سه‌شنبه 29 اسفند 1402

اخبار رادیو و تلویزیون | از اجرای مریم سعادت در برنامه "مکث" تا برنامه جدید رادیو نمایش

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اخبار رادیو و تلویزیون | از اجرای مریم سعادت در برنامه "مکث" تا برنامه جدید رادیو نمایش

هشتمین قسمت از فصل دوم برنامه "مکث" با اجرای مریم سعادت روی آنتن می‌رود، سری جدید برنامه رادیویی "دانایی توانایی" سی و یکم از رادیو نمایش پخش می‌شود و مستند "یک جمعه، یک خاطره" به آنتن شبکه 5 سیما می‌رسد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخبار کوتاه رادیو و تلویزیون را در ادامه بخوانید:

«ویولن روتشیلد» در «هزارتوی داستان» نقد می شود

به دلیل تنوع و تعدد آثار چخوف، رادیو نمایش این هفته نیز به بررسی دیگر آثار این نویسنده مطرح جهان می‌پردازد. بهناز بستان دوست مجری کارشناس برنامه رادیویی «هزار توی داستان» ضمن اعلام این مطلب افزود: روز جمعه سی‌ام خردادماه، داستان «ویولن روتشیلد» چخوف از زوایای مختلف در این برنامه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از نکات مهمی که در این داستان چخوف مطرح می‌شود آن است که مرگ انسانها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

بستان دوست در پایان گفت: داستان «ویولن روتشیلد» توسط کیهان بهمنی نقد و تحلیل می‌شود.

«هزار توی داستان» به تهیه‌کنندگی ژاله محمدعلی، کارشناسی و اجرای بهناز بستان‌دوست و گویندگی رضا عمرانی، جمعه‌ها ساعت 21 الی 22 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

مریم سعادت با زوج مسافر قطب جنوب گفت‌وگو می‌کند

هشتمین قسمت از فصل دوم برنامه تلویزیونی «مکث» به گفتگوی مریم سعادت بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون با زوجی که با دوچرخه به قطب جنوب سفر کردند، اختصاص دارد.

در هشتمین قسمت از فصل دوم برنامه " «مکث» که جمعه‌شنبه شب ساعت 22:30 بعد از اخبار از شبکه دو سیما پخش خواهد شد، مریم سعادت میزبان زوجی جوان به نام‌های مینا فعال و حبیب اشتری است که با دوچرخه تا قطب جنوب سفر کرده‌اند.

در توضیح این قسمت از برنامه آمده است:

«آنها می‌گویند همه چیز با خواندن کتاب «ماهی سیاه کوچولو» و شوق‌شان برای دیدن دنیا و فرهنگ مردمان سایر سرزمین‌ها شروع شده است. این زوج جهانگرد هفت ماه در آسیا، سه ماه در آفریقا، چهار ماه در اروپا و مدتی در آمریکای جنوبی گشت‌وگذار و زندگی کرده‌اند و به گفته خودشان خانواده متمولی نیستند و بسیار اقتصادی سفر کرده و اغلب در چادر می‌خوابند. روایت سفرهای جذاب و شنیدنی این زوج جوان و با انرژی را در برنامه «مکث» از زبان خودشان بشنوید.

سری جدید برنامه «مکث» همچون برنامه مناسبتی که در ماه مبارک رمضان پخش شد با نگاه ویژه به کرونا سراغ قصه‌های اجتماعی می‌رود، قصه‌های آدم‌ها و موقعیت‌هایی که قبل و بعد از کرونا حال و روزشان عوض شده است.

این برنامه اجتماعی به صورت گپ و گفت میان هنرمندانی نظیر امیرمحمد زند، گلاره عباسی، رضافیاضی، سپند امیرسلیمانی، امین زندگانی، سعید شیخ‌زاده، پرویز فلاحی پور، فریبا متخصص، فرناز رهنما، الهام پاوه‌نژاد، داریوش کاردان، رسول نجفیان، گیتی خامنه، مریم سعادت، رضا رفیع و صاحبان داستان‌های اجتماعی مربوط به کرونا ضبط و پخش می‌شود.»

