جمعه 10 فروردین 1403

اجرای 87 درصد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در کشور / سپاه یکی از ارکان‌های اصلی امنیت ایران است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اجرای 87 درصد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در کشور / سپاه یکی از ارکان‌های اصلی امنیت ایران است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 87 درصد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در سطح کشور اجرا شده، گفت: در 44 سال انقلاب اسلامی، رشد 2 برابری دانش آموزان را داشته‌ایم اما رشد سه برابری در ساخت کلاس های درس انجام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش و تبریک فرارسیدن دهه فجر و حلول ماه رجب اظهار کرد: در منظومه نظام اسلامی به ویژه انقلاب اسلامی و حکمرانی نظام، یکی از دستورات خداوند به وجود مبارک پیامبر در آیه 159 سوره آل عمران، مشورت است. وی با بیان اینکه مشورت در واقع گرفتن نظرات مردم است که در سیره ائمه (ع) و پیامبر (ص) به خوبی دیده شده و یکی از اتفاقات بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: زمانی که نظر مردم گرفته شود، حکمرانی پایه و قوام بیشتری پیدا می‌کند و کارها مورد قبول مردم خواهد بود. نوری با بیان اینکه استفاده از نظرات مردم در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی که متاثر از حکومت اسلامی است در سیره امام خمینی (ره) به خوبی دیده شد، افزود: امام راحل وقتی می‌خواهند حکومت را تشکیل دهند حتی نام حکومت را به مشارکت می‌گذارند و از مردم انقلابی و متدین نظر خواهی می‌کنند و ایشان بعد از تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی برای تدوین قانون اساسی باز هم از مردم مشورت می‌گیرند و بالاترین قانون کشور را به رفراندوم می‌گذارند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از مشورت مردم در سایر ارکان کشور از جمله انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس، شوراهای اسلامی شهر و روستا و... نیز در سیره امام راحل در حد اعلی دیده شده، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همین مشی را به ما نشان دادند و اوج آن در بیانیه گام دوم انقلاب است که سومین برکت انقلاب را مشارکت مردم در امور سیاسی و اجتماعی بیان می‌کنند. نوری با اشاره به تاسیس شوراهای آموزش و پرورش که قانون آن در سال 1373 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش دارای 23 ماده است که در ماده یک، مردم را به مشارکت دعوت می‌کند و تصمیم گیری در حوزه آموزش و پرورش به استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق سپرده شده است. وی با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش کشور بیش از 9400 نفر عضو دارد، اظهار کرد: بیش از پنج هزار جلسه شورای آموزش و پرورش در سال گذشته در کشور تشکیل شده و یکی از برکات این شورا که در حوزه پرورشی، آموزشی و زیرساختی است این بوده این است که مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در سال 77 ایجاد شد. نوری با بیان اینکه از هر 2 کلاس درس، یک کلاس را خیرین مدرسه‌ساز می‌سازند، بیان کرد: طی هفته گذشته جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در 2 استان برگزار شده که خیرین در استان اصفهان 1100 میلیارد و در استان هرمزگان 700 میلیارد تومان برای ساخت مدارس، تعهد کزده‌اند. وزیر آموزش و پرورش گفت: این همان مردمی هستند که وقتی جنگ بر ما تحمیل شد در میدان‌های نبرد حضور پیدا کردند و توانستند رویدادی را رقم بزنند که پیامد آن این است که امروز در دنیا پرچم استقلال را با زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی برافراشته‌ایم.

وی با اشاره به اقدام اخیر پارلمان انگلیس در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست مراکز تروریستی خاطرنشان کرد: آنها از این گله‌مند هستند که ما پرچم استقلال را برافراشته‌ایم و سپاه، یکی از نهادهایی است در در زمان جنگ تحمیلی، مردم را بسیج کرد، به‌گونه‌ای که هم امنیت انقلاب حفظ شد و هم بعد از جنگ تحمیلی سبب صدور این جریان مردمی به دیگر کشورها با عنوان جبهه مقاومت شد و آن‌ها از این می‌ترسند. نوری افزود: سپاه، نیروی رسمی کشور است و آنها حق این کار را ندارند و ما از این نهاد رسمی کشور حمایت می‌کنیم و در این نهاد نقش‌آفرینی خواهیم کرد و اقدام پارلمان انگلیس را محکوم می‌کنیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش استان‌ها با حضور استانداران تشکیل می‌شود، گفت: شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها تاکنون بیش از 25 هزار مصوبه داشته و جزء جلساتی است که بیشترین مصوبات را دارد و مهمتر از تعداد مصوبات، اجرای آن‌هاست که تاکنون 87 درصد مصوبات این شورا در سطح کشور محقق شده است. وی تاکید کرد: بنای این کار خیر این است که دسترسی عادلانه برای دانش‌آموزان را فراهم کند، الگوی منطقه باشد و ظرفیت‌های مردمی و نهادها را پای کار بیاورد. نوری با بیان اینکه برای پای کار آوردن بیش از پیش ظرفیت مردم و نهادها نیاز به تغییراتی در قانون شوراهای آموزش و پرورش داریم که اختیارات بیشتری به مردم بدهیم، اظهار کرد: با توجه به آموزه‌های دینی و فرمایشات رهبر انقلاب به نظر می‌رسد که این اتفاق بیفتد و با توجه به شعار مردمی‌سازی دولت باید این کار را انجام دهیم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات این وزارتخانه و مقایسه وضعیت امروز با ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گفت: رشد دانش‌آموزان از ابتدای انقلاب تاکنون 2 برابر شده و از 8 به 16 میلیون رسیده اما رشد کلاس‌های درس بیش از 3 برابر بوده است. وی ابراز کرد: سرانه فضای آموزشی در ابتدای انقلاب به ازای هر دانش‌آموز 1.5 مترمربع بود اما علی‌رغم تمام تحریم‌ها و مشکلات به بیش از پنج مترمربع رسیده و این یکی از برکات حضور و مشارکت مردم در کمک به نظام تعلیم و تربیت است. نوری خاطرنشان کرد: رشد بیش از 16 برابری اردوگاه‌های فرهنگی - تربیتی دانش‌آموزی، رشد بیش از 150 برابری مدارس استعدادهای درخشان که امسال 20 مدال طلا در المپیادهای جهانی داشتند و رشد مدارس فنی نیز از جمله این دستاوردها است. وی با اشاره به ارتقای سرانه‌های حوزه سواد آموزی بیان کرد: نرخ باسوادی افراد 10 تا 49 ساله حدود 47 درصد در ابتدای انقلاب بوده که امروز به حدود 97 درصد رسیده و این از برکات تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) است.