جمعه 31 فروردین 1403

آینده ای روشن پیش روی صنعت نمایشگاهی کشور

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
آینده ای روشن پیش روی صنعت نمایشگاهی کشور

سعید صیفی - رییس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران

نمایشگاه یک فرصت اجتماعی برای مردم است تا در مکان و زمان مشخص، کالاها و خدمات خود را به نمایش بگذارند و اطلاعات صحیح را ارائه دهند. تحقیقات نشان می دهد که موثرترین واسطه بازاریابی و بهترین ابزار بازاریابی، نمایشگاه ها هستند که نسبت به نشریات تخصصی، پست مستقیم، روابط عمومی، روزنامه ها و تماس های تلفنی و... کارایی بیشتری دارند.

صنعت نمایشگاهی در حال رشد و توسعه است و به ویژه در کشورهای توسعه یافته، روند توسعه هوشمند آغاز شده است. این صنعت طی سال های اخیر با فرایند نوآوری پیش رفته و این نوآوری در لایه های مختلف عمل می کند. از جمله نوآوری ها عبارت اند از: تغییر شکل دیجیتالی (بازبینی ساختار برگزارکننده و فرایندهایی که به شدت به سمت دیجیتالی شدن پیش می روند)؛ تغییر شکل بازاریابی تجربه محور (ظهور مدل جدید کسب و کار و تغییر جهت از تمرکز محض بر فروش غرفه به تمرکز بر تجربه مشتری)؛ تحول انسانی (بازآموزی مجموعه مهارت ها در این دوره از اقتصاد دانش بنیان، هم راستایی دیدگاه کارکنان با اهداف سازمانی، نزدیک تر شدن افراد و مشاغل به یکدیگر).

در فعالیت های مختلف نمایشگاه، از روش های مختلف ارتباطی و مدیریتی هوشمند از جمله فناوری سه‌بعدی، فناوری RHID UHF، فناوری شبکه های مجازی، فناوری اینترنت اشیاء و غیره به طور گسترده استفاده شده است.

کشور ما به عنوان یکی از مهم ترین اقتصادهای منطقه نیز باید روش ها و تاکتیک های نوین در راستای دستیابی به اهداف تجاری و ارتقا صنعت بهره مند شود. این صنعت نیازمند توجه و نگاه ویژه است تا بتواند در فضای رقابتی ایجاد شده در منطقه کماکان مورد استقبال سایر کشورها قرار گیرد.

از آنجا که صنعت نمایشگاهی یک صنعت جوان و رو به رشد است ضرورت توجه علمی به این صنعت حس می شود. بنابراین آموزش و ارتقاء دانش نمایشگاهی کارکنان یک اولویت است. سیاست صنعت نمایشگاهی کشور باید بر این باشد که در انطباق با جدیدترین فن آوری های روز دنیا پیش برود. در همین راستا نیاز است که این صنعت، تغییر به سمت دیجیتالی شدن و بهره گیری از نمایشگاه های مجازی و نمایشگاه های هیبریدی را در دستور کار خود قرار دهد.

از طرفی، با توجه به شکوفایی این صنعت در خاورمیانه و رویکرد جهانی به این منطقه، برگزاری نمایشگاه ضرورتی محسوب می شود تا از پتانسیل های صنعتی و تجاری کشور بهره برداری کرد. امروزه تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان یک ضرورت به نظر می رسد. شناخت چالش های بازار، فرصت های تجاری برای کار با شرکت های چندملیتی، روند تقاضا، حرکت سرمایه و انتقالات مالی، هماهنگی فرهنگی و... از جمله مواردی هستند که باید با برنامه ریزی صحیح صورت بگیرند.

توسعه صنعت نمایشگاهی ایران وابسته به جایگاه این صنعت در کشور است و هر قدر این جایگاه ارتقاء یابد بدون شک رونق این صنعت را به دنبال خواهد داشت. صنعت نمایشگاهی کشور در این بازه زمانی جایگاه خود را در میان صنایع، اصناف، فعالان اقتصادی و بخش های خدماتی و به‌طور کلی غرفه داران و بازدیدکنندگان یافته است و از این منظر به لحاظ نقشی که در بازاریابی و رونق اقتصادی ایفا می کند کاملاً شناخته شده است. مشارکت کنندگان نمایشگاه با استقبال از برگزاری و حضور در نمایشگاه ها موجب رشد این صنعت و به طبع آن رونق اقتصاد می شوند. از طرفی صنعت نمایشگاهی نیازمند آن است که در ساختار دولتی نیز جایگاه خود را پیدا کند تا از حمایت های سیاسی و اقتصادی آن بهره مند شود.

صنعت نمایشگاهی ایران می تواند با استفاده از تبلیغات، تحقیقات بازار و ایجاد یک برند جهانی از نمایشگاه های ایران و توسعه آن برای مشتریان خود ارزش افزوده و مزیت رقابتی ایجاد کند. این صنعت در کشور ما گرچه هنوز با صنعت نمایشگاهی کشورهای توسعه یافته فاصله دارد، با این وجود، آینده ای روشن در پیش دارد و پتانسیل قابل ملاحظه ای برای رشد و توسعه آن دیده می شود.