شود که صدایی از پشت آن با نهایت ادب به شما می گوید: دستگاه کارتخوانتان را به زودی جمع می کنیم چون تعداد تراکنش های آن کم است. چه می کنید؟

اما چه حسی خواهید داشت وقتی که شما هم با نهایت پاسخ دهید: خانم محترم مگر نمی دانید که کرونا چه بلایی بر سر مردم آورده است و در پاسخ بشنوید که «به ما مربوط نیست ما باید قوانین را اجرا کنیم.»

رییس اتاق اصناف بجنورد نیز با اذعان به شکننده بودن وضعیت اقتصادی برخی کسبه اذعان می کند که بازار این روزها نیاز به همدلی و همراهی بیشتری از سوی مسوولان دارد.

از ابتدای امسال تا 5 آذر، 650 مورد ابطال پروانه در سامانه اتحادیه ها ثبت شده است که نسبت به بازه زمانی سال گذشته افزایش دارد. به گفته مهدی امیدوار کرونا موجب ورشکستگی برخی صاحبان صنوف در استان شده و همه مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است.

مسوول دفتر شرکت سداد در خراسان شمالی که امور کارتخوان های بانک ملی را پشتیبانی می کند در مورد جمع آوری کارتخوانها در شرایط اقتصادی فعلی برخی صنوف و محدودیت هایی که وجود دارد می گوید: دستگاه های کارتخوان را به امانت در اختیار مشتری قرار می دهیم و تا زمانی که فعالیت اقتصادی دارند از آن ها حمایت می کنیم.

زهرا رحیمی نسب می افزاید: گاهی در داخل هر فروشگاه چندین دستگاه کارتخوان قرار دارد و پذیرنده سلیقه ای از این کارتخوان ها استفاده می کند.

صف و بی‌توجهی به پروتکل بهداشتی عنوان دیگری از گزارش های مرکز سنندج است که به موضوع تکراری تجمع و صف های غیربهداشتی اشاره می کند و انباری که جهاد کشاورزی سنندج به تعاونی دامداران داده تا محل دپوی نهاده دامی شود و روزانه چندین خودروی باری جهت خرید خوراک دام به این محل مراجعه می‌کنند که بسیاری از مراجعین بدون رعایت پروتکل بهداشتی و ماسک در صف تهیه نیاز خود می‌ایستند.

تجمع‌های متعدد و بی نظمی خریداران و عدم ساماندهی آنها توسط متولیان امر سبب ایجاد آلودگی صوتی و بهداشتی در محوطه شده ضمن اینکه تجمع مراجعین و عدم رعایت فاصله فیزیکی در این وضعیت بحرانی شیوع کرونا یکی از مشکلات این محل است.

این مساله سبب شده مراجعینی که از روستاهای مختلف می‌آیند، در صورت ناقل بودن فقط یک نفر، افراد زیادی را آلوده کند و ویروس را به تمام نقاط شهر و روستا منتقل کند.

گزارش قرق هایی که شکسته می شود عنوان گزارشی از مرکز ایلام است که به حضور افراد ناقل کرونا در شهر پرداخته و در این گزارش بیان می کند؛ یکی از مسائلی که بیش از پیش با وجود رعایت پروتکل ها و اعمال محدودیت ها به گسترش دامنه کرونا دامن می زند، حضور افراد مبتلا به کرونا برای گرفتن دارو و درمان در سطح شهر و مراکز درمانی است.

با وجود اینکه آزمایش برخی مثبت شده و باید در قرنطینه خانگی یا بیمارستان باقی بمانند اما به دلیل بیماری و درد بدن و وضعیت وخیم ناچار هستند به صورت مرتب به مراکز درمانی مراجعه کنند.

بی گمان همین تردد افراد آلوده از خانه تا مراکز درمانی موجب انتشار کرونا در سطح شهر و آلوده شدن شمار بیشتری از مردم می شود.

کرونا جان 232 نفر دیگر را در ایران گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایرانگفت: با فوت232 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به 51 هزار و 727 نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (21 آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 9 هزار و 549 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و 5 هزار و760 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 1 میلیون و 92هزار و 407 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون 787 هزار و853 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 1408 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: در حال حاضر 34 شهرستان در وضعیت قرمز، 260 شهرستان نارنجی و 154 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
21 آذر و مهمترین اخبار کرونایی استانها 2
21 آذر و مهمترین اخبار کرونایی استانها 3
21 آذر و مهمترین اخبار کرونایی استانها 4
21 آذر و مهمترین اخبار کرونایی استانها 5