شنبه 1 اردیبهشت 1403

آیا کودکان سرطانی درمان می‌شوند؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
آیا کودکان سرطانی درمان می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سرطان در بزرگسالان اغلب دارای دلیل مشخصی است اما بروز این بیماری در کودکان اکثرا هیچ دلیل خاصی ندارند. در این خصوص تحقیقات زیادی انجام شده است؛ اما با توجه به بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که تعداد کمی از سرطانها به خاطر عوامل محیطی هستند.

عفونت مزمن را می‌توان یک عامل بسیار مهم در بروز سرطان کودکان به شمار آورد. همچنین محققان با انجام آزمایش ها و تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده اند که 10 درصد کودکانی که به سرطان مبتلا می شوند به خاطر عوامل ژنتیکی است.

در بسیاری از بیماری های کودکان از جمله سرطان علائم ممکن است اختصاصی و کوتاه مدت باشد. شایع ترین سرطانی که در کودکان مشاهده می شود سرطان خون است که حدود 30تا 40 درصد کودکان به آن مبتلا هستند.

نادر ممتاز منش، فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان با اشاره به تاریخچه تشخیص و درمان سرطان، گفت: از ابتدای ظهور انسان و موجودات زنده بر روی کره زمین، سرطان نیز همراه آنان بوده است بنابراین سرطان بیماری نوظهور و جدیدی نیست.

به گفته وی سرطان بر اثر بی‌نظمی در تکثیر سلول‌های طبیعی بدن اتفاق می‌افتد به این مفهوم که هر سلول باید با تعداد خاصی تکثیر شود اما وقتی تکثیر سلولی از کنترل خارج شده و به تعداد بسیار زیادی رخ می‌دهد و شاهد بروز سرطان خواهیم بود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان گفت: امروزه درمان سرطان در ایران مطابق با کشورهای پیشرفته دنیا صورت می‌گیرد و جدیدترین پروتکل‌های درمانی روز برای درمان بیماران سرطانی اجرا می شود.

به گفته ممتازمنش به نظر می‌رسد میزان شیوع سرطان با توجه به افزایش آلودگی‌های محیطی، اشعه‌های یونیزان و... در دهه‌های اخیر در جوامع بشری افزایش یافته است و در برخی سرطان‌ها به خصوص در بالغان که بیشتر تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارند شاهد افزایش آمار سرطان هستیم.

این استاد دانشگاه یاداور شد: در سرطان کودکان عوامل محیطی کمتر موثر است و عوامل سرشتی بیشتر در بروز سرطان کودکان تاثیر دارد.

اهمیت تشخیص زودهنگام

رئیس بخش خون و انکولوژی اطفال بیمارستان مفید با اشاره به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان در کودکان بر ضرورت توجه و دقت والدین و پزشکان در مواجهه با علایم و نشانه‌های بیماری در کودکان تاکید کرد.

وی تاکید کرد: والدین باید تا حدودی با علایم و نشانه‌های سرطان در کودکان آشنا باشند و به محض مشاهده علایم مذکور به پزشک مراجعه کنند.

ممتازمنش افزود: البته این موضوع به این معنا نیست که با مشاهده هر علامتی خانواده‌ها نگران شوند اما باید توجه داشت که مراجعه به پزشک، پیگیری و انجام آزمایشها درصورت لزوم به تشخیص زودرس و درمان بهنگام بیماری کمک می کند.

اکثر سرطانها در کودکان درمان می‌شوند

ممتازمنش با اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی و کشف درمان‌های موثرتر برای سرطان خاطرنشان کرد: امروزه درمان اکثر سرطان‌ها به خصوص در کودکان با بهبود کامل همراه است.

وی افزود: خوشبختانه در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های خوبی در درمان سرطان کودکان در ایران و جهان بوده‌ایم و هم اکنون درمان سرطان کودکان در کشور ما مطابق بروزترین پروتکل‌های درمانی دنیا انجام می‌شود.

رئیس بخش خون و انکولوژی کودکان بیمارستان مفید، سرطان خون را از شایعترین سرطان‌ها در کودکان برشمرد و گفت: امروزه با پیشرفت‌های پزشکی بیش از 85 درصد کودکان مبتلا به سرطان خون به ویژه نوع ALL با شیمی درمانی کاملا بهبود می‌یابند و این یک توفیق ارزنده است.

به گفته این استاد دانشگاه امروزه درمان سرطان در ایران مطابق با کشورهای پیشرفته دنیا صورت می گیرد و جدیدترین پروتکل‌های درمانی روز برای درمان بیماران سرطانی اجرا می شود. گرچه با توجه به تحریم‌ها گاهی از نظر تامین برخی داروها با مشکل روبه‌رو هستیم که امیدواریم رفع شود.

ممتازمنش با اشاره به اینکه اکثر داروهای سرطانی وارداتی و گرانبها هستند از کمک خیرین و نهادهای حمایتی نظیر موسسه محک در تامین هزینه داروی این بیماران تقدیر کرد و یادآور شد برخی از این بیماران دچار مشکلات اقتصادی بوده و بدون حمایت خیرین قادر به ادامه درمان خود نیستند.

این فوق تخصص خون و انکولوژی اطفال خود با اشاره به هزینه بسیار بالای درمان سرطان که بسیاری از خانواده‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند از کمک خیرین و موسسات حمایتی نظیر محک در این خصوص تقدیر کرد و خواستار مشارکت بیشتر خیرین سلامت در درمان بیماری سرطان شد که می‌تواند کشنده باشد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید سرطان ابتلای کودکان به سرطان انکلوژی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
آیا کودکان سرطانی درمان می‌شوند؟ 2
آیا کودکان سرطانی درمان می‌شوند؟ 3
آیا کودکان سرطانی درمان می‌شوند؟ 4