پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

ادامه تیره روزی های مستاجران / سقف اجاره بها کار ساز نیست!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
ادامه تیره روزی های مستاجران / سقف اجاره بها کار ساز نیست!

یک کارشناس مسکن گفت: متاسفانه یکی از مشکلات بخش مسکن این است که دولت قانون گذاری اجرایی در اختیار مردم قرار نمی دهد و وعده هایی که برای ساماندهی بازار مسکن در نظر گرفته می شود، در واقع شفافیت ندارد. همچنین تغییرات پی در پی قیمت ها نیز پیش بینی بازار مسکن را با چالش روبرو می کند.

مستاجران در تلاطم بازار مسکن همچنان منتظر وعده های دولتبرای ساماندهی این بازار پر طرفدار و حیاتی هستند. تورم روز افزون قیمتها امیدها را برای خانه دار شدن از بسیاری از افراد جامعه گرفته است. در سال های اخیر سیاست های دولت برای ساماندهی بازار مسکن نتوانسته آنطور که باید به کمک مردم بیاید و گره کور بازار مسکن را باز کند. نتیجه این سیاست ها دست آوردی به غیر از گرانی و سردرگمی اقشار کم درآمد جامعه نبوده است.

بی توجهی موجران به قانون سقف افزایش اجاره بها که گاهی تا 100 درصد اجاره ها را افزایش می دهند در کنار جیب خالی مستاجران که حتی توان تامین مایحتاج روزانه زندگی خود را ندارند اوضاع بازار مسکن را بیمار کرده است. حال باید دید گره کور بازار مسکن چگونه باز خواهد شد تا مستاجران یک نفس راحت بکشند.

در رابطه با این موضوع جواد خوانساری کارشناس مسکن، به گسترش نیوز می گوید: برای اجرایی کردن طرح اجاره مسکن که به تازگی به تایید سران قوا هم رسیده است، هیچ برنامه ریزی دقیق و موثری در نظر نگرفته شده است تا بتواند به طرز کارسازی عملی شود. قراردادهای اجاره مسکن ممکن است به صورت های مختلفی منعقد شود و معیار خاصی برای تعیین مبلغ قراردادها وجود ندارد و تا وقتی که معیاری برای نظارت و سنجش این طرح به درستی مطرح نشود، تاثیری مثبتی بر بازار اجاره مسکن ندارد.

خوانساری بیان کرد: این طرح باید با مقررات و شرایط کشور هماهنگ باشد و به نحوی تنظیم شود که موجر و مستاجر را به این قانون مقید کند. زمانی که از قانونی فقط صحبت شود، به زندگی مردم کمکی نمی کند. در ضمن باید دستگاههای اجرایی در کنترل و نظارت این امر هدفمند عمل کنند و دستگاه های قضایی گوش به زنگ تخلف ها باشند تا به سرعت به کارشکنی ها پاسخ دهند.

طرح های مسکنی دولت همچنان بی تاثیر است

خوانساری افزود: متاسفانه بیشتر طرح های اقتصادی دولت آنطور که که باید اجرا نمی شوند و اکنون که یک سال از عمر دولت جدید می گذرد هنوز هیچ طرح مسکنی که بتواند بصورت تمام و کمال عملی شود وجود ندارد. همچنین در بحث طرح نهضت ملی مسکن هم هیچ آمار دقیقی که نشان دهد چه تعداد واحد در کدام زمین ها قرار است وجود ندارد. چه بسا تامین بودجه و منابع مورد نیاز ساخت 4 میلیون مسکن در کشور چالشی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نقش اتحادیه املاک در گرانی مسکن

خوانساری خاطر نشان کرد: بنگاه های معاملات ملکی از این جهت که در سال های اخیر قیمت مسکن رشد افسار گسیخته ای داشته است، سود چشمگیری از افزایش نزخ کمیسیون ها بدست آورده اند. این اتفاق در حالتی اتفاق می افتد که بنگاه ها بدون هیچ سرمایه گذاری و ریسکی در بخش مسکن به این درآمدها رسیده اند.

افزایش قیمت مسکن از طرفی تعداد معاملات مسکن را کاهش داده و از طرفی دیگر نرخ کمیسیون ها را با افزایش روبرو کرده است، به همین دلیل نه تنها درآمد بنگاه های معاملات ملکی کاهش پیدا نکرده است بلکه نسبت به سال ها قبل رشد چشمگیری را تجربه کرده اند. این موضوع از ظاهر به روز و لاکچری ای که بنگاه های املاک به خود گرفته اند مشهود است.

وی در پایان گفت: متاسفانه یکی از مشکلات بخش مسکن این است که دولت قانون گذاری اجرایی در اختیار مردم قرار نمی دهد و وعده هایی که برای ساماندهی بازار مسکن در نظر گرفته می شود، در واقع شفافیت ندارد. همچنین تغییرات پی در پی قیمت ها نیز پیش بینی بازار مسکن را با چالش روبرو می کند.دولت باید با برنامه ریزی دقیق و توجه به نیازهای جامعه بازار مسکن را ساماندهی کند تا مردم از این بیشتر در این بازار پر تلاطم سردرگم نشوند.

ادامه تیره روزی های مستاجران / سقف اجاره بها کار ساز نیست! 2