جمعه 10 فروردین 1403

ابلاغ ثبت ملی 2 اثر فرهنگی تاریخی در شهرستان لامرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ابلاغ ثبت ملی 2 اثر فرهنگی تاریخی در شهرستان لامرد

شیراز - ایرنا - علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار فارس مراتب ثبت دو اثر فرهنگی - تاریخی را ابلاغ کرد.

در نامه‌های وزیر میراث فرهنگی آمده است: در اجرای بند (ج) ماده واحد قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی، مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی - تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست ذی‌ربط، مراتب «قلعه مسجدو» واقع در استان فارس، شهرستان لامرد، بخش مرکزی، دهستان حومه 2 کیلومتری ارتفاعات جنوبی روستای ناوبندی به شماره 33073 و «قلعه لیت» واقع در استان فارس، شهرستان لامرد، بخش چاهورز، شیخ عامر، 500 متری ارتفاعات جنوب روستای احشام به شماره 33074ابلاغ می‌شود.

دو اثر یاد شده تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

قلعه لیت یا لید واقع در ارتفاعات جنوبی روستای احشام متعلق به دوران ساسانی است. در حال حاضر بقایای دیوارهای سنگ و ساروج و اهکی از این قلعه دیده می شود که در خارج از آن یک چاه مشهود است.

قلعه مسجدو واقع در ارتفاعات جنوبی روستای ناوبندی از توابع دهستان حومه است. این قلعه با پلانی نا منظم و بر اساس ساختار کوه ایجاد شده و دارای مساحتی کمتر از 300 مترمربع است.

یک دژ دفاعی در نقطه ای سخت گذر از آن ایجاد شده و با توجه به بررسی های باستان شناختی این اثر مربوط به قبل از اسلام و اوایل اسلامی است.

شهرستان لامرد در فاصله 365 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*