شنبه 1 اردیبهشت 1403

ادبیات پایداری و مقاومت ریشه در مکتب عاشورا دارد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ادبیات پایداری و مقاومت ریشه در مکتب عاشورا دارد

اردبیل - رئیس حوزه هنری استان اردبیل با تبیین اهمیت ادبیات در حوزه دفاع مقدس گفت: ادبیات پایداری و مقاومت ریشه در مکتب عاشورا و قیام امام حسین (ع) دارد.

اردبیل - رئیس حوزه هنری استان اردبیل با تبیین اهمیت ادبیات در حوزه دفاع مقدس گفت: ادبیات پایداری و مقاومت ریشه در مکتب عاشورا و قیام امام حسین (ع) دارد.

امیر رجبی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن گرامی داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، به تبیین اهمیت ادبیات پایداری و مقاومت پرداخته و افزود: با ادبیات پایداری در ذیل ادبیات حماسی نامبرده شده است با این تفاوت که ادبیات پایداری به لحاظ پرداختن به مساله دفاع، از فضیلت و برتری خاصی برخوردار است.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل ادبیات پایداری و مقاومت را هم راستا با ادبیات حماسی عنوان کرد و گفت: ادبیات دفاع مقدس ادبیات پایداری و مقاومت است ریشه ادبیات پایداری و دفاع مقدس در ادبیات حماسی است و امروزه در حیطه شعر پایداری و حماسه آثاری از جمله اشعار، داستان و رمان و خاطره نگاری دفاع مقدس به همت هنرمندان و ادیبان خلق شده است.

رجبی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان مضامین عاشورا را زنده نگهداشت، پاسخ داد: در ادبیات عاشورا، متأسفانه به ادبیات مرثیه بیشتر پرداخت شده که این امر تنها یک بعد از قیام عاشورا است در حالی که جلوه ادبیات تعلیمی و انتقال آموزه‌های عاشورا به عنوان یک مکتب انسان ساز باید مورد توجه قرار گیرد باید به این امر واقف باشیم که عاشورا بزرگترین مکتب تعلیمی برای بشریت است و آموزه‌های آن از جمله ایثار، اخلاق مداری و رعایت حق الناس باید بین مردم رواج داده شود.

قیام در مقابل ظلم و فساد و احیای امر به معروف و نهی از منکر فراتر از ادبیات مرثیه است که باید در قالب‌های مختلف از جمله زبان هنر و ادبیات به مردم انتقال داده شود

وی تبیین جلوه سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا را از دیگر راه‌های انتقال مفاهیم قیام امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: قیام در مقابل ظلم و جور، فساد و احیای امر به معروف و نهی از منکر فراتر از ادبیات مرثیه بوده تمامی این ابعاد درس زندگی برای بشریت است که باید در قالب‌های مختلف از جمله زبان هنر و ادبیات به مردم انتقال داده شود.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل به پیوند روحی رزمندگان دفاع مقدس با مکتب حسینی اشاره کرد و افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، مادحین و شعرای آئینی از اردبیل در جبهه‌های جنگ حضور یافته و با مداحی در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) به روحیه دهی در حیطه ایثار و شهادت پرداخته و روحیه رزمندگان را با قیام عاشورا بیش از پیش پیوند زدند.

رجبی به ادبیات مکتوب مقاومت و پایداری در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ادبیات مکتوب اعم از وصایای شهدا و دست نوشته آنان، یک سند تاریخی بسیار با ارزش با رنگ و بوی قیام کربلا برای ایران اسلامی است و در کنار آن داستان‌ها و خاطرات رزمندگان نمونه‌های بارز ادبیات پایداری و مقاومت به شمار می‌روند.

وی بزرگداشت مقام شهدا را از ویژگی‌های شاخص ادبیات پایداری عنوان کرد و اظهار داشت: ترسیم چهره مظلوم و ستمدیده مردم، ستایش سرزمین خود، ستایش آزادی و آزادگی، بزرگداشت مقام شهدا، بیان ظلم و جنایت و بی عدالتی و امیدوار کردن مردم به پیروزی از مهم‌ترین شاخصه‌های ادبیات پایداری و مقاومت است که شاعران و نویسندگان این حوزه بایستی به این موارد توجه ویژه داشته باشند.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل در پایان بخش سخنانش به اشعاری از ادبیات دفاع مقدس که با مضمون قیام کربلا تلفیق داشته اشاره کرد:

«این دلشدگان، تشنه اسرار حسینند بگذشته ز جان عاشق دیدار حسینند رنگین کفن از بارقه باور خویشند صد پاره تن از پرتو ایثار حسینند این نوسفران در نفس مأمن رضوان همسایه دیوار به دیوار حسینند» میرهاشم میری

***

«صلا زند حسین و کربلای او

که جان فدای نغمه صلای او

به مؤمنان و صالحان حق طلب

چو یاوران دشت کربلای او» علی شریف کاشی