پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

اروپا با سابقه بدعهدی در برجام نباید ایران را به نقض تعهد متهم کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اروپا با سابقه بدعهدی در برجام نباید ایران را به نقض تعهد متهم کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا در برخی اوقات اقدامات مثبتی در قبال ایران انجام داد، اما تعهدات آن‌ها بیش از این‌هاست.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقادات وزیر امور خارجه کشورمان از عدم انجام تعهدات اروپا، گفت: بخشی از فعل و انفعلاتی که در روابط کشور‌ها اتفاق می‌افتد گفت‌وگو است و کار دیپلماسی هم رایزنی است که می‌تواند در مورد موضوعات مختلفی باشد و به صورت دوستانه، خصمانه و گاهی اوقات انتقاد آمیز مطرح می‌شود.

او افزود: اروپا در برخی اوقات اقدامات مثبتی در قبال ایران انجام داد و در برخی اوقات هم کار‌های مهمی را انجام ندارد، به عنوان مثال هنگامی که آمریکا می‌خواست دکترین ماشه را علیه ایران فعال کند، اروپایی‌ها عکس العمل نشان دادند و این گام مثبتی تلقی می‌شود، چراکه در طول عمر عضویت آمریکا در سازمان ملل هیچ گاه واشنگتن به این شکل در شورای امنیت سازمان ملل با چالش مواجه نشد.

شفیعی ادامه داد: از بعد منفی نقش اروپا، آن‌ها یک سری تعهداتی را در برجام دادند اما آن را اجرایی نمی‌کنند، در این فرایند اروپا از ایران می‌خواهد که تعهدات برجامی خود را اجرا کند، اما هر تعهدی در مقابل یک حقوق است، یعنی باید حقوقی داده شود و تعهدی هم گرفته شود، در حالیکه اروپایی‌ها در نهایت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را محکوم کردند و مانع از این شدند که واشنگتن از ابزار برجام علیه ایران اقدامات سیاسی انجام دهد، اما تعهدات اروپا بیش از اینهاست.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: قرار بود که اروپا با هرگونه تحریمی علیه ایران که مغایر با برجام باشد مخالفت کند، همچنین مناسبات مالی، تجاری و بانکی خود را با تهران گسترش دهد، اما متاسفانه این اقدامات را انجام نداد، بنابراین وقتی کشوری که تعهدات خود را انجام نداده است، از کشور دیگری بخواهد تعهداتش را انجام دهد، نقض غرض است.

او افزود: منظور وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از اروپایی‌ها این است که اروپایی‌هایی تا زمانی که به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده‌اند، نمی توانند انتظار داشته باشند که ایران به تعهداتش عمل کند، لذا حرف‌های منطقی از سوی کشور ما زده شد.

شفیعی تصریح کرد: اکنون در مقطع حساسی قرار داریم و انتخابات آمریکا در حال رسیدن به نتیجه مشخص خود است، اروپایی ها، آمریکا تشویق میکنند که به برجام برگردد و دوباره تعهدات برجامی آمریکا و اروپا انجام شود، اما در داخل کشور ما مخالفان برجام کم نیستند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: برجام هم در بیرون مخالف زیاد دارد و هم در داخل، برخی از دوستان ما در داخل کشور، برجام چه نتیجه بدهد چه ندهد با آن مخالف هستند و این موضوع مشکل جدی محسوب می‌شود، چراکه برای توسعه مناسبات کشور با جهان خارج لازم است و تا روابط خارجی خوبی با دنیای خارج نداشته باشیم چرخ مملکت به خوبی نخواهد چرخید.

بیشتر بخوانید

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و خانم «آنه لینده» وزیر امور خارجه سوئد عصر دیروز در یک تماس تلفنی، آخرین تحولات بین‌المللی، موضوعات منطقه‌ای، موضوعات مربوط به برجام و روابط دوجانبه و کنسولی میان دو کشور را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند. ظریف در این تماس با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و غیرعادلانه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، از ناتوانی کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات خود در برجام انتقاد کرده و به وزیر امور خارجه سوئد توصیه کرد استقلال و حاکمیت خود را قربانی سیاست‌های زورگویانه و ظالمانه آمریکا نکنند.

انتهای پیام /