پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

از بزرگترین خسارت های کرونا نداشتن نماز جمعه در کشور بود / آمریکا باید گور خودش را از خاورمیانه گم کند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
از بزرگترین خسارت های کرونا نداشتن نماز جمعه در کشور بود / آمریکا باید گور خودش را از خاورمیانه گم کند

اقتصادنیوز: امام جمعه موقت تهران گفت: از بزرگترین خسارت های کرونای منحوس ممنوعیت و نداشتن نماز جمعه در کشور به ویژه در تهران بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا محمدجواد حاج علی‌اکبری در خطبه‌های اولین نماز جمعه تهران از زمان شروع شیوع ویروس کرونا گفت: مهمترین مساله بین امت اسلامی اتحاد صفوف جان‌ها و اندیشه‌های آنهاست که از آن به عنوان "اخوت" تعبیر می‌شود؛ خداوند از مومنان می‌خواهد که با بردباری، محبت و دوستی مشکلات درونی امت باید به دست خود امت اسلامی حل و فصل شود. سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف در ساحت پیامبر (ص) حل و فصل می شد و این در سیره، بیان و اخلاق نبوی رحمت درونی امت در نظر گرفته شده است.

خطیب جمعه تهران گفت: بر وحدت درونی با توجه به تلاش دشمن که هر روز برنامه تازه‌ای برای استحاله امت اسلامی دارد، تاکید می‌شود. از این رو وحدت و اتصال ایمانی و اخوت امت بسیار مهم است و پشتوانه این وحدت، تقواست. باید تقوای الهی را در عالی‌ترین سطح رعایت کنید و این پشتوانه دوستی، محبت و مودت ملت می شود، چرا که این وحدت در معرض خطرهای زیادی از جمله خواهش‌های نفسانی است.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: جمهوری اسلامی بر اساس طبع محمدی خودش از آغاز تاسیس تاکنون مساله وحدت درونی امت اسلامی را در دستور کار ویژه خودش قرار داده است و با دو امام پیشتاز نهضت انقلاب اسلامی، پرچم‌دار وحدت اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سالروز ولادت پیامبر اسلام تصریح کرد: علاوه بر تولد پیامبر (ص) و امام صادق (ع)، در سالروز تولد مسجد و نماز جمعه در این ماه عزیز هستیم و در این روزها اولین مسجد (قبا) بنیان گذاری شد و در 16 ربیع الاول اولین نماز جمعه توسط پیامبر اسلام در مدینه به جا آورده شد و خطبه خواندند.

وی در ادامه با اشاره به یک دوره محدودیت و محرومیت از نماز جمعه گفت: نماز جمعه مجدد به ما برگشت و این روز شیرینی است برای ما. کرونای منحوس از بزرگترین خسارت هایش ممنوعیت و نداشتن نماز جمعه در کشور به ویژه در تهران بود. در عین حال مجموعه نهادهای دینی به نفع سلامت عمومی مردم در پرتو رهنمود رهبری خوش درخشیدند و نهاد نماز جمعه سربلند در هماهنگی با ستاد مقابله با کرونا در انواع و اقسام کمک ها همراه بود و از همه ائمه جمعه و نمازگزاران تشکر می کنیم. ما 700 نماز جمعه در ایام کرونا داشتیم اما تذکری در رابطه با رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی نداشتیم. هم چنین از ستاد ملی مقابله با کرونا هم تشکر می کنیم که اجازه دادند نماز جمعه بعد از 20 ماه برگزار شود و از امام جمعه عالی قدر تهران یعنی رهبری انقلاب که مجوز را به همه ما دادند، تشکر می کنیم.

به گزارش ایسنا، حاج علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه به میهمانانی که در هفته وحدت به ایران آمدند، خیرمقدم گفت.

وی هم چنین از کشتی‌گیران پهلوان و قهرمان قدردانی کرد و حضورشان را در نماز جمعه گرامی و از رویکرد انقلابی شان تقدیر کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه از خطبای تهران که پیام‌های جمعه را هفتگی بیان کردند، تقدیر کرد و گفت: در این ماه ها حوادث تلخ و شیرین فراوان داشتیم، اولا پیروزی ملت ما در برابر فتنه‌ها بود. از طرفی بیماری وحشی کرونا موجب از دست رفتن روزانه عزیزترین کسان ما بود. علاوه بر این ظلم مضاعف و جنایت انسانی امریکایی ها در تشدید تحریم ها بود که در جریان مبارزه با کرونا شاهد بودیم و کم تدبیری هایی بود که دشواری های فراوانی را ایجاد کرد. هم چنین یک جنگ رسانه ای بود که از سوی دشمن به امت ما تحمیل می شد.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: با قاطعیت می توانیم بگوییم به لطف خدا و هدایت امام عالی قدر، ملت بی نظیر ایران در مقابل دشمن با نجابت و شکیبایی و در برابر گرفتاری‌ها و بی‌تدبیری‌ها به خوبی سربلند پیروز آمد و در کنار این سختی‌ها و تلخی‌ها زیباترین صحنه ها از رزمایش‌ها و کمک‌های مردمی و رفتن به میدان خدمت برادران و خواهران ایمانی و گروه‌های جهادی و نیروهای مسلح خوش درخشیدند و همین طور به خوبی مساجد و حسینیه‌ها در اختیار مقابله با کرونا قرار گرفت.

