جمعه 31 فروردین 1403

اجرای پروژه "تولید فلزات پلاتین، پالادیوم، ردیوم" در دانشگاه تربیت مدرس

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
اجرای پروژه "تولید فلزات پلاتین، پالادیوم، ردیوم" در دانشگاه تربیت مدرس

رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس از اتمام پروژه «تولید فلزات پلاتین، پالادیوم، ردیوم» در این دانشگاه، تا بهمن ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی ذاکری رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس و مدیر پروژه "تولید فلزات پلاتین، پالادیوم، ردیوم (به منظور استفاده در تولید 300 هزار عدد کاتالیست خودرو) در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه گفت: تولید کاتالیست خودرو یکی از چالش های پیش رو در صنایع خودرو سازی و کشور است. برای تولید کاتالیست های خودرو نیز نیاز به فلزات پلاتین، پالادیم و ردیوم داریم که یکی از مهم ترین منابع تولید این فلزات بازیابی آن ها از کاتالیست های مستعمل خواهد بود. در این طرح فلزات ذکر شده با روش سازوکار با محیط زیست و راندمان مناسب بازیابی شده است.

وی با اشاره به چالش پیش روی این طرح گفت: مهمترین چالش پیش روی این طرح برای تولید انبوه این فلزات نبود روش منسجم برای جمع آوری کاتالیست های مستعمل است که می بایست با همکاری خودروسازان به روشی جامع و قابل کاربرد دست پیدا کنیم.

دکتر ذاکری با تاکید بر این که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، این طرح، بهمن ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید، افزود: دستیابی به دانش تولید این فلزات علاوه بر کمک به ساخت کاتالیست در کشور می تواند از خروج منابع به دلیل فروش کاتالیست های مستعمل به خارج از کشور و همچنین خرید فلزات برای ساخت کاتالیست در کشور جلوگیری کند.

رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس در ادامه به فعالیت های این واحد اشاره کرد و گفت: دستیابی به دانش فنی تولید فلزات گران بها از زباله های الکتریکی، دستیابی به دانش فنی تولید فلزات گروه پلاتینیوم از کاتالیست های مستعمل و همچنین دستیابی به دانش فنی تولید فلوریت گرید اسیدی از دستاوردهای مهم جهاددانشگاهی تربیت مدرس است.

بنابر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی در رابطه با میزان تعامل با مسوولان استانی و کشوری گفت: در حوزه صنایع معدنی جلسات و تعاملات مختلف با مدیران کل وزارتخانه مربوطه در جریان است.

رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس درباره مهم‌ترین طرح‌های آینده این واحد سازمانی با توجه با شرایط ویژه کشور در پاسخگویی به نیازهای استان یا سطح جامعه، اظهار کرد: تولید واحد تولیدی از تکنولوژی های به دست آمده و همچنین طراحی و ساخت کارخانجات فرآوری مواد معدنی فلزی و غیز فلزی در مقیاس کوچک و متوسط از برنامه های اصلی این واحد جهاد دانشگاهی است.

انتهای پیام