شنبه 1 اردیبهشت 1403

آیا الان بیت کوین بخرم؟ در بازار ریزشی 2022 چه ارزی بخرم؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آیا الان بیت کوین بخرم؟ در بازار ریزشی 2022 چه ارزی بخرم؟

روند نزولی و ریزش قیمت بیت کوین (BTC) بعنوان پادشاه ارزهای دیجیتال از اوایل ماه آوریل سال 2022 آغاز و تا امروز (اواخر ماه ژوئن 2022) همچنان ادامه یافته است.

پایین ترین قیمت بیت کوین در این بازار خرسی به حدود 17,700 دلار رسید که از نوامبر سال 2020 مشاهده نشده بود. اما بازار خرسی کنونی عده ای از معامله گران کوتاه مدت (Trader) و بلند مدت (Holder) را ترغیب به سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین در کف قیمتی نموده است.

تریدرها شرایط کنونی را فرصتی برای نوسان گیری و هولدرها (در اصطلاح رایج هودلر یا Hodler نیز گفته می شود) قیمت کنونی بیت کوین و سایر رمز ارزها را موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری بلندمدت در بازار کریپتوکارنسی می دانند.

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید بیت کوین هست؟ چه ارزهایی به جز بیت کوین مناسب خرید هستند؟ در شرایط فعلی، بیت کوین بخریم یا آلت کوین؟ از این دست سوالات در ذهن بسیاری از سرمایه گذاران نقش بسته است و ما به شما در یافتن پاسخ آن ها کمک می کنیم.

خرید در کف قیمتی (Buy the Dip) به چه معنی است؟

اصطلاح "خرید در کف قیمت" به معنی خرید یک دارایی در زمانی است که قیمت / ارزش آن افت کرده است. در این شرایط اعتقاد سرمایه گذار بر این است که افت قیمت دارایی، موقتی و کوتاه مدت بوده و احتمالا با گذشت زمان مجددا افزایش خواهد یافت. خرید کف قیمت یا همان Buy the Dip نوعی زمان بندی بازار است که بر اساس آن حرکت بازار را پیش بینی کرده و بر اساس پیش بینی های انجام شده، تصمیم به خرید یا فروش گرفته می شود.

تحلیل قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

بیت کوین (BTC) در این هفته بزرگترین ریزش قیمتی خود از نوامبر 2020 را تجربه کرده و به کمتر از 18,000 دلار رسید. اتریوم (ETH) نیز در طرف دیگر ریزش قیمتی بزرگی را تجربه کرده و به زیر 1,000 دلار سقوط کرد. برخی دیگر از ارزهای دیجیتال شناخته شده مانند کاردانو (ADA) نیز به محدوده قیمتی خود در اوایل سال 2021 بازگشته و کمتر از 50 سنت در صرافی های مختلف معامله شد.

با سقوط قیمت بیت کوین به زیر 33,000 دلار که طی یک سال گذشته بی سابقه بوده و نیز کاهش اتریوم، کاردانو، پولکادات و بسیاری ارزهای دیگر به سطوح قیمتی بسیار پایین، می توان حدس زد که بازار کریپتو در حال سقوط یا عبور از یک اصلاح بزرگ است.

سرمایه گذارانی که به نظریه "خرید در کف قیمتی" اعتقاد دارند، امید دارند این روند نزولی موقتی باشد، نه یک بازار خرسی بلند مدت. اگر شما هم فکر می کنید الان زمان خرید است، توجه شما را به نظر کارشناسان و برخی ترندهای قبلی در این باره جلب می کنیم.

ضررهای مالی قابل توجه

در حالی که بیت کوین در نوامبر 2021 با قیمتی نزدیک به 69,000 دلار معامله می شد، سقوط قیمت آن به زیر 18,000 دلار نشان دهنده افت 74 درصدی ارزش Bitcoin طی تنها 7 ماه است. حال فرض کنید شما یک واحد بیت کوین را به امید 100,000 دلاری شدن آن در اوج قیمتی 69 هزار دلار خریداری کرده اید؛ امروز نه تنها سود نکرده، بلکه بیش از 51,000 دلار از سرمایه خود را از دست داده اید... یک زیان مالی عظیم!

نتیجه: پیش از اقدام به سرمایه گذاری، به نوسانات شدید قیمتی و ریزش های شارپ بیت کوین توجه کنید.

