پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آمریکا وارد رقابت جدید با چین شد / بایدن یک لایحه امضا کرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آمریکا وارد رقابت جدید با چین شد / بایدن یک لایحه امضا کرد

اقتصادنیوز: رئیس جمهور آمریکا لایحه 280 میلیارد دلاری تولید تراشه را با هدف جلوگیری از بحران‌های زنجیره تامین کالا در آینده و افزایش رقابت ایالات متحده با چین در زمینه تولید این کالاها امضا کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی لایحه 280 میلیارد دلاری را امضا کرد که هدف آن تقویت صنعت داخلی ساخت تراشه و تحقیقات علمی در این زمینه در میانه رقابت با چین است.

رئیس جمهوری آمریکا قبل از امضای قانون موسوم به تراشه و علم گفت: امروز تغییرات اساسی از نظر سیاسی، اقتصادی و فناوری رخ می دهد.

این لایحه، بودجه مورد نیاز برای تقویت تولید داخلی تراشه های نیمه رسانا را که یک جزء حیاتی برای تقریباً هر دستگاه الکترونیکی در زمان حال است، تامین می کند.

هدف دیگر این لایحه جلوگیری از بحران های زنجیره تامین کالا در آینده و افزایش رقابت آمریکا با چین در زمینه تولید این کالاها است.

این لایحه که در اواخر ژوئیه با حمایت دو حزبی به تصویب کنگره رسید، 52.7 میلیارد دلار بودجه برای تولید نیمه رساناها در آمریکا و 200 میلیارد دلار دیگر برای تحقیقات علمی، از جمله مدیریت فناوری در بنیاد ملی علوم به منظور تبدیل تحقیقات پایه ای به محصولات تجاری اختصاص می دهد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ماه گذشته گفت: این قانون که هدف آن مستقل کردن آمریکا از زنجیره های تامین نیمه رسانای چین است، همکاری عادی بین واشنگتن و پکن در زمینه علم و فناوری را محدود می کند.

بر اساس گزارش ها، آمریکا پیش از این بر غول های فناوری چین فشار آورده بود، اما پکن در تلاش است تا صنعت تراشه های الکترونیکی داخلی خود را که اجزای بسیار مهم دستگاه های الکترونیکی مصرفی هستند، تقویت کند.

هرچه تعداد بیشتری از دستگاهها هوشمند و به اینترنت متصل می شوند، به آنها بیشتر احتیاج است و به همین دلیل چین می خواهد یک بازیگر قدرتمند در این عرصه باشد.

جنگ تجاری آمریکا و چین و اتکای و نقش اصلی واشنگتن در زنجیره تامین این کالا، پیچیدگی این زنجیره را آشکار کرده است.

واشنگتن پیش از این تولیدکنندگان خارجی را ملزم به اخذ مجوز برای فروش تراشه های الکترونیکی به شرکت هوآوی کرده بود.