پخش سری جدید برنامه «دانایی توانایی» از رادیو نمایش

سری جدید برنامه رادیویی «دانایی توانایی» با همکاری معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از سی و یکم خردادماه هر روز ساعت 17 از رادیو نمایش پخش می‌شود. در این برنامه کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه آبادی توسط محمد رضاعلی بازخوانی شود.

این کتاب روایتی تاریخی است که به واقعه‌ای می‌پردازد که در آن یکی از خلفای عباسی، غلامان خویش را مأمور به شهادت امام رضا (ع) می‌کند و.. دانش‌آموزان علاقه‌مند در پایان هر برنامه می‌توانند برای شرکت در مسابقه کتابخوانی با مراجعه به سایت www.radionamayesh.ir و پاسخگویی به سوالات از جوایز ارزنده این مسابقه برخوردار شوند.

برنامه «دانایی توانایی» به تهیه‌کنندگی اشرف‌السادات اشرف‌نژاد، گویندگی نگین خواجه‌نصیر، بازخوانی واجرای محمدرضا علی و به صدابرداری حیدر صفدری و فرزاد شریفی در رادیو نمایش تولید شده است و دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه، ساعت 17 شنونده این برنامه رادیویی بر روی موج اف ردیف صد و هفت و نیم مگاهرتز باشند.

 «یک جمعه، یک خاطره» تماشایی می‌شود / عکاسی با یک خانواده فقیر

مستند «یک جمعه، یک خاطره» به کارگردانی مصطفی قاسم لو جمعه سی ام خرداد از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. مستند «یک جمعه، یک خاطره» به تهیه کنندگی اصغر بختیاری و کارگردانی مصطفی قاسم لو جمعه 30 خرداد ماه ساعت 8 صبح از شبکه پنج سیما پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

این مستند درباره یک گروه عکاسی که عموما به معضل اجتماعی فقر می‌پردازند، به سراغ چند خانواده فقیر در جنوب شرق تهران می‌روند. مستند «یک جمعه یک خاطره» روایت مشکلات روستای قاسم آباد در جنوب شرق تهران است که از منظر یک عکاس به تصویر کشیده می‌شود.

این مستند به همت گروه خانواده و کودک به مدت 30 دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

افسانه‌ای از یونان باستان در «افسون افسانه» رادیو نمایش

پنجشنبه این هفته دربرنامه رادیویی «افسون افسانه»، افسانه ای از یونان باستان را خواهید شنید. زهرا عبدالله‌زاده تهیه‌کننده این برنامه گفت: افسانه ها، ریشه در فرهنگ و آیین هر ملتی دارد و در افسانه‌ها می‌شود رد پای باورها و آداب و رسوم و ارزش‌های مردم هر سرزمین را دنبال کرد.

وی افزود: ما هر هفته یک افسانه از ملل مختلف را در این برنامه داریم داریم که فضای موسیقایی آن بسیار متفاوت است و بسته به اینکه افسانه از چه مللی باشد موسیقی آن هم تغییر می‌کند.

این تهیه‌کننده رادیویی تأکید کرد: همین تنوع موسیقایی کار را جذابتر و البته کمی سخت‌تر می‌کند. معمولا در برنامه نمایشی «افسون افسانه» فضاهای افکتیو زیادی هم داریم و گاه نیاز است چندین افکت با هم میکس شود تا فضای مطلوب به دست آید.

عبدالله‌زاده یاد آور شد: در برنامه این هفته، افسانه‌ای از کشور یونان به نام «آشیل» را خواهید شنید که درباره پسری به همین نام است و ماجراهای بسیار دارد.

