پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

آزمایش واکسن رازی کووپارس روی کودکان 7 تا 18 ساله به زودی آغاز می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آزمایش واکسن رازی کووپارس روی کودکان 7 تا 18 ساله به زودی آغاز می‌شود

تهران - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: آزمایش بالینی واکسن رازی کووپارس روی دو گروه سنی کودک 7 تا 11 و 12 تا 18 ساله به زودی آغاز می‌شود.

دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی روز پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: پروتکل این کارآزمایی در کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی درحال بررسی است و پیش بینی می شود تا هفته آینده اجرایی شود.

وی با یادآوری اینکه کارآزمایی بالینی افراد 18 سال به بالاتر این واکسن با موفقیت انجام شده است، خاطرنشان کرد: با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستیم مطالعه بالینی روی کودکان 7 تا 11 و 12 تا 18 ساله را آغاز کنیم تا امکان تزریق این واکسن هم به کودکان ایرانی فراهم شود.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی پیش بینی کرد که حداقل سه ماه زمان برای انجام آزمایش بالینی این واکسن روی کودکان نیاز است و امیدواریم این مرحله هم با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

فلاح افزود: 2 ماه برای مطالعه بی ضرری و مدتی هم برای اثبات ایمنی زایی آن نیاز است که برآورد می شود سه ماه زمان برای اجرای کامل کارآزمایی بالینی این واکسن روی کودکان نیاز است.

در حال مذاکره با طرف های خارجی برای صادرات واکسن رازی هستیم

وی با بیان اینکه در حال مذاکره با طرف های خارجی برای صادرات واکسن رازی کووپارس هستیم، گفت: با توجه به اینکه فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن نهایی شده امکان صادرات آن فراهم شده است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای صادرات واکسن رازی وجود دارد؟، اظهار داشت: تعدادی از کشورها خواهان واکسن ایرانی رازی کووپارس هستند که در حال مذاکره با آنها هستیم تا اقدامات لازم برای صادرات این واکسن انجام گیرد.

فلاح تاکید کرد: هرچند همچنان اولویت اول ما تامین نیازهای داخلی است، اما پس از آن، اقدام به صادرات این واکسن ها می کنیم.

به گزارش ایرنا، واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید می شود.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از اسفند سال 1398 کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است برای تولید آن استفاده کرد. این واکسن در حال حاضر در سبد واکسیناسیون کشور برای افراد 18 سال به بالا قرار دارد.

برچسب‌ها

پرونده خبری