شنبه 1 اردیبهشت 1403

آسیب‌شناسی اقتصادی اعتراضات خیابانی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

حدود دو هفته پس از اعتراضات گسترده به درگذشت مهسا امینی در کشور، روز دوشنبه عبدالناصر همتی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شد، با انتقاد از رویکرد دولت در قبال اعتراضات نوشت: «ادامه روش فعلی برخورد هم، شاید بتواند در کوتاه مدت صورت مساله را پاک کند، اما براساس تجربیات گذشته قطعا در مسیر کاهش بیشتر اعتماد عمومی خواهد بود.»

همتی نامه خود را با شعری از سعدی درباره مذمت سپردن امور به نوخاستگان شروع کرد و نوشت:

گرت مملکت باید آراسته / مده کار معظم به نوخاسته / به خردان مفرمای کار درشت / که سندان نشاید شکستن به مشت / رعیت نوازی و سرلشکری / نه کاری است بازیچه و سرسری / نخواهی که ضایع شود روزگار / به ناکاردیده مفرمای کار

در ادامه این نامه همتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400یکی از رقبای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود، با اشاره به اعتراضات روزهای اخیر در کشور نوشت: آنچه این روزها بر کشور و مردم می‌رود، دردی است که درمان آن فقط به مدد تدبیر و مماشات چاره‌پذیر است. بدیهی است که اتفاقات روزهای اخیر در قالب اعتراضات خیابانی و حوادث تلخ، دلایل گوناگون و متعددی دارد. ولی در گام نخست، بخشی نتیجه نوع نگاه و عملکرد اقتصادی و اجتماعی است که به جای مقابله با چالش‌ها و تقویت سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد مردم به حاکمیت، متاسفانه موجب از دست رفتن فرصت‌های زیادی شده است.

به گزارش اکوایران، همتی در بخش دیگری از این نامه نوشت: در حوزه اقتصاد، نگرش شما به کافی بودن اقدامات مربوط به خنثی‌سازی تحریم‌ها و ساده انگاشتن روند مذاکرات و بی‌اهمیت دانستن احیای برجام، به همراه مجموعه‌ای از تصمیمات ناهماهنگ، متناقض و پر‌هزینه، منجر به تداوم تحریم‌های ظالمانه، از دست رفتن فرصت استفاده از قیمت بالای نفت، تداوم قطع ارتباطات بانکی و مالی کشور، ادامه تورم کمر‌شکن و بی‌ثباتی اقتصاد کلان شده است.

همتی افزود: نتایج ناشی از تحریم‌ها شاید پیش‌تر برای مردم قابل تحمل بود، اما درست در زمانی که گرفتار یافتن دارو و تامین معیشت روزمره خود در شرایط تحریمی هستند، ادعا‌ی مقاومت و مردمی بودن را در کنار واردات سیسمونی و سوغات کامیونی همراهان سفر نیویورک را دیگر باور نخواهند کرد. رئیس کل سابق بانک مرکزی در ادامه نامه خود نوشت: در حوزه اجتماعی و فرهنگی، با وجود ادعاهای‌تان در مورد جایگاه و نقش زنان، آزادی اینترنت، گشایش فضای مجازی و اصلاح گشت ارشاد، دولت و مجموعه‌های مرتبط با شما در عمل در جهت عکس حرکت کرده و با سخت‌گیری‌های بی‌مورد در زندگی روزمره مردم، موجبات فراهم شدن زمینه اعتراضات و حوادث جاری در کشور شده‌اند.

همتی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد مطالبات مردم به نقطه حساسی رسیده است، نوشت: فشار سنگین اقتصادی به طبقات متوسط و پایین جامعه، در کنار محدودیت‌های بی‌مورد اجتماعی در زندگی روزمره مردم، خصوصا زنان، به تدریج خود را در قالب اعتراضات خیابانی جوانان، زنان و سایر اقشار ظاهر کرده است. وی افزود: در جریان این‌گونه اعتراضات، طبیعی است که افرادی مغرض نیز بخواهند با ایجاد اغتشاش، بلوا و تخریب اموال عمومی، مسیر خواسته‌های مدنی مردم را منحرف کنند و دولت‌های بیگانه هم از فرصت‌های به وجود آمده بهره‌برداری کنند. متاسفانه مجموعه حاکمیت درک درستی از مسائل و خواسته‌های نسل دهه 70 و80 ندارند. امروز، عمده حاضرین در خیابان‌ها، عمدتا جوانان و این نسل هستند. آنها مانند شما فکر نمی‌کنند و تلاش برای تحمیل نظرات خاص را برنمی‌تابند. جوانان باورهای متفاوتی دارند و در فضایی هستند که باورهای‌شان به دلایل متعددی که بیشتر به ضعف عملکرد و عمل به وعده‌ها، بی‌عملی در مبارزه با فساد و بی‌عدالتی و تبعیض بر می‌گردد، آسیب‌دیده است. بنابراین، مجموعه تصمیمات باید با درک صحیح از مطالبات نسل جدید و تعامل با آنها به‌روزرسانی شود که البته متاسفانه نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود. عبدالناصر همتی در بخش دیگری از این نامه که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است، نوشت: جناب آقای رئیسی! امروز، صِرفِ اعلام اینکه، مشکلی با اعتراضات ندارید، راه‌حل نیست. ادامه روش فعلی برخورد هم، شاید بتواند در کوتاه مدت صورت‌مساله را پاک کند، اما براساس تجربیات گذشته قطعا در مسیر کاهش بیشتر اعتماد عمومی خواهد بود.

وی در بخش پایانی نامه خود نوشت: امروز، جهانیان نظاره‌گر روند حوادث تاسف‌بار کشورمان هستند. اقتدار و عظمت کشور و ملت ایران در منطقه ایجاب می‌کند که در این خصوص تدابیر مناسب اتخاذ شود. جوانان و زنان را درک کنید و سخنان آنها را بشنوید. وظیفه اخلاقی و اجتماعی بنده تذکر این نکات است و امیدوار هستم تا شما هم در روش‌های‌تان، چه در زمینه اقتصادی که علت بسیاری از مشکلات کنونی است و چه در خصوص موضوعات اجتماعی مرتبط با زندگی روزمره مردم، تجدید نظر کنید و فرصت اصلاح را از دست ندهید. از خداوند برای همه عاقبت بخیری مسالت دارم.

--> اخبار مرتبط