جمعه 10 فروردین 1403

اجرای سند 2030 در دولت رئیسی؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
اجرای سند 2030 در دولت رئیسی؟

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم خطاب به خزعلی گفت: شما که با سند 2030 مخالف بودید بخش آموزش را در چارچوب این سند قبول دارید و می‌خواهید اجرا کنید.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از چالش‌های مناظرات انتخاباتی سال 96 ختم می‌شد به یک عنوان، «سند بیست سی». این عنوان مثل یک رمز مهم نه فقط در مناظرات که در بقیه کمپین‌های انتخاباتی هم از سوی منتقدان مطرح می شد. آنها مدعی بودند که در سند 2030 که ایران آن را پذیرفته، آموزش های جنسی در مدارس الزامی خواهد شد و حتی برخی پا فراتر گذاشتند و مدعی شدند که ارائه این آموزش‌ها با چاپ کتابی به نام "لک لکی در کار نیست" توسط آموزش و پرورش در برخی مدارس شروع شده و به زودی فراگیر خواهد شد.

آن زمان مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها تاکید کردند که این سند معطوف به این مسائل جنسی نیست و علاوه بر این به قسمت‌هایی از این سند که با فرهنگ ما در تعارض است، پرداخته نخواهد شد.

با این حال این موضوع چون چماقی در دست مخالفان بود و با همه این تکذیب‌ها در دوارن مختلف باز هم مطرح می‌شد. دیشب اما باز هم این عنوان در یک برنامه تلویزیونی که شکل و شمایل مناظره دارد، مطرح شد.

انسیه خزعلی و معصومه ابتکار معاونان زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم و دوازدهم در این مناظره تلویزیونی به تبیین سیاستگذاری در حوزه زنان پرداختند.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم خطاب به خزعلی گفت: شما که با سند 2030 مخالف بودید بخش آموزش را در چارچوب این سند قبول دارید و می‌خواهید اجرا کنید.

او ادامه داد: سامانه رصد و پایش و گزارش دهی هم در دوران ما فعال شد تا بررسی کنیم که چه میزان شاخص ها فعال هستند و چه پیشرفتی در حوزه عدالت جنستی ایجاد شده است اما همواره با اتهاماتی مانند اجرای سند 2030 یا اجرای برنامه بیگانگان مواجه بودیم در حالیکه همه منویات دین مبین اسلام در آنها دیده شده بود و حتی در قانون اساسی هم وجود داشت و در کلام رهبری هم برابری جنسیتی هم مورد تاکید است.

خزعلی، معاون زنان و خانواده دولت در پاسخ گفت: اگر درچاچوب سند 2030 هم باشد، ما با حق تحفظ قبول کردیم. ما درمورد سند اولیه با کشورهای عضو رایزنی کردیم و آنها نیز قبول کردند و توانستیم آنطور که میخواهیم آموزش را تنظیم کنیم.

خیلی از رسانه‌ها براساس گفته ابتکار تیتر زدند که سند 2030 در دولت رئیسی در حال اجراست، همین تیترها باعث شد که انسیه خزعلی در توئیتی موضوع را تکذیب کند و بنویسد: «جمهوری اسلامی ایران همچنان بر موضع خود در مخالفت با اجرای بند آموزش سند 2030 در کشور پابرجاست و مدیریت کارگروه توانمندسازی اقتصادی آیورا که ایران به مدت دو سال عهده دار آن است، ارتباطی با 2030 ندارد.

آیورا (اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند) نهادی با هدف توسعه همکاری‌های تجاری - اقتصادی است و با ریاست جمهوری اسلامی ایران بر کارگروه بانوان آیورا، زنان متخصص ایرانی، زنان کشورهای عضو آیورا را توانمند می‌سازند. در تعاملات بین‌المللی بر اصول خود پافشاری می‌کنیم حتی اگر مرتبط با داخل کشور نباشد.»

این تکذیب تلویحی انیسه خزعلی، این سوال را مطرح کرده است که چرا این تکذیب همان موقع و هنگام مناظره مطرح نشده است، و اصلا چه ملاحظات و تغییراتی در «آیورا» که در هرحال یک سند غیربومی محسوب می‌شود وجود دارد که سبب شده آن را جایگزین سندی کنیم که اتفاقا نیاز به پذیرش همه بخش‌های آن نبوده و نیستیم.

خلاصه سند 2030

سند 2030 مقدمه ای دارد مبنی بر این که رهبران و مردم جهان بر آن هستند که تا سال 2030، به فقر، گرسنگی، خشونت، فساد، قاچاق و... پایان دهند و به سوی کرامت انسانی، صلح، عدالت، رعایت برابری، رفاه،، مدیریت پایدار منابع طبیعی، گسترش بهداشت، تامین آب آشامیدنی برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، محترم شمردن تنوع فرهنگی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، مردمسالاری، بهبود محیط زیست، توسعه مناطق روستایی، توسعه آموزش های عمومی و فنی و حرفه ای، ترویج تفاهم، اشتغالزایی، و نظایر این ها حرکت کنند.

سپس بر لزوم تلاش همه دولت ها برای رسیدن به اهداف توسعه ای 2030 تأکید شده است.

بعد از آن 17 هدف اصلی سند 2030، بیان شده اند که عبارتند از:

1- پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا

2- پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار

3- تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین

4- تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه

5- دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران

6- تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه

7- تضمین دسترسی به انرژی ارزان قیمت، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه

8- ترویج رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه

9- ایجاد زیرساخت انعطاف پذیر، ترویج صنعتی سازی فراگیر و پایدار و تقویت نوآوری

10- کاهش نابرابری در درون و میان کشورها

11- تبدیل شهرها و سکونت گاه های انسانی به مکان های همه شمول، مقاوم و پایدار

12- تضمین الگوی تولید و مصرف پایدار

13- اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن

14- حفظ و استفاده پایدار از اقیانوسها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار

15- حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم های زمینی، مدیریت پایدار جنگل ها، مبارزه با بیابان زایی، متوقف و معکوس نمودن فرسایش زمین و توقف از بین بردن تنوع زیستی

16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح

17- تقویت ابزارهای اجرایی و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار

4747

کد خبر 1725226
اجرای سند 2030 در دولت رئیسی؟ 2