جمعه 10 فروردین 1403

ارتفاعی به اندازه 6 میلیارد / سقوط کارگر کارفرما را به بند کشید

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ارتفاعی به اندازه 6 میلیارد / سقوط کارگر کارفرما را به بند کشید

سقوط کارگر اردبیلی به دلیل عدم تعادل کافی حین حرکت در ارتفاع، کارفرمای تهرانی را به بند کشید.

سقوط کارگر اردبیلی به دلیل عدم تعادل کافی حین حرکت در ارتفاع، کارفرمای تهرانی را به بند کشید.

به گزارش خبرنگار مهر، اردیبهشت 1393 بود که هاشم طبق یک قرارداد کتبی (پیمانکاری) دایر بر اجرا و تکمیل اسکلت فلزی ساختمانی واقع در تهران‌پارس از دو کارگر برای انجام جوشکاری در ارتفاع دعوت به همکاری کرد.

یکی از این کارگران که جوانی آذری زبان بود علی‌رغم تجربه کافی در انجام کار فنی در ارتفاع برای مدت 15 روز مشغول همکاری با این پروژه‌ی نیمه کاره می‌شود. درست در آخرین روز فعالیت در شرایطی که وظایف محوله به این کارگر به نحو احسن انجام شده بود در شرایطی که قصد داشت برای جمع آوری بندها و اقلامی که در طبقه چهارم ساختمانی به ارتفاع تقریبی 12 داشت، بپردازد به دلیل عدم حفظ تعادل سقوط می‌کند.

به دنبال این اتفاق، این کارگر جوان از ناحیه کمر با آسیب جدی مواجه شده و بعد از انجام خدمات پزشکی اعلام می‌شود که کارگر 21 ساله این قرارداد قطع نخاع شده است.

در ادامه خانواده فرد آسیب‌دیده به علت عدم رعایت نظامات ایمنی ساختمانی با طرح دادخواستی از کارفرمای او شکایت کرده و پس از رسیدگی‌های لازم محکمه ذیصلاح (شعبه 1087 دادگاه کیفری دوم مجتمع قضائی شهید مدرس تهران) کارفرمای این پرونده را که جوان عائله‌مند و تحصیل‌کرده‌ای بود تا میزان 50 درصد به پرداخت دیه محکوم می‌کند.

با استناد به نرخ تعیین شده برای دیه در سال جاری پیمانکار مذکور با پیگیری مجدد در مرداد ماه سال جاری به دلیل ناتوانی در تأمین مبلغی بالغ بر 6 میلیارد و 990 میلیون روانه زندان می‌شود.

پس از ورود به زندان و شناسایی این زندانی از سوی مددکاران زندان پرونده‌ای جهت مساعدت به این فرد در ستاد دیه تشکیل و نسبت به اخذ استعلام‌های ثبتی و انتظامی اقدام می‌شود که پس از تاییدات لازم با اعطای وام بدون سودی تا میزان 2 میلیارد ریال به شخص زندانی تا حدودی میزان محکوم‌به تأمین می‌شود.

با عنایت به هزینه‌های سنگین نگهداری و درمانی شخص مصدوم، ستاد دیه تا میزان 1 میلیارد و 700 میلیون ریال نیز برای تسریع در زمینه رسیدگی به وضعیت این زندانی کمک ویژه اختصاص می‌دهد اما علی‌رغم همه این تلاش‌ها کارفرمای 45 ساله با چهار سر عائله بابت عدم توانایی در پرداخت الباقی در زندان حضور دارد.

آقا هاشم به عنوان مسئول اجرایی پروژه از طرف مالکان ساختمان طی قراردادی متعهد بود اجرای عملیات حمل، برشکاری، نصب و جوشکاری اسکلت فلزی یک مجتمع 5 طبقه را در موعد مقرر انجام و تمامی واحدها را تحویل دهد که بابت خسارات وارده در پی عدم تحویل به موقع در قرارداد تا میزان 800 میلیون تومان هم اینجا بدهکار می‌شود که البته با برگزاری جلسات صلح و سازش ستاد دیه تمامی دیرکرد خوشبختانه بخشیده می‌شود اما بابت سهل‌انگاری او در قبال ماده 2 آئین‌نامه ایمنی کار که تصریح دارد در نصب سامانه‌های ایمنی در ارتفاع بیش از 1.2 متر ضرورت دارد از وسایل حفاظتی مانند هارنس و طناب نجات استفاده شود، کارفرمای تهرانی این ماجرا به دلیل غفلت در توجه به این نکات پس از ایراد صدمات متعدد حسی و حرکتی برای کارگر خود گرفتار زندان می‌شود.

خیرین و نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این زندانی در حبس باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن 88916012 الی 15 پاسخگوی سوالات شما در این زمینه خواهد بود.