پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ارز 4200 تومانی سبب افزایش هزینه‌های دولت و رشد تورم می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ارز 4200 تومانی سبب افزایش هزینه‌های دولت و رشد تورم می‌شود

تهران - ایرنا - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یارانه‌ای که در قالب ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شود، علاوه بر افزایش هزینه‌های دولت می‌تواند سبب تحمیل تورم به مجموعه اقتصاد کشور شود.

«سهیل کلاهچی» امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به حذف ارز 4200 تومانی و اثرات آن در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: تصمیم برای استفاده از ارز 4200 تومانی جزو اشتباه ترین تصمیماتی بود که از نخستین روزهای سال 97 اجرا و به کار گرفته شد.

وی اظهار داشت: در آن زمان همه کارشناسان و صاحب نظران، مخالف به کارگیری ارز 4200 تومانی در اقتصاد کشور بودند اما در نهایت این تصمیم اتخاذ و ارز 4200 تومانی وارد اقتصاد کشور شد.

کلاهچی با بیان اینکه تا به امروز و بعد از گذشت سه سال از به کارگیری ارز 4200 تومانی در کشور تاکنون شاهد هیچ اثر مثبتی از این اقدام نبوده‌ایم، افزود: با توجه به این موضوع، حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد کشور تصمیمی بسیار درست است که با اجرایی شدن آن می‌توان شاهد تبعات مثبت این اتفاق در کشور، به ویژه در حوزه بازار سرمایه بود.

این کارشناس بازار سرمایه به عواقب و اثرات اجرایی شدن حذف ارز 4200 تومانی بر وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: به کارگیری ارز 4200 تومانی سبب چند نرخی شدن قیمت ارز در اقتصاد کشور شد که نکته بارز آن چند نرخی بودن قیمت هر کالایی در اقتصاد کشور، ایجاد رانت و افزایش دلالی ها در بازار آن کالا است.

وی اظهار داشت: از همان ابتدا ارز 4200 تومانی فقط برای برخی از بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شد، این در حالیست که اگر قرار باشد یک بنگاه تولیدی از چنین یارانه‌ای برخوردار باشد؛ به طور حتم موضوع خصوصی‌سازی زیر سوال می‌رود.

کلاهچی خاطرنشان کرد: رقبای این شرکت‌های تولیدی ممکن است قدرت رقابت را در مقابل شرکتی که دارای ارز 4200 تومانی است، نداشته باشند؛ بنابراین این شرکت‌ها تحت تاثیر این اتفاق متضرر خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته دیگر در خصوص ارز 4200 تومانی، قرار گرفتن کشور در شرایطی بسیار حساس است که با توجه به وجود برخی از مسایل در اقتصاد کشور، زمینه ایجاد تورم فراهم شده است.

وی به تبعات استفاده از ارز 4200 تومانی در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: یارانه‌ای که در قالب ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شود، علاوه بر افزایش هزینه‌های دولت می‌تواند سبب تحمیل تورم به مجموعه اقتصاد کشور شود.

کلاهچی اظهار داشت: نابرابری توزیع درآمد در کشور، مهمترین نکته منفی تورم در اقتصاد کشور است که در کنار آن سطح رفاهی که برای جامعه در نظر گرفته می شود با کاهش همراه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روز دوشنبه در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در خصوص حذف ارز 4200 تومانی گفت: تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد. شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم برود و در سفره مردم ظاهر شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی تاکید کرد: این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوری که بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرند.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: این اصلاح جزو برنامه‌های دولت است که انجام می‌شود و در وقت مناسب به مردم اطلاع می دهیم. در این موضوع، مشارکت مردم شرط اجرای موفق است.

*س_برچسب‌ها_س*