پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

اَبَر ماه اَمرداد، همنشینی با زُحل در میانه بارش شهابی بَرساوشی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اَبَر ماه اَمرداد، همنشینی با زُحل در میانه بارش شهابی بَرساوشی

اصفهان - ایرنا - آسمان این شب‌های مرداد ماه میزبان چند پدیده زیبای نجومی همزمان است بطوریکه آخرین اَبرماه سال میلادی از شامگاه 20 مرداد با سیاره زحل همنشین خواهد بود و در میانه بارش شهابی برساوشی، جلوه‌گری می‌کند.

کارشناس ارشد فیزیک نجوم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این پدیده ها، اظهار داشت: از شامگاه امروز پنجشنبه آخرین اَبر ماه سال 2022 میلادی را خواهیم داشت که فردا شب 21 مرداد نیز رخ می دهد و ماه نسبت به شب های دیگر در این پدیده، بزرگتر و درخشانتر رویت می شود.

در پدیده ابر ماه یا ماه افروختگی (supermoon)، ماه در حالت قرص کامل قرار دارد و به نزدیکترین فاصله به کره زمین رسیده است به همین دلیل از روی زمین نسبت به شب‌های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان‌تر مشاهده می‌شود. امسال در 24 خرداد و 21 تیر نیز پدیده ابر ماه رخ داد.

پریسا سادات عقیلی با بیان اینکه از امشب در کنار ابر ماه می توانیم سیاره زحل (کیوان) را نیز رصد کنیم، افزود: زحل یکی از سیاره های منظومه شمسی است که بدلیل حلقه های زیبای اطرافش شهرت دارد و این حلقه ها را می توان با چشمان مسلح و استفاده از تلسکوپ رویت کرد.

مدرس خانه نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: همچنین پدیده بارش شهابی برساوشی که یکی از بارش های شهابی ممتاز بشمار می آید جمعه و شنبه 21 و 22 مرداد به اوج خود می رسد که امسال بدلیل پدیده ابر ماه، تعداد بارش های شهابی قابل رویت به کمتر از نصف کاهش پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین زمان رویت و رصد بارش شهابی برساوشی شامگاه شنبه 22 مرداد یک ساعت بعد از غروب آفتاب است.

بارش شهابی در هنگام عبور سیاره زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها در فضا رخ می‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزد و در آسمان قابل مشاهده است؛ در هر سال چند پدیده بارش شهابی مانند برساوشی و جوزایی اتفاق می‌افتد.

عقیلی با بیان اینکه ابر ماه امشب حدود ساعت 19 و 50 دقیقه در آسمان اصفهان طلوع می کند، گفت: حدود 10 دقیقه پس از آن نیز سیاره زحل از سمت شرق طلوع می کند و در فاصله پنج درجه ای بالای ماه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه علاقه مندان به رصد پدیده های نجومی باید توجه کنند که سیاره ها در آسمان چشمک نمی زنند، خاطرنشان کرد: برای مشاهده حلقه های زحل باید از تلسکوپ استفاده کرد البته نیازی به تلسکوپ های پیچیده نیست.

این کارشناس، بهترین زمان رصد ابر ماه را نیز ساعت 22 شب دانست که ماه به بیشترین فاصله از خط افق رسیده است و اضافه کرد: برای رصد پدیده بارش شهابی برساوشی نیز باید در مکان هایی مستقر شد که آلودگی نوری و غبار نداشته و از شهرهای بزرگ و شهرک های صنعتی به دور باشد.

وی با بیان اینکه آسمان کویر برای رصد بارش شهابی بسیار مناسب است، افزود: برای مشاهده بارش شهابی باید به سمت شمال و شمال شرقی آسمان نگاه کنیم.

ویژه برنامه رصد آسمان شب در اصفهان

عقیلی همپنین به ویژه برنامه رصد آسمان شب در اصفهان اشاره کرد و گفت: این برنامه توسط مرکز نجوم ادیب اصفهان امشب ساعت 20 تا 23 در پارک کوهستانی صفه اجرا می شود و علاقه مندان می توانند پدیده های ابر ماه و همنشینی آن با سیاره زحل را تماشا کنند.

وی، هدف از برگزاری این برنامه را رصد ماه و اجرام آسمانی و ترویج علم نجوم دانست و افزود: این برنامه در شهریور نیز برگزار می شود.

اَبَر ماه موسوم به ماه "ماهی خاویاری" چهارمین و آخرین ابر ماه سال 2022 میلادی شامگاه پنجشنبه این هفته 20 مرداد رؤیت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، عبارت ماهی خاویاری از قبایل بومی آمریکایی که دریافته بودند صید ماهی‌های خاویاری در این زمان از سال راحت‌تر انجام می شود، اقتباس شده است.

برچسب‌ها