تورم، رکود و جنگ

در مقاله ای تحت عنوان "نمودار قیمت بیت‌کوین از ابتدا - کامل ترین چارت بیت کوین"، مهم ترین دلایل ریزش قیمت بیت کوین در سال 2022 به شرح زیر توضیح داده شده است:

  • ریزش قیمت سهام در بازار بورس ایالات متحده

  • مشکلات پیش آمده برای اکوسیستم ترا و ارز بومی این شبکه (Luna).

  • افزایش تورم در سطح جهانی به واسطه پاندمی کرونا و نیز جنگ اوکراین و روسیه

  • ادامه رویکرد منفی سیاست مداران برجسته درباره ارزهای دیجیتال

اما تنها بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیستند که ارزش بازار خود را از دست داده اند بلکه تمامی بازارهای مالی با روندی مشابه دست و پنجه نرم می کنند؛ بطوریکه کارشناسان معتقدند این روند طی 6 تا 12 ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی و سهام مرتبط با فناوری، افراد را به سمت سرمایه گذاری های کم ریسک تر مانند کامودیتی (کالا) شامل نفت، طلا و مشابه اینها سوق می دهد. همین تغییر رویکرد، منجر به خروج بیشتر سرمایه از بازار رمز ارزها و افزایش ریسک سرمایه گذاری در آن می گردد.

نتیجه: روند بازارهای مالی جهانی شامل کالا، بورس و ارزهای دیجیتال را همزمان زیر نظر داشته باشید. به نقش حیاتی تورم، رکود، جنگ و سیاست نهادهای دولتی مثل فدرال رزرو در تعیین نرخ بهره توجه کنید.

تاریخچه قیمت بیت کوین

با بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین طی سال های 2018 تا 2022 می توان به نتایج زیر دست یافت:

  • بیت کوین سه قله و به واسطه آن سه سقوط تاریخی را طی این مدت تجربه کرده است. در این ریزش ها، بیت کوین چیزی بین 50 تا 75 درصد ارزش خود را از دست داد و سرمایه افراد بسیار زیادی را از بین برد.

  • ریزش های شارپ قیمت بیت کوین می تواند در مدت زمان کوتاهی اتفاق بیفتد که این امر نسبت مستقیمی با احساسات حاکم بر بازار و شاخص ترس و طمع نیز دارد.

  • نهنگ های بیت کوین تأثیر بسزایی در روند نزولی قیمتی بیت کوین دارند؛ بطوریکه با وارد کردن حجم بالایی از این ارز به صرافی ها، فشار فروش را بالا برده و باعث کاهش قیمت بیت کوین می شوند.

نتیجه: پیش از خرید، نمودار قیمت بیت کوین از ابتدا تاکنون را خوب بررسی کنید چرا که تاریخ تکرار می شود.

آیا الان زمان مناسبی برای خرید بیت کوین هست؟

اصل "خرید در کف قیمت" به ذاته بر پایه یک فرضیه بنا نهاده شده است؛ دیدگاهی خوشبینانه که در آن قیمت ها بطور موقت افت کرده و سپس خود را احیا کرده و صعود می کنند. خریداران دیپ (Dip Buyers) امیدوارند از طریق خرید با تخفیف هنگام ریزش قیمت ها، از مزایای صعود قیمت ها بهره ببرند. بازار کریپتوکارنسی اما غیر قابل پیش بینی است؛ همانطور که امید دارید ارزها سطوح از دست رفته خود را باز پس گرفته و رشد کنند، به همان نسبت احتمال دارد سطوح حمایتی خود را از دست داده و به قیمت های بسیار پایین تری سقوط کنند.

رفتار بیت کوین تا به امروز به نوعی فصلی بوده است؛ به این معنی که ارزش آن در بهار کاهش یافته و در اوایل تابستان مجددا رشد کرده است. اما عملکرد گذشته بیت کوین نمی تواند تضمین کننده هیچگونه آینده ای برای این ارز باشد چرا که بازار رمز ارزها به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست.

بازار کریپتو به چاقویی در حال سقوط تشبیه می شود که بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد، دست خود را با آن بریده اند.

