سه‌شنبه 29 اسفند 1402

آمادگی سازمان بنادر برای جابجایی 50 میلیون تن کالاهای ترانزیتی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آمادگی سازمان بنادر برای جابجایی 50 میلیون تن کالاهای ترانزیتی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی سال های بعد از انقلاب ظرفیت عملکرد بنادر کشور از 19 میلیون تن به 270 میلیون تن رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره وضعیت بنادر کشور، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: زمانی که وضعیت دریایی و بندری یا به طور کلی حمل و نقل دریایی کشور را مرور می کنیم، یکی از عملکردهای شاخص جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در حوزه حمل و نقل دریایی بوده است.

او با اشاره به چندین آمار مقایسه ای در این راستا افزود: عملکرد کل بنادر کشور در سال 1357 معادل 19 میلیون تن شامل کالاهای نفتی و غیرنفتی بوده است و امروز این عدد به بیش از 270 میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت کانتینری کشور به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت در حمل و نقل دریایی 75 هزار TEU بوده و امروز این عدد به 8,5 میلیون TEU رسیده است.

صفایی ادامه داد: ظرفیت سفرهای دریایی نیز قبل از انقلاب 55 هزار نفر - سفر بوده و امروز ظرفیت سفرهای دریایی بیش از 25 میلیون نفر - سفر است.

به گفته او، یکی دیگر از شاخص های حمل و نقل دریایی که مربوط کل ناوگان کشتیرانی کشور اعم از کشتی های نفتی، فله ای، کانتینری و متفرقه است در سال 1357 اندکی بیش از 1 میلیون تن بوده و امروز این عدد بیش از 25 میلیون تن است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ظرفیت پهلوگیری کشتی های غول پیکر یا اقیانوس پیما در بنادر کشور گفت: امروز بزرگترین کشتی کانتینری که در دنیا تردد می کند ظرفیتی حدود 24 هزار TEU دارد و در ایام دهه فجر امسال 500 متر اسکله در بندر شهیدرجایی افتتاح خواهیم کرد که ظرفیت پذیرش کشتی های کانتینری تا 18 هزار و 600 TEU در داخل کشور را خواهد داشت.

صفایی افزود: پیش از این بزرگترین کشتی کانتینری که به بنادر کشور آمده است ظرفیتی حدود 15 هزار TEU بوده و دستیابی به عدد 18 هزار و 600 TEU ظرفیت بسیار قابل توجهی خواهد بود و موجب می شود بندر شهیدرجایی در زمره معدود بنادری قرار بگیرد که امکان پهلوگیری چنین کشتی های را دارد.

اودرباره توانمندی های داخلی به منظور ساخت بنادر، گفت: قبل از انقلاب بندر شاخص کشور، خرمشهر بود و در آن مقطع کشتی هایی وجود داشتند که بعضا حدود یکسال تا دو سال در نوبت تخلیه بودند و تصمیم گرفته شد بندر شهیدرجایی به عنوان یک بندر جدید توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از انقلاب، شرکت ایتالیایی مذکور بندر را رها کرد و در مقاطع مختلف پس از انقلاب، پیمانکاران ایرانی با حضور و مشارکت پیمانکاران خارجی فعالیت های مربوط به ساخت اسکله را انجام می دادند.

صفایی با بیان اینکه با توان مهندسان داخلی به ویژه در حوزه سازه های دریایی، اسکله جدید که از مدرن ترین اسکله های کانتینری دنیا است با طراحی و اجرای پیمانکاران و مشاوران ایرانی به بهره‌برداری می رسد، گفت: سازه های دریایی اسکله 40 متر زیر بستر دریا ایجاد می شود و برای اولین بار سیستم پایش اتوماتیک درون اسکله طراحی شده تا هر گونه ضربه و فشاری که ممکن است از طرف کشتی وارد شود یا وقایعی نظیر زلزله رخ دهد و روی اسکله تاثیر داشته باشد، مشخص شود.

او در مورد همکاری های چند جانبه با کشورهای همسایه در حوزه دریایی و بندری، عنوان کرد: با توجه به موقعیت بندر شهیدرجایی که در منطقه به عنوان یک بندر جدید شناخته می شود در بازدیدهای مختلف خارجی به ویژه کشورهایی که در حوزه حمل و نقل دریایی از ما عقب هستند، درخواست همکاری هایی مطرح شده است و باید به صراحت بگوییم در حوزه بنادر پیشرفته دنیا هر زمان بنادر شهیدرجایی و امام خمینی (ره) از سوی خارجی ها مورد بازدید قرار گرفته، آن ها را تحت تاثیر قرار داده و حتی تصورش را هم نمی کردند که روزی جمهوری اسلامی ایران بتواند چنین بنادری را طراحی کرده و بسازد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد تعداد بنادر کشور قبل و بعد انقلاب اسلامی، گفت: حمل و نقل دریایی به دلیل ارزان قیمت بودن موجب شده است تجارت بین المللی و جهانی شدن اقتصاد آسان تر شود و همانگونه که شاهد هستیم بیش از 11 میلیارد تن کالا در حمل و نقل دریایی جابجا می شود.

صفایی ادامه داد: بیش از 90 درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا و حمل و نقل دریایی انجام می شود و این نشان می دهد بخش عمده ای از ارزش تجارت خارجی به دریا وابسته است.

او با اشاره به اینکه یکی از بنادر مهم جنوبی کشور قبل از انقلاب، بندر خرمشهر بود و بندر امام خمینی (ره) تحت عنوان بندر شاپور، فعالیت خود را تازه آغاز کرده بود و ظرفیت چندانی نداشت، خاطرنشان کرد: بندر رجایی نیز آن زمان کار خود را برای ساخت اسکله ها تازه آغاز کرده بود و ظرفیت چندانی نداشت و بندر نوشهر نیز به عنوان یک بندر تفریحی و بندر انزلی نیز به عنوان یک بندر قدیمی به شمار می رفت اما امروزه بندر شهیدرجایی به عنوان یک بندر بسیار بزرگ با ظرفیت 50 درصد عملکرد صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ کشور، فعالیت می کند و بندر امام خمینی (ره) نیز به عنوان بندر اصلی کالاهای اساسی که 30 درصد ظرفیت حمل و نقل دریایی کشور را به خود اختصاص داده در حال فعالیت است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروزه امیرآباد در حال حاضر به عنوان یک بندر جدید و بندر حقانی نیز در حوزه مسافری فعالیت می کنند.

صفایی با بیان اینکه 11 بندر اصلی داریم که در شمال و جنوب کشور قرار گرفته اند، گفت: بیش از 300 بندر مختلف تجاری، صنعتی، صیادی و نظامی در طول سواحل شمال و جنوب کشور پراکنده هستند و بیش از 800 سازه دریایی نیز در شمال و جنوب کشور وجود دارد که مجوز بخش عمده آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صادر شده و در حوزه دریایی مشغول فعالیت هستند.

سیاست ها و راهبردهای آتی وزارت راه و سازمان بنادر در حوزه دریایی

او در ادامه به سیاست های وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی با تکیه بر منویات مقام معظم رهبری و راهبردهای دولت مردمی، عنوان کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور اعم از حمل و نقل دریایی، خدمات دریایی، بازرگانی دریایی، منابع آبزی در حوزه دریا، منابع بستر دریا اعم از معادن و نفت و گاز، گردشگری و مسافری دریایی در ساحل و دریا، انرژی ها و تکنولوژی های حوزه دریایی، سوخت رسانی و صنایع نوین دریایی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور را احصاء کرده تا این موارد به عنوان محورهای جدی و مهم در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرند تا کشور ما نیز در حوزه اقتصاد دریامحور همانند کشورهای توسعه یافته که وابستگی بالایی به مقوله دریا دارند، عمل کنیم و بتوانیم سهم اقتصاد دریا در رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه صادرات، واردات و تراز تجارت خارجی کشور مبتنی بر رشد اقتصادی کشور است، گفت: همین موضوع ارتباط مستقیمی با میزان حمل و نقل و صادرات و واردات کشور دارد و این یک ظرفیت است، بنابراین هر چه رشد اقتصادی بیشتر داشته باشیم تجارت خارجی بیشتری نیز خواهیم داشت.

صفایی با اشاره به اینکه چه در بعد ترانزیت که مربوط به کالاهای عبوری از داخل کشور و چه در بعد ترانشیپ که مربوط به کالاهای انتقالی در محور شمال جنوب و غرب شرق است، رایزنی های بسیار خوبی صورت گرفته، گفت: عمدتا با کشورهای شمالی، جنوبی و شرقی مذاکرات خوبی صورت گرفته و توافقنامه هایی مدنظر قرار داده ایم تا سقف ترانزیت را افزایش دهیم و باید بدانیم هر چه سقف ترانزیت افزایش یابد، ظرفیت و عملکرد بنادر نیز افزایش می یابد.

او افزود: هدفگذاری و برنامه ریزی میان مدت کشور در حوزه ترانزیت، 15 تا 20 میلیون تن و برنامه بلندمدت نیز در حوزه ترانزیت بیش از 50 میلیون تن است که نیازمند توسعه ریل هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حوزه بنادر این ظرفیت را داریم تا 50 میلیون تن کالاهای ترانزیتی را در بنادر شمالی و جنوبی جابجا کنیم اما ظرفیت ریلی کشور باید در این زمینه افزایش یابد، هر چند در مورد ترانزیت 15 تا 20 میلیون تنی ظرفیت ریلی کشور پاسخگو است. صفایی با اشاره به اینکه در طول 10 ماهه سال 1401، عملکرد بنادر کشور 183 میلیون تن بوده است که نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم، اعلام کرد: در بخش کانتینری نیزعملکرد بنادر کشور 2 میلیون و 150 میلیون TEU بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد رشد داشته ایم.

او افزود: طی یکسال گذشته با حمایت های وزیر محترم و سایر ارگان های مرتبط 120 هزار میلیارد ریال پروژه را تا پایان سال یا به بهره برداری می رسانیم یا شروع عملیات اجرایی را خواهیم داشت و این میزات در حوزه دریایی عدد قابل توجهی است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، صفایی با بیان اینکه کل پروژه هایی که دولت در حوزه حمل و نقل دریایی در بخش زیربنا سرمایه گذاری آن را آغاز کرده بیش از 45 هزار میلیارد تومان است که در افق 3 ساله تمام خواهد شد، گفت: این به جز برنامه ریزی های صورت گرفته برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های روبنایی همچون ترمینال ها، مراکز لجستیکی، تجهیزات بندری و دریایی است که عدد قابل توجهی را شامل می شود؛ به طور مثال در پروژه هایی که به مناسبت ایام دهه فجر تا پایان سال افتتاح خواهد شد بیش از 30 هزار میلیارد ریال، سهم بخش خصوصی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی