جمعه 10 فروردین 1403

احداث 10 هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور

وب‌گاه منیبان مشاهده در مرجع
احداث 10 هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: وجود مجتمع آب سنگین و رآکتور خنداب موجب ایجاد ظرفیت بزرگ علمی، صنعتی و پژوهشی و همچنین سبب ارتقای سطح دانش و فناوری کشور شده و این مرکز به سهم خود برای جذب نخبگان محلی و منطقه‌ای تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفر به شهرستان خنداب اظهار کرد: هدف نخست از سفر به خنداب، ابلاغ پیام و سلام سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور محترم به مردم منطقه است؛ زیرا بر اساس برنامه‌ریزی سفرهای استانی، مقرر است تا یکی از مسوولان ارشد هیات دولت نیز در شهرستان‌ها حضور یابند.

وی با اشاره به دیدار مقامات دولتی با مردم در سفرهای استانی افزود: اعضای هیئت دولت در جریان سفرهای استانی به بررسی وضعیت شهرستان‌ها و پروژه‌ها و طرح‌های مورد نظر می‌پردازند، همچنین در این سفرها ملاقات مردمی، دیدار با خانواده معزز شهدا و تشکیل جلسه شورای اداری با حضور مسوولان شهرستان و فعالان اقتصادی و نخبگان برگزار می‌شود و با بیان مسائل در جریان مشکلات قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در جریان بازدیدها و مذاکرات و گفت‌وگوها، نسبت به وضعیت شهرستان‌ها، گزارش‌هایی تهیه می‌شود که تمامی این موارد به اطلاع رییس جمهور می‌رسد.

اسلامی توضیح داد: مطابق دستورات و مصوبات رییس جمهور در آخرین جلسه هیات دولت، مقرر شد تا با نمایندگانی از دولت که به شهرستان‌ها سفر کرده‌اند، جلسه‌ای برگزار شود و مسوولان به طرح موارد و مشکلات بپردازند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه با وجود مردم مستعد و سختکوش خنداب، این شهر دارای ظرفیت خوب و مناسبی است به‌طوری‌که این شهرستان دارای سابقه تاریخی و همچنین پتانسیل خوبی در زمینه باغداری و کشاورزی است و با توجه به این موارد لازم است تا صنایع جانبی برای خنداب ایجاد شود تا زنجیره ارزش برای مردم و منطقه به‌وجود آورده و اشتغال مولد را ایجاد کند تا موجب جذب نیروهای تحصیل کرده شود.

وی گفت: وجود مجتمع آب سنگین و رآکتور خنداب در این شهرستان موجب ایجاد ظرفیت بزرگ علمی، صنعتی و پژوهشی و همچنین سبب ارتقای سطح دانش و فناوری کشور شده و این مرکز به سهم خود برای جذب نخبگان محلی و منطقه‌ای تاثیرگذار بوده است.

اسلامی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم مسئولیت‌های اجتماعی و برنامه‌های دولت و اراده مردم و همچنین برنامه‌های مردمی را که فعالان اقتصادی و اجتماعی در شهرستان خنداب دارند، را هم راستا و همسو کنیم تا منابع به صورت اثرگذار جذب شود و در نهایت اثرات مشخص آن بر روی زندگی مردم مشهود شود و هموطنان این موارد را به صورت ملموس در زندگی خود حس کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: خوشبختانه مسوولان، دولت و فعالان اقتصادی و اجتماعی در اقدامی تعاملی توانسته‌اند این کار را انجام دهند و همچنین در آینده می‌توانند نسبت به بهبود کیفی شهرستان موثر باشند.

وی تاکید کرد: با این اهداف و با چنین پیشینه‌ای در خدمت مردم هستیم و امیدواریم که بازدیدهایی که در شهرستان انجام شده و می‌شود، در راستای تحقق این اهداف و برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها گام برداریم تا مردم نیز بتوانند پس از این سفر و به تدریج از نتایج آن بهره‌مند شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص برنامه سازمان برای تولید برق هسته‌ای و توسعه نیروگاه‌های اتمی اظهار کرد: موضوع مهم، برق هسته‌ای است که بر اساس اراده‌ای که در کشور وجود دارد و همچنین به لطف الهی و آنچه در قانون بودجه پیش‌بینی شده؛ احداث 10 هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور برنامه‌ریزی شده است که این پروژه اکنون در دست اقدام قرار دارد و به سمت تولید آن در حرکت هستیم؛ به‌طوری‌که در شرایط فعلی یک نیروگاه هزار مگاواتی فعال در بوشهر داریم که به عنوان انرژی پاک و بدون آلایندگی و همچنین برق پایدار در طول شبانه روز و به صورت ثابت به شبکه تزریق می‌شود که برق هسته‌ای تولیدی در تنظیم بار شبکه بسیار موثر بوده است.

وی اضافه کرد: از چند ماه قبل و پس از سفر رییس جمهور به استان بوشهر، برنامه‌های اجرای پروژه واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر شتاب گرفته است.

اسلامی خاطرنشان کرد: با تاکیدات رییس جمهور، این پروژه وضعیت متفاوتی یافته و امیدواریم بتوانیم سرفصل‌های دیگر در همه جبهه‌هایی که متصور است را فعال کنیم و در نظر داریم تا واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر از این پس پیشرفت بیشتری را ثبت کنند. رییس سازمان انرژی اتمی در پایان سخنانش گفت: برنامه دیگری که در دست اجرا داریم، پروژه توسعه خنداب است که طرح‌های توسعه خنداب را آغاز خواهیم کرد و هم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در دستور کار قرار می‌گیرد که اکنون با وضعیت مطلوبی در دست اقدام و پیگیری قرار گرفته و دنبال می‌شوند.

ت ت کدخبر: 98262 تاریخ انتشار 1401/04/31 15:24:37

اخبار جذاب را اینجا بخوانید