اگر ریسک پذیر هستید و قصد دارید شانس خود را برای کسب سود از این بازار امتحان کنید، ضروری است که در سبد دارایی خود علاوه بر بیت کوین، تنوعی از آلت کوین ها (Altcoins) را نیز داشته باشید. در ادامه برخی آلت کوین های مناسب برای سرمایه گذاری در سال 2022 که انتظار می رود خرید و هولد آن ها می تواند سود ده باشد را معرفی می کنیم.

ارزهای مناسب برای سرمایه گذاری در سال 2022

توصیه می شود سبد سرمایه گذاری ارزی خود را به یک ارز اختصاص نداده و از بین انواع ارزهای دیجیتال شامل بیت کوین، آلت کوین ها، ارزهای صرافی ها، متاورس، Web3 و دیگر دسته ها، تعداد محدودی از ارزهای مطرح هر دسته را پس از تحلیل و بررسی کامل برای خرید انتخاب نمایید. اطلاعات بیشتر درباره دسته بندی انواع ارزهای دیجیتال را از لینک زیر مطالعه نمایید.

https://learn.bitmit.co/types-of-cryptocurrencies

رمزارزهای زیر گزینه های پیشنهادی برای خرید در سال 2022 هستند.

  • اتریوم (دسته ارزهای کلاسیک)

حجم بازار بالا، کاربرد آن در اپلیکیشن های غیرمتمرکز و نیز استفاده بعنوان بستر ایجاد قراردادهای هوشمند، اتریوم (ETH) را یکی از کاندیداهای برتر برای خرید در سال 2022 می گرداند.

  • پولکادات (دسته Web3)

استفاده بعنوان بستری برای اتصال شبکه های بلاک چین و نیز ساخت تعداد زیادی از پروژه های خدمات آنلاین بر بستر اکوسیستم پولکادات (DOT)، این ارز را به یک انتخاب برای سرمایه گذاری در 2022 بدل کرده است.

  • کاردانو (دسته پلتفرمی / برنامه ای)

کاربرد این ارز بعنوان یکی از شناخته شده ترین پلتفرم های نرم افزاری دارای قابلیت قرارداد هوشمند که برنامه های غیرمتمرکز یا DApps می‌توانند روی پلتفرم آن اجرا شوند، باعث شده کاردانو (ADA) انتخاب مناسبی برای خرید باشد.

  • بایننس کوین (دسته ارز صرافی ها)

اعتبار صرافی ارز دیجیتال بایننس بعنوان بزرگترین صرافی جهان، باعث شده عده بسیاری ارز بومی این صرافی (BNB) را در زمره ارزهای مناسب برای سرمایه گذاری در سال 2022 زیر نظر داشته باشند.

  • شیبا اینو (دسته میم کوین ها)

رشد خارق العاده قیمت شیبا اینو (SHIBA) طی یک سال گذشته نشان داده است میم کوین ها نیز به لیست علایق سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال اضافه شده و این ارز می تواند گزینه مناسبی برای خرید در سال 2022 باشد.

دیگر ارزهای پیشنهادی مناسب برای خرید در سال 2022 عبارتند از:

  • ریپل (XRP)

  • سولانا (SOL)

  • دیسنترالند (MANA)

  • یونی سواپ (UNI)

  • میکر (MKR)

  • پالی گان (MATIC)

  • کازماس (ATOM)

  • سند باکس (SAND)

جمع بندی

ریزش اخیر بازار بیت کوین نشان دهنده بی ثبات بودن و ریسک بسیار بالای سرمایه گذاری در آن است. کنترل احساسات، مدیریت سرمایه، یافتن نقطه مناسب برای ورود (نه الزاماً خرید در کف قیمتی) و مطالعه و کسب دانش در زمینه رمز ارزها لازمه ورود به بازار کریپتوکارنسی است.

یافتن زمان مناسب برای خرید بیت کوین و آلت کوین ها با تحقیق و تحلیل مارکت به دست می آید نه توصیه دیگران.

برای بررسی قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال و خرید و فروش رمز ارزها، می توانید با استفاده از روش های زیر با صرافی بیت میت در ارتباط باشید:

وب سایت: https://bitmit.co

ایمیل: info@bitmit.co

تلفن: 91300682-021

آدرس: لواسان؛ بلوار امام خمینی، خیابان اتحاد، گل‌های 5، پلاک 5 (مراجعه با هماهنگی قبلی)

آیا الان بیت کوین بخرم؟ در بازار ریزشی 2022 چه ارزی بخرم؟ 2