جمعه 10 فروردین 1403

آلودگی هوا باعث اختلالات عصبی و آسیب مغزی می شود!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آلودگی هوا باعث اختلالات عصبی و آسیب مغزی می شود!

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ذرات مضر موجود در هوای آلوده می‌توانند از طریق جریان خون به مغز منتقل شوند و باعث اختلالات عصبی و آسیب مغزی شوند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذرات مضر موجود در هوای آلوده می‌توانند از ریه‌ها و سپس به سرعت از طریق جریان خون به مغز منتقل شوند. این مطالعه نشان می‌دهد که انتقال این ذرات به مغز ممکن است باعث اختلالات عصبی و آسیب مغزی شود.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان بریتانیایی و چینی مجموعه‌ای از ذرات بسیار ریز را در مایع مغزی نخاعی برخی از بیماران پیدا کردند که می‌تواند نشان‌دهنده مسیری برای انتقال ذرات معلق در هوا از ریه‌ها به مغز باشد. آلودگی هوا حاوی بسیاری از مواد سمی است که ذرات معلق بدترین آن‌ها هستند و تأثیرات منفی زیادی بر سلامت انسان دارند. این ذرات گاهی اوقات می‌توانند از سیستم دفاعی بدن عبور کنند و باعث مشکلات سلامتی شوند.

پروفسور ایزولت لینچ از دانشگاه بیرمنگام و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اطلاعات ما در مورد اثرات مضر ذرات ریز موجود در هوا بر سیستم عصبی مرکزی هنوز کامل نیست اما با این وجود، تحقیقات ما نشان می‌دهد که این ذرات ریز ممکن است از طریق ریه‌ها، وارد جریان خون شوند و حتی از سد خونی مغزی عبور کنند که این انتقال می‌تواند به مغز و بافت‌های نرم اطراف آن آسیب برساند.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهند, تعداد ذرات معلقی که از طریق جریان خون از ریه‌ها به مغز می‌رسند, 8 برابر بیشتر از انتقال مستقیم این ذرات به مغز توسط بینی است. آسیب به مغز توسط این ذرات ریز می‌تواند علائمی مشابه آلزایمر و مشکلات شناختی در افراد مسن و همچنین کودکان ایجاد کند.

نتایج این مطالعه در مجله معتبر علمی "PNAS" منتشر شده است.

خسارت آلودگی هوا در 25 شهر کشور سالانه 30 میلیارد دلار است! تاثیر آلودگی هوا بر سرطان ریه را جدی بگیریم! "آلودگی هوا" بیشتر از سیگار و تروریسم بر کاهش امید به زندگی تأثیر دارد!