جمعه 31 فروردین 1403

استاد اقتصاد: کرونا بر حوزه خدمات گیلان بیشترین اثرگذاری را داشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاد اقتصاد: کرونا بر حوزه خدمات گیلان بیشترین اثرگذاری را داشت

آستارا - ایرنا - مدرس اقتصاد دانشگاه های گیلان گفت: کرونا در گیلان بر حوزه خدمات بیشترین اثرگذاری را داشته و اقتصاد و معیشت خانوارهای این خطه را متاثر و متزلزل کرده است.

محسن طوطی چوبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کرونا می تواند به عنوان انقلاب چهارم در عرصه بین الملل و ایران مطرح شود که روش زندگی و کار و ارتباطات انسان ها را به طور کلی تغییر می دهد و جهان پس از کرونا فرصت بهتری را برای رشد تجارت و کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود.

وی با اشاره به این امر در تشریح تاثیر این ویروس همه گیر بر اقتصاد گیلان با بیان اینکه اقتصاد استان مبتنی بر سه شاخه اصلی کشاورزی، خدماتی و صنعت است، گفت: از کل مساحت استان تقریبا 30 درصد در حوزه کشاورزی است و 37 درصد مردم از این محل درآمد کسب می کنند.

وی عنوان کرد: اقتصاد کشاورزی گیلان در سال های 78 تا 90 افت شدیدی در شاخص های اقتصادی را تجربه کرد اما سرپا ایستاد و امروز نیز نمی توان ادعا کرد که کرونا بر این بخش از اقتصاد، اثر منفی بسیار گذاشته است و در واقع به دلیل اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی خوب امسال، نوید محصول بهتر و پرباری نسبت به سال های قبل را می دهد.

وی افزود: اما در حوزه خدمات که 52 درصد اقتصاد ایران در این حوزه است و نیز شرایط خاص گردشگری گیلان، کرونا بیشترین اثرگذاری را در حوزه خدمات داشته و خانه نشینی اجباری و درآمد کم مردم، اقتصاد گیلان را به نوعی دچار تزلزل کرده است.

وی ادامه داد: کرونا اثرات منفی کلی در حوزه کشاورزی گیلان نداشته است اما در حوزه خدمات و بخصوص گردشگری با توجه به اینکه 13 هزار راهنمای تور در کشور فعال هستند و بسیاری از آنها در گیلان و شمال فعالیت می کنند، در این شرایط بیکار شده اند و بیمه آنچنانی و تامین اجتماعی ندارند و می توان کرونا را برای آنها بحران قلمداد کرد.

وی آثار همه گیری کرونا را بر اقتصاد به دو بخش مثبت و منفی تقسیم کرد و گفت: از نظر مثبت در بحث توسعه اقتصادی با توجه به شیوع ویروس کرونا اقتصاد از روند سنتی و شرایط قبلی فاصله می گیرد و وارد دنیای جدیدی به نام دنیای دیجیتال می شود که توام با پیشرفت و تولید ثروت است.

وی ادامه داد: فروشگاه های آنلاین و کسب و کارهای مجازی که شکل گرفته و مردم خرید و فروش های خود را در فضای مجازی انجام می دهند از وجوه مثبت شیوع کروناست و اگر بدون ویروس کرونا می خواستیم این دستاوردها را کسب کنیم، مستلزم هزینه و وقت بسیار بود.

این استاد دانشگاه افزود: کرونا بحرانی است که همه کشورهای دارای اقتصاد مولد و غیرمولد را درگیر کرده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، کاهش جهانی قیمت نفت، بسته شدن مرزها، افت تجارت خارجی و درآمد ارزی، افزایش قیمت دلار متاثر از بسته شدن مرزها، کاهش درآمدهای مالیاتی به دلیل کاهش تولید نسبت به سال 98 و تعطیلی صنعت گردشگری را می توان به عنوان یک معضل اساسی ناشی از کرونا در اقتصاد کشور مطرح کرد.

وی اظهار کرد: در این شرایط تامین منابع مالی برای جبران کسری از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به اینکه اقتصاد ایران هم شرایط رکود و تورم را توامان تجربه می کند از جمله موضوعات مهمی که در سال 99 مطرح است آنکه صنعت گردشگری و صنایع مرتبط به دلیل درآمد کم مردم، دچار یک عدم تعادل شده و احتمال اینکه این عدم تعادل باعث کاهش رشد اقتصادی در ایران شود؛ خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تورم وکاهش درآمد، نباید انتظار داشته باشیم که مردم انگیزه ای برای خرید داشته باشند و طبق آمارهای صندوق بین المللی پول، انتظار می رود اقتصاد ایران در سال 99، 6 درصد کوچک تر شود و در مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی نیز احتمال هفت و نیم یا 11 درصد کوچک تر شدن اقتصاد پبیش بینی شده است.

وی گفت: سال 99 را نمی توان به عنوان سالی در نظر گرفت که حتما باید طبق برنامه ها و پیش بینی ها به رشد اقتصاد جامعه دست یابیم و به طور کلی در اقتصاد ایران، وضعیت مشخص است و الان سه ماه از سال سپری شده است و متