پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ادامه اعتراض دانشجویان آزاد به تاریخ برگزاری آزمون جامع

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ادامه اعتراض دانشجویان آزاد به تاریخ برگزاری آزمون جامع

جمعی از دانشجویان دکتری در نامه ای به رئیس دانشگاه آزاد به دلیل اعلام دیرهنگام منابع آزمون و فرصت کوتاه برای مطالعه، خواستار تعویق برگزاری آزمون جامع دکتری شدند.

جمعی از دانشجویان دکتری در نامه ای به رئیس دانشگاه آزاد به دلیل اعلام دیرهنگام منابع آزمون و فرصت کوتاه برای مطالعه، خواستار تعویق برگزاری آزمون جامع دکتری شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود 10 روز پیش بود که برخی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در تماس با خبرگزاری مهر، خواستار تعویق در برگزاری آزمون جامع دوره دکتری نیمسال دوم 1399-1400 شدند. براساس پیگیری های خبرنگار مهر از دانشگاه آزاد، مسولان این دانشگاه اعلام کردند، «تعداد دانشجویانی که قرار است در این آزمون شرکت کنند، محدود بوده و امتحان در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد.»

جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد در این گفتگو اعلام کرد «از آنجایی که تجربه برگزاری این آزمون را پیش از این دو دوران پاندمی کرونا داشتیم، مشکلی برای برگزاری مجدد آن در شرایط کنونی نداریم و پروتکل های بهداشتی رعایت خواهد شد.»

براساس شیوه نامه دانشگاه آزاد، بخش کتبی آزمون جامع در تمامی رشته‌ها استانی است و به صورت حضوری از تاریخ یکم خردادماه تا 13 خرداد برگزار خواهد شد. آنطور که در این شیوه نامه آمده، بخش شفاهی امتحان اما با توجه به شرایط اعلامی از سوی ستاد کرونا به صورت حضوری در واحد دانشگاهی محل تحصیل و یا غیرحضوری از طریق سامانه‌های آموزشی مورد تایید دانشگاه برگزار خواهد شد.

یکی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در همین رابطه به خبرنگار مهر می گوید: در خواست ما برای تعویق آزمون بیش از آنکه به دلیل کرونا باشد، به این دلیل است که دیرهنگام تاریخ برگزاری آزمون را اعلام کردند؛ در حالی که سال گذشته آزمون مردادماه برگزار شد ولی امسال به یکباره 20 فروردین ماه اعلام کردند، آزمون جامع قرار است خردادماه برگزار شود.

این دانشجوی دانشگاه آزاد افزود: مشکل دیگر دانشجویان دکتری این است که تا همین چند روز گذشته مدیران گروه، منابع آزمون را اعلام نکرده بودند و این موضوع باعث شده دانشجویان نتوانند تا زمان مقرر منابع را مطالعه کنند. از طرفی دیگر بسیاری از دانشجویان در حال حاضر درگیر کرونا هستند و نمیتوانند خود را به آزمون برسانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه آزاد تصمیمی برای تعویق در زمان برگزاری آزمون نگیرد، بسیاری از دانشجویان از حضور در جلسه امتحان انصراف خواهند داد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: در آزمون جامع اصولا 4 درس به عنوان منابع امتحانی اعلام می شود، اما برخی از مدیران گروه اعلام کرده اند به دلیل اینکه یکی دو ماه زودتر قرار است آزمون برگزار شود، یکی از دروس را حذف کردند اما برخی دیگر هم مانند مدیران واحد علوم و تحقیقات زیر بار نرفته اند و همان 4 درس را اعلام کرده اند.

در حال حاضر بیش از 200 نفر از دانشجویان دکتری در نامه ای به رئیس دانشگاه آزاد درخواست خود مبنی بر تعویق در زمان برگزاری آزمون جامع را به صورت رسمی و مکتوب اعلام کرده اند.

متن نامه به شرح زیر است؛

ریاست محترم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند با توجه به مشخص شدن تاریخ آزمون جامع دانشگاه آزاد اسلامی در خرداد ماه 1400 که با تأخیر دو ماهه پس از انتخاب واحد صورت گرفته و تصمیم بر استانی شدن اجرای آزمون، ما دانشجویان دکتری تخصصی، نسبت به تاریخ زود هنگام و نحوه برگزاری آزمون جامع دکتری در نیمسال دوم 1400- 1399 به دلایل زیر، اعتراض داشته و خواهان تجدید نظر مسئولین محترم تصمیم‌گیرنده در این رابطه هستیم. 1. شیوه ناقص اطلاع‌رسانی منابع آزمون

با توجه به استانی شدن آزمون جامع هنوز منابع آزمون به صورت دقیق و کامل به دانشجویان اطلاع‌رسانی نشده و فقط به گفته شفاهی برخی اساتید در این مورد اکتفا شده که خود ایشان هم در این رابطه مطمئن نیستند.

2. تاریخ آزمون

تنها مورد مشخص‌شده تاریخ آزمون است آن هم پس از گذشت دو ماه از شروع ترم که با توجه به عدم اطلاع دانشجویان از منابع و سرفصل‌های دروس، فرصت بسیار کوتاهی در اختیار دانشجویان قرار دارد. حتی در صورت مشخص شدن همه موارد بالا، انتظار اینکه دانشجو طی مدت یک ماه آن هم در شرایط کنونی، آماده چنین آزمون مهمی شود که نتیجه دو سال زحمات دانشجوی دکتری است غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

3. برگزاری آزمون جامع به صورت حضوری در پیک چهارم بیماری کرونا بسیار خطرناک بوده و ممکن است جان دانشجویان و خانواده‌هایشان به خطر بیفتد. مهم‌تر اینکه بسیاری از دانشجویان دکتری از شهرستان‌های مختلف و مجبور به سفر برای آزمون حضوری هستند.

از همین رو دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد با توجه به موارد ذکر شده، تقاضای تجدید نظر در تعویق تاریخ و نحوه برگزاری آزمون جامع را دارند.