افسانه «آشیل» با تنظیم رادیویی سهیلا خدادادی، روایت مهرخ افضلی و با هنرمندی مهدی طهماسبی، فریدون محرابی، نورالدین جوادیان، فریبا طاهری، احمد گنجی و به کارگردانی ایوب آقاخانی در رادیو نمایش تولید شده است.

«افسون افسانه» این هفته به افکتوری نازنین حسن پور، صدابرداری حیدر صفدری و تهیه‌کنندگی زهرا عبدالله‌زاده، پنج شنبه، ساعت 22:45 از رادیو نمایش پخش می شود و تکرار آن روز جمعه ساعت 11:45 دقیقه است.

جاذبه‌های گردشگری دماوند در قاب «تهرانگرد»

برنامه «تهرانگرد» با تولید آیتم‌های متنوع پنج شنبه 29 خردادماه ساعت 20 از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. «تهرانگرد» این هفته همراه با شهرزاد کمال‌زاده و ساسان گلستانه (مجری برنامه) به معرفی باغ پرندگان می‌پردازد.

در بخش طبیعت‌گردی محمد مصطفائیان یک سفر درون استانی به دماوند داشته و غار رودافشان را به مخاطبان تهرانگرد معرفی می‌کند، همچنین در این قسمت رهاسازی پرندگان رو تو پارک ملی خجیر می‌بینیم.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان تهران، محور و موضوع اصلی این برنامه است. ساسان گلستانه مجری این برنامه و حامد دولت و شهرزاد کمال‌زاده هم بخش‌های متنوع موجود در تهرانگرد را اجرا خواهند کرد، صادق شمسایی کارگردانی و سجاد مشحون تهیه کنندگی «تهرانگرد» را برعهده دارند.

«تهرانگرد» کاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیماست که به صورت هفتگی هر پنج شنبه ساعت 20 بر آنتن می‌رود و تکرار آن روز بعد جمعه ساعت 12 خواهد بود.

مستند پیشکسوتان تلویزیون ساخته می‌شود / ادامه مستند "رخ" با هنرمندان دیگر ادامه "پایتخت6" مشکل تلویزیون یا عوامل پایتخت

در برنامه «به خانه بر می‌گردیم»؛ راهکارهای طب ایرانی در روزهایی کرونایی

آخرین راهکارهای طب ایرانی در مبارزه با کرونا و پیشگیری از آن در تازه‌ترین برنامه تلویزیونی «به خانه بر می‌گردیم» از شبکه پنج سیما بررسی می‌شود. برنامه «به خانه بر می‌گردیم» روز پنج‌شنبه 29 خردادماه میزبان محمد عزیزخانی متخصص طب ایرانی و حمیدرضا صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌شود. این برنامه در تازه‌ترین قسمت خود با موضوع «کار و تلاش در ایام کرونا» بر روی آنتن می‌رود.

در توضیح برنامه روز پنجشنبه 29 خرداد «به خانه بر می‌گردیم» آمده است:

«محمد عزیزخانی متخصص طب ایرانی آخرین راهکارهای طب ایرانی را در مبارزه با کرونا و پیشگیری از آن برای مخاطبان بیان خواهد کرد. همچنین حمیدرضا صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار است درباره مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در خانواده با مخاطبان گفت‌وگو کند.

در ادامه برنامه محبوبه جوکار مربی آشپزی خورش بامیه با سینه مرغ را آموزش داده و زهره بحرالعلومی آموزش اوریگامی که یکی از پرطرفدارترین بخش‌های هنری برنامه و روزهای پنج‌شنبه است، را اجرا می‌کند.»

برنامه به خانه بر می‌گردیم امروز ساعت 16:45 با اجرای محمد نظری و المیرا سماواتی بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

بینندگان و طرفداران بخش‌های مختلف برنامه «به خانه بر می‌گردیم» می‌توانند سوالات و نظرات خود را به شماره پیامک 10000513 مطرح و یا با شماره 162 تماس برقرار کنند.

انتهای پیام /