شنبه 1 اردیبهشت 1403

آغاز آیین چهارمین جایزه مصطفی (ص) با حضور دانشمندان 15 کشور

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز آیین چهارمین جایزه مصطفی (ص) با حضور دانشمندان 15 کشور

تهران - ایرنا - چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت بیش از 50 دانشمند از 15 کشور جهان، برای اعطای جوایز 5 برگزیده از کشورهای ایران، بنگلادش، لبنان، پاکستان و مراکش درتالار وحدت تهران آغاز بکارکرد.

به گزارش عصر پنجشنبه خبرنگار آموزش ایرنا، این مراسم شامل سخنرانی مهدی صفاری‌نیا، مدیر بنیاد مصطفی (ص)، سخنرانی حسن ظهور، رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص)، نمایش مستندی از زندگی و دستاوردهای علمی پروفسور زاهد حسن، استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون و همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2021 و سخنان کوتاه وی، مستندی از پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2021 و سخنان کوتاه وی است.

همچنین سخنرانی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و رییس شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص)، نمایش مستندی از سه برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی (ص) 2021 و سخنرانی کوتاه آنها یعنی پروفسور محمد صائغ، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، پزشک و پژوهشگر حوزه پیوند، پروفسور محمد اقبال چودری، زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و پروفسور یحیی تیعلاتی، استاد فیزیک دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش، فیزیکدان انرژی بالا و پژوهشگر برخورددهنده هادرونی بزرگ سخنرانی کرده و اعطای جوایز به آنها است.

امسال جهان اسلام شاهد برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) است. طبق دوره‌های گذشته، این آیین در کنار یک هفته برنامه‌های ترویجی، تخصصی و تورهای فرهنگی و فناوری برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل نشست رسانه‌ای اعلام برگزیدگان، کافه علم، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ)، نشست‌های فناوری و تجاری، تور فناوری در پارک فناوری پردیس و تور فرهنگی‌تفریحی است.

جایزه مصطفی (ص) تاکنون سه دوره در سال‌های 94، 96 و 98 برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

اولین دوره جایزه مصطفی (ص) در دی سال 1394 برگزار شد که پروفسور عمر یاغی از کشور اردن، در حوزه علم و فناوری نانو بخاطر اثر "چارچوب های فلز آلی (MOFs)" و پروفسور جکی ای - رو یینگ از کشور سنگاپور، در حوزه علم و فناوری نانوزیستی بخاطر اثر "ساخت مواد و سیستم های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن"، برگزیدگان آن بودند.

دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در آذرماه سال 1396 برگزار شد که پروفسور سامی ارول گلنبه از کشور ترکیه، در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به خاطر اثر "شبکه جی" و پروفسور محمدامین شکراللهی از کشور ایران، در حوزه نظریه اطلاعات بخاطر اثر "رپتور کد" مستحق دریافت این جایزه شدند.

سومین دوره جایزه مصطفی (ص) در آبان 1398 برگزار شد و این جایزه به پنج نفر از برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام اعطا شد. در این دوره، پروفسور اوگور شاهین از کشور ترکیه در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی بخاطر اثر "توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس mRNA برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهش‌شان"؛ پروفسور علی خادم‌حسینی از کشور ایران، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به خاطر "اثر هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست - پزشکی"؛ پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، در حوزه فیزیک یونسفری و جوی به خاطر اثر "درک اثر متقابل موج و ذره حالت whistler در فضای نزدیک زمین و اتصال الکتروشیمیایی بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا"؛ پروفسور حسین بهاروند از کشور ایران در حوزه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی به خاطر اثر "درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی" و دکتر محمد عبدالاحد از کشور ایران در حوزه علم و فناوری نانو الکترونیک به خاطر اثر "ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص و درمان سرطان) "، برگزیدگان سومین دوره این جایزه بودند.

پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و پروفسور زاهد حسن استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) 2021 هستند.

همچنین پروفسور محمد صائغ پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند، پروفسور اقبال چودری زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی (ص) شده‌اند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*