شنبه 1 اردیبهشت 1403

احتمال وقوع زمین لرزه بالای 5.5 ریشتر درخراسان شمالی ناچیز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
احتمال وقوع زمین لرزه بالای 5.5 ریشتر درخراسان شمالی ناچیز است

بجنورد_ ایرنا_ استاد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسفراین گفت: با توجه به وقوع پس لرزه و تخلیه تدریجی انرژی در گسل های منطقه، احتمال زلزله شدیدتر بسیار نادر است.

محمد تقی نجار زاده به اشاره به وقوع لرزه 5.5 ریشتری بامداد امروز در شهر ستان جاجرم وشهر سنخواست و که در سایر شهرستان خراسان شمالی نیز احساس شد و نگرانی شهروندان از پس لرزه های شدید این زلزله به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وقوع زمین لرزه هایی از این دست نشانه ای از تخلیه تدریجی انرژی ذخیره شده در گسل های منطقه است که اتفاق مثبتی ارزیابی می شود. این استاد زمین شناسی گفت: بر اساس بر تجربیات علمی درباره رفتار شناسی گسل های این منطقه، عمدتا پس از وقوع بارندگی های مداوم حجم زیادی از آب وارد فضای زون خرد شده گسل های فعال منطقه می شود که این موضوع باعث کاهش اصطکاک در سطوح گسل می شود. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسفراین گفت: کاهش اصطکاک در زون گسل، متاثر از وقوع بارندگیهای مستمر و اشباع شدگی سنگهای مجاور زون خرد شده بستر مساعدی را برای وقوع لغزش در روی صفحه گسله ها فراهم می کند

نجار زاده افزود: این امر با تخلیه ی مقادیری از پتانسیل ذخیره شده در زون تحت فشار همراه می شود و در نتیجه بروز این قبیل زمین لرزه ها در مناطق مجاور مرز کوه و دشت امری طبیعی و مورد انتظار است. به گزارش ایرنا از ساعت 3.24 دقیقه بامداد امروز که زلزله 5.5 ریشتری در سنخواست استان خراسان شمالی گزارش شد، بیست و دومین زلزله و پس لرزه ها در شهرهای مختلف این استان به ثبت رسیده است. استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند. مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری - جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان - گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری - جنوب، جنوب خاوری واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*