پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

احداث 70 درصد مدارس استثنایی توسط خیرین

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
احداث 70 درصد مدارس استثنایی توسط خیرین

رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی گفت: علاوه بر 155 مدرسه در حال ساخت، لازم است 121 فضای آموزشی دیگر هم متناسب با شرایط دانش آموزان استثنایی ایجاد شود.

رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی گفت: علاوه بر 155 مدرسه در حال ساخت، لازم است 121 فضای آموزشی دیگر هم متناسب با شرایط دانش آموزان استثنایی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس صبح امروز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش مولد سرمایه انسانی و محور توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور است گفت: وظیفه ما انسان سازی است، انسانی که متحرک و ارزش آفرین بوده و عامل توسعه و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه توفیق خدمت به 142 هزار دانش آموز استثنایی را داریم، گفت: قطعاً دانش آموزان استثنایی هم مانند دیگر دانش آموزان در آبادانی کشور نقش دارند و سرنوشت آنان برای ما هم مهم است؛ به همین دلیل بعد از حدود سه دهه خدمت رسانی مخصوص به این دانش آموزان جایگاه خوبی را در بین کشورهای جهان داریم.

رئیس سازمان مدارس استثنایی افزود: آموزش و پرورش استثنایی نماد عدالت تربیتی است که بخشی از عدالت اجتماعی است. با این نگاه آموزش و پرورش استثنایی همواره در اولویت مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است.

طریفی حسینی با بیان اینکه در سال‌های گذشته استعدادهای زیادی را معرفی و شناسایی کردیم گفت: سال گذشته یکی از دانش‌آموزان ما نفر اول مسابقات حفظ قرآن در جهان و در بین همه دانش آموزان عادی شده است؛ نظر ما هم همین است که باید شرایط رشد و تعالی این دسته از دانش آموزان را فراهم کنی. و مشکلات آنان مانع رشد آنها در بین دیگر دانش آموزان نیست.

رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی با اشاره به بحث عدالت تربیتی گفت: متأسفانه علی رغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز در بحث پوشش همه دانش آموزان دچار مشکل هستیم؛ گاهی دانش آموز استثنایی شناسایی می‌شود اما بنا به دلایلی امکان حضور آنان در مدرسه فراهم نمی‌گردد.

طریفی حسینی سختی دسترسی به مدرسه را یکی از مشکلات برخی از دانش آموزان استثنایی برای تحصیل دانست و گفت: تلاش ما بر این است که این دانش آموزان در مدارس عادی حضور پیدا کنند. برخی از دانش آموزان استثنایی مثل دانش آموزان نابینا یا کم شنوا امکان حضور در مدارس عادی را دارند که تنها لازم به آماده سازی این مدارس عادی برای آنان است. اما برای دانش آموزانی که با مشکل ذهنی مواجه هستند باید مدارس خاصی برای آن ایجاد شود.

وی با اشاره به پراکندگی جمعیت دانش آموزان استثنایی گفت: پراکندگی جمعیت این دسته از دانش آموزان به گونه‌ای است که پوشش تحصیلی دانش آموزان را دچار مشکل کرده است.

رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور افزود: ما حدود 155 مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی را در حال ساخت داریم که شامل 100 مدرسه و فضای تحصیلی، 17 فضای توانبخشی، چهار مرکز جامع تشخیص و پنج مرکز ویژه یادگیری است.

طریفی حسینی با بیان اینکه علاوه بر این 155 مدرسه در حال احداث به 121 فضای آموزشی دیگر هم نیازمندیم گفت: این مدارس نیازمند فضاهای مناسب برای این دسته از دانش آموزان است و ما باید این فضاها را متناسب با این دسته از دانش آموزان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان مدارس استثنایی افزود: استانداردهای مورد نیاز برای ساخت مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی تعیین شده و در اختیار مسئولان سازمان نوسازی قرار گرفته است و آنان مطابق با استانداردهای اعلامی در حال تکمیل مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی هستند.

وی با بیان اینکه اولین نکته در توسعه عدالت تربیتی وجود یک مدرسه استاندارد است افزود: کودک دارای شرایط خاص اگر از مدرسه محروم شود از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم خواهد شد؛ حیات اجتماعی کودک با مدرسه گره خورده است؛ دانش‌آموزان استثنایی بعد از خانواده با مدرسه انس دارند؛ به همین خاطر برای ما در سازمان دانش آموزان استثنایی، مدارس علاوه بر محیط یادگیری محیط اجتماعی سازی دانش آموزان به کمک ارائه خدمات اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه خیرین کمک زیادی برای ساخت مدارس به ما داشتند اظهار کرد: ما به حضور خیرین و مردم در امر مدرسه‌سازی باور داریم ایثار و انفاقی که خیرین انجام می‌دهند ارزش‌هایی هستند که ما در تلاش برای این انتقال این ارزش‌ها برای دانش آموزان هستیم.

طریفی حسینی با اشاره به ارتباط قوی نظر و عمل گفت: دانش آموز با مشاهده رفتار عملی خیر ارزش‌ها را درک می‌کند وقتی دانش آموز وارد مدرسه خیرساز می‌شود عملاً این ارزش‌ها را به چشم می بیند لذا ما در تلاشیم تا شرایط را برای خیرین فراهم کنیم تا زمینه آموزش ارزش‌ها را برای مادر مدارس فراهم کنند.

وی به موضوع مردمی سازی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها حضور خیرین در امر ساخت مدارس و مدیریت آن جلوه‌ای از مردمی سازی در آموزش و پرورش بوده است ما خواهان این هستیم که این الگو به همه بخش‌ها و نهادها تسری پیدا کند و ما این شرایط را فراهم کنیم که خیران نه فقط در امر مدرسه سازی که به عنوان شرکای استراتژیک در حوزه‌های سیاستگذاری، برنامه ریزی، حوزه‌های اجرایی و برنامه سازی هم بتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه خیران بیش از 70 درصد مدارس مورد نیاز دانش آموزان استثنایی را می‌سازند گفت: این عدد در ساخت مدارس عادی بین 30 تا 50 درصد است. در آموزش و پرورش استثنایی در خراسان رضوی حتی بیش از 80 درصد مدارس توسط خیرین ساخته شده است؛ زمان نوسازی هم بخشی از ساخت مدارس را با شیوه مشارکتی و ترکیبی ساخته است که بخشی از هزینه‌ها را خیرین دادند از پروژه‌های در حال ساخت برق شیراز خیران به عهده داشته و برخی مشارکتی بودند.

حسینی با اشاره به پویش آجر به آجر گفت: پویشی که سازمان نوسازی و خیران تحت عنوان پویش آجر به آجر راه‌اندازی کرده‌اند در راستای تکمیل 8 پروژه ناتمام مدارس استثنایی بوده است که برخی از آنان در مناطق محروم بوده و در اولویت هستند و میزان پیشرفت آنان نیز بین 50 تا 80 درصد بوده است و می‌توان با اعتباری که از این پویش به دست می‌آید این مدارس را تکمیل کرد.

وی خاطرنشان کرد این هشت پروژه در استان‌های البرز خراسان شمالی هرمزگان خراسان جنوبی سیستان و بلوچستان چهارمحال و بختیاری شهرستانهای استان تهران و استان بوشهر هستند.