جمعه 10 فروردین 1403

ابوالفتح: ریزش آراء ترامپ در بین سیاه‌پوستان محتمل است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ابوالفتح: ریزش آراء ترامپ در بین سیاه‌پوستان محتمل است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: تشدید اعتراض‌ها در آمریکا در پی مرگ یک سیاه‌پوست دیگر به دست پلیس این کشور به این معنا نیست که ترامپ کنترل شرایط و بحران را از دست داده است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشدید تنش ها در آمریکا پس از مرگ دومین رنگین پوست آمریکایی در ایالت ویرجینیا و این‌که برخی معتقدند ترامپ در حال از دست دادن کنترل کشور است گفت: نشانه‌ای از این جهت در جریان اعتراض‌ها نمی‌بینم اما حجم شعارها و اعتراض‌ها نسبت به گذشته و اعتراض‌های قبلی که سابقه آن را داریم گسترده‌تر است اما نه به این معنا که کنترل کشور و ایالت‌ها از دست خارج شود.

وی ادامه داد: خشونت‌ها بعد از مرگ جورج فلوید به شدت بالا گرفت اما الان اعتراض‌ها حتی بعد از مرگ ریچارد بروکس (دومین رنگین پوست کشته شده به دست پلیس آمریکا) کمتر خشونت‌آمیز است. گارد ملی بیشتر توانسته فضای التهاب‌آمیز را کنترل کند، هم‌چنین حاکمیت شامل دولت فدرال، دولت‌های محلی و ایالتی به این فکر افتادند که اصلاحاتی را در برخورد پلیس با مردم انجام دهند که تا حدودی کمک‌کننده بوده است. برخورد مقامات ایالتی با پلیس‌های متخلف در مرگ جورج فلوید با برخورد آنها با پلیس متخلف در مرگ بروکس تفاوت دارد. به چهار پلیس اول مرخصی داده شد که آب از آسیاب بیفتد اما درباره بروکس بلافاصله پلیس معلق شد و رییس پلیس آتلانتا نیز استعفا داد، این نشان داد که مقامات باید واکنش سریع‌ترین داشته باشند و به این شکل توانستند تا حدود زیادی از شدت اعتراض‌ها کم کنند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره تاثیر این تحولات بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شخص ترامپ تصریح کرد: دو اتفاق می‌تواند بیفتد؛ یکی این‌که ریزش آراء ترامپ در بین سیاه‌پوستان محتمل است و دیگری این‌که دولت نمی‌تواند مدیریت بحران کرونا و سلامت و بحران امنیتی هویتی را کنترل کند.

ابوالفتح گفت: این روند باعث تردید نسبت به کارآمدی دولت ترامپ می‌شود در عین حال با نوعی خیزش در جریان راست افراطی در آمریکا مواجه هستیم. حملات شدیدی نسبت به هویت آمریکایی در جریان است که نشان می‌دهد بخشی از این جنبش اعتراضش به تاریخ و سنت‌های آمریکایی است که برای جریان راست سنتی در آمریکا این‌ها مسایل مهمی هستند و نسبت به این حملات واکنش نشان خواهند داد. از این رو این انتظار است که در بین راست‌گرایان شاهد حمایت بیشتری از ترامپ باشیم.

وی ادامه داد: تحولاتی که در جهان رخ داده و پیامدهای ناگواری که ناشی از سیاست‌های جهانی شدن است، نشان داد جامعه اروپایی و آمریکایی آماده پذیرش نگرش‌های راست گرایان نیست. رفتار تند رادیکال دگرخواهان می‌تواند جامعه را به محافظه کاری بیشتری سوق دهد.

انتهای پیام