وی با اشاره به تلاش 20 ماهه کادر سلامت کشور که در صف مقدم این مبارزه حضور دارند و در این راه شهید هم دادند، گفت: در همین روز عزیز به همه آنها خداقوت و خسته نباشید می‌گویم و صمیمانه تشکر می کنیم و در برابر شهدای عزیز سلامت سر تعظیم فرود می‌آوریم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حوادث جهان و منطقه گفت: امریکایی ها با افتضاحی که در انتخاباتشان به بار آوردند و در پسا انتخابات و شکست در غرب آسیا شکست راهبردی را تحمل کردند. این شکست به جایی رسیده است که هیچ چاره‌ای جز خروج از عراق ندارند و در فتنه‌های لبنان هم کامیاب نبودند. اخیرا ناتوی عربی در جریان تجاوز به یمن قهرمان که 7 سال است مقاومت این مردم ادامه دارد شکست خوردند و ان شاءالله مأرب آزاد می شود. آخرین شکست آمریکایی‌ها در افغانستان بود که بزرگ‌ترین لشکرکشی از زمان تاسیس آمریکا بود و اخراج از افغانستان و فرار بزدلانه بعد از 20 سال کشتار مردم افغانستان افتضاح دیگری بود برای آمریکا. البته مثلت عربی عبری غربی دست از تلاش بر نمی دارد؛ چه در مرزهای شمالی و چه در لبنان و چه در افغانستان تلاش می کند تا توطئه بیفکند. الان شاهد هستیم که دو هفته است در افغانستان، نمازهای جمعه مورد تعرض قرار می گیرد و شاهد کشته شدن تعداد زیادی از مردم هستیم که این مساله نتیجه ادامه حضور جریان استکبار به وسیله دواعش پلید است.

وی ضمن تسلیت به مردم افغانستان از مسئولان کنونی افغانستان خواست تا این مساله را پیگیری کنند و از جان نمازگزارن این کشور مراقبت کنند.

حاج علی‌اکبری گفت: آمریکا بعد از 20 سال که با دروغ و نیرنگ خواست خاورمیانه بزرگ را بسازد با 8 تریلیون دلار هزینه از منطقه می رود و باید گور خودش را گم کند. به آنها می گوییم اگر 800 تریلیون هم هزینه کنید راهی جز ترک غرب آسیا ندارید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی از تحولات داخلی کشور از جمله خنثی سازی توطئه های دشمن توسط نیروهای مسلح و انجام رزمایش های داخلی و بیرونی، شکل گیری یک مجلس انقلابی با یک رییس جهادی، فعالیت قوه قضاییه بعد از دو سال و طرح تحول با ریاست جدید با رویکرد انقلابی که امیدواریم تحول در این حوزه ادامه یابد، افزود: هم چنین در این مدت شاهد تشکیل دولت مردمی انقلابی بودیم که توفیق دیگری بود که با نشاط در این دو ماه امیدهای زیادی را برانگیخت از جمله در بخش‌هایی مانند مهار جریان کرونا با تعمیم واکسیناسیون به کل کشور و خدا را شاکریم که فضای خوبی فراهم شده است. هم چنین حضور شهردار انقلابی و انتصاب رییس جدید صدا و سیما اینها برای مردم امیدبخش است.

وی به جریان حضور مردمی روسای قوا و بدنه سه قوه در بین مردم اشاره کرد و گفت: این اقدام خوب و موافق موازین سیره علوی و نبوی و خواست عمومی مردم است و تسهیل کننده است و مردم را همراه می کند و ستاد و صف را نزدیک می کند. آنها وقتی بین مردم می آیند روحیه بخش است. شکاف بین مردم و مسئولان به هر بهانه ای خواست شیاطین است و باید با آن مقابله کرد. مردم همیشه باید مسئولان را از خودشان بدانند و این حضور صمیمی و سرزده با هزینه کم و تدابیر لازم مورد پسند است و امیدواریم مسئولان در بخش های مختلف فرصت حضور در نماز جمعه را غنیمت شمرند.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد که فضای اداری کشور نیازمند یک تحول است و همچنان که رهبری گفتند در کارآمد سازی و مهربان سازی باید تحول ایجاد شود.

خطیب جمعه تهران رویکرد عدالت خواهی و فساد ستیزی در دولت، مجلس و قوه قضاییه را فرصتی طلایی دانست و افزود: این مساله یکی از اصلی‌ترین فلسفه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. این نوید بخش است و بخش های مختلف از این مساله استقبال کنند تا عیبی که در جامعه ما است در بحث عدالت رفع کنند. یا در بحث فساد، برای منشاء فساد در قوه مجریه تدبیر کنند و از قوانین ضعیف که موجب شکل گیری زنجیره فساد می شود از مجلس توقع داریم این قوانین را اصلاح کنند. از مجلس تا دولت توقع است این مراقبت ها صورت گیرد و قوه قضاییه هم محکم و استوار همان طور که وارد شد با مفسدان و البته عادلانه با فساد مقابله کند و کمر مفسدان را بشکند. کسانی که به اموال عمومی تجاوز کردند و به بیت المال آسیب زدند باید رهگیری شوند و از حلقوم آنها منابع ملی بیرون کشیده شود.

حاج علی اکبری بر لزوم وحدت قوا تاکید کرد و گفت: این وحدت و تلاش باید ادامه یابد تا شاخ غول گرانی که عربده کشان وسط زندگی مردم است از بین برده شود.

امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: در نهاد نماز جمعه موفق شدیم 6 هزار مساله کشور را قبل از تشکیل دولت شناسایی کرده و اخیرا آن را به آقای رییسی بدهیم. این یک سامانه مطالبات دائمی مردم است که سعی داریم آن را حفظ کنیم تا از طریق اهالی نماز جمعه این مطالبات دائما در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

همچنین بخوانید