شنبه 1 اردیبهشت 1403

آمریکایی‌ها پس از 20 سال مفتضحانه از افغانستان رفتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آمریکایی‌ها پس از 20 سال مفتضحانه از افغانستان رفتند

قم ایرنا خطیب نماز جمعه قم، با اشاره به مسایل اخیر در کشور افغانستان گفت: 20 سال پیش آمریکایی‌ها با 2 هدف ادعایی به افغانستان آمدند، یکی اینکه امنیت برقرار کنند و دیگر اینکه برای مردم افغانستان رفاه بیاورند، اما بعد از 20 سال مفتضحانه از افغانستان رفتند.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر مقدس قم در مصلای قدس افزود: ناامنی در اوج زمان حضور آمریکایی‌ها در این کشور، و الان هم که رفته و جانشین برای خود تعیین کرده‌اند، یعنی دستپخت خودشان را در آن‌جا تقویت کردند؛ و در ضمن 2 هفته پشت‌سرهم نماز جمعه شیعیان این کشور را به خاک و خون کشیدند و ده‌ها نفر از شیعیان را شهید کردند و این ارمغان آمریکا برای مردم افغانستان است.

وی ادامه داد: ما سخنمان از پشت این تریبون، به کسانی که امروز ادعای حاکمیت آن جا را دارند، این است که باید امنیت در افغانستان برای همه برقرار شود و کسانی که این جنایت‌ها را آفریده‌اند، مجازات شوند و این مجازات به اطلاع عموم جهانیان برسد تا مردم اطمینان پیدا کنند که شما آمده اید و می خواهید امنیت را برای همه مردم افغانستان فراهم کنید.

وی اضافه کرد: مرزهای ما باید امن باشد، ما نسبت به شیعیانی که به این شکل قربانی می‌شوند، حساسیت داریم، همانگونه که نسبت به اهل سنت حساسیت داریم و حاضر نیستیم، خون هیچ بی‌گناهی در افغانستان چه شیعه چه سنی ریخته شود، ولی نباید شیعه بی پناه بماند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این خواست عمومی ملت ما و خط قرمز ماست، ما در غم و شادی مردم افغانستان و این کشور همسایه و برادر شریک هستیم و لذا کمک های جمهوری اسلامی ایران به این کشور انجام می شود.

وی همچنین بر ایجاد یک حکومت فراگیر در کشور افغانستان تاکید و بیان کرد: باید حکومت فراگیری که همه ملیت ها و مذاهب در آن حضور دارند در این کشور شکل بگیرد تا امنیت در افغانستان برقرار شود.

به گزارش ایرنا، در پی حادثه تروریستی ظهر جمعه 23 مهرماه جاری در مسجد فاطمیه در «قندوز» افغانستان تاکنون بیش از 40 تن به شهادت رسیده‌اند و حدود 70 تن نیز زخمی شدند.

همچنین در حمله انتحاری 16 مهرماه امسال به نمازگزاران شیعه در سیدآباد قندوز حدود 150 تن شهید و صدها تن دیگر زخمی شدند.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه کشور لبنان هم دچار تحریم اقتصادی است، اظهار داشت: آفرین بر سید عزیز و مقاوم حزب الله که با ابتکار و خلاقیت خود توطئه‌های تحریمی آمریکا و غرب را خنثی کرد.

وی با اشاره به وضعیت برق در این کشور افزود: این سید رشید و فرزند رسول‌الله اعلام کرد که ما گازوییل و مازوت را از ایران وارد می‌کنیم و از لحظه ای که این کشتی از ایران حرکت می‌کند، جزو خاک لبنان است و این، چنان ترس در دل دشمن انداخت که جرات نکردند به سه کشتی که تاکنون رفته است، نگاه چپ کنند.

دبیر شورای حوزه‌های علمیه اضافه کرد: هنگامی که این کشتی ها امکانات خود را به لبنان رساندند؛ این سید گفت که اول بین مسیحی ها، سپس بین اهل سنت و آخرین مرحله بین شیعیان تقسیم کنید.

وی اظهار داشت: حرکتی که چند روز قبل در لبنان انجام دادند و عده ای را به رگبار بستند، برای خنثی کردن حرکت سید مقاوم بود که با بیانیه مشترک حزب الله و امل این توطئه هم تا الان به فضل الهی خنثی شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با توصیه مردم به رعایت تقوای الهی و با اشاره به سخنان پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) گفت: تا زمانی که چند چیز در جامعه اسلامی برقرار است، این جامعه آسیب پذیر نیست که عبارت هستند از امر به معروف و نهی از منکر، نیکی و احسان و تقوا؛ و جامعه ای که این موارد در آن رعایت نشود، برکات در آن از بین می رود.

وی گفت: با نظر حضرت امام خمینی (ره) از 12 تا 17 ماه ربیع الاول به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری شده و فلسفه نامگذاری این هفته با محوریت پیامبر اکرم (ص) این است که جامعه و امت اسلامی، خودشان را بیابند، بشناسند و بر روی مشترکات خود تاکید کنند، با «ید واحده» در مقابل دشمنان اسلام بایستند و چشم طمع دشمنان را برای اینکه به خاک کشورهای اسلامی نگاه بدبینانه داشته باشند، کور کنند.

بوشهری با اشاره به آیه هایی از قرآن کریم افزود: هفته وحدت، دارای پشتوانه قرآنی است و همه مسلمانان به تمسک به ریسمان الهی و قرآن فراخوانده شده اند و باید مسلمانان بر روی مشترکات خود مانند نبی اکرم اسلام (ص)، قرآن کریم و کعبه تاکید داشته باشند و با این مشترکات، در مقابل دشمنان سرمایه گذاری کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: دشمنان اسلام می‌خواهند مسلمان‌ها را به جان هم بیندازند و خود نظاره‌گر باشند و بگویند که جمعیت امت اسلامی هر چه کم‌تر باشد، ما به راحتی می‌توانیم زندگی کنیم.

وی با تاکید به اینکه باید در یک مجال مفصل‌تری به زندگی پیامبر گرانقدر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) پرداخته شود، به رویدادهای هنگام تولد حضرت محمد (ص) اشاره و بیان کرد: میلاد پیغمبر اسلام (ص) نویدگر این است که بت‌پرستی، ستم، شرک و بیداد باید از این جامعه رخت بربندد و به جای آن باید خداشناسی، توحید و عدالت حکمفرما شود؛ یعنی کسی به دنیا آمده که پیام‌آور صلح، عدالت، توحید، خداشناسی و تمام ارزش‌های الهی است.

وی گفت: امام جعفر صادق (ع) فرمودند که شیعه ما شیعه‌ای است که با ما در زبان و قلبش همراهی داشته باشد و پیرو ما باشد، با توجه به این حدیث گوهربار، رفتار ششمین اختر تابناک امامت باید در زندگی ما تجلی داشته باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: یکی از مشکلاتی که سر راه بندگی انسان قرار می‌گیرد؛ حالت سستی و تنبلی است، گاهی انسان نشاط و شادابی لازم برای بندگی خداوند متعال ندارند و این موضوع مختص نماز نیست و در بقیه اعمال نیز اینگونه است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: هر موضوعی در عالم علتی دارد و اینکه چه چیزی موجب می‌شود، برخی افراد در زمینه عبادت حالت سستی دارند که این موضوع به روحیات انسان‌ها بازمی‌گردد.

وی افزود: اولین محیطی که فرزند چشم خود را باز می‌کند، محیط خانواده و مواجه شدن با پدر و مادر است و تجربه ثابت کرده است، اگر پدر و مادری در زمینه عبادت و تربیت فرزندان سهل‌انگاری کنند، انتظار نداشته باشند، فرزندانشان در زمینه عبادت دارای نشاط و شادابی باشند.

وی با بیان اینکه کسی که در محیط خانواده به خوبی پرورش پیدا کرده باشد؛ عفاف، حجاب و جنبه‌های دینی را رعایت می‌کند؛ گفت: بعضی افراد در خیابان به گونه‌ای دیگر ظاهر می‌شوند و متاسفانه در شهر کریمه اهل بیت (ع) شاهد صحنه‌هایی هستیم که مومنان را ناراحت می‌کند؛ به خاطر این است که پدر و مادر توجه لازم به تربیت فرزندان ندارند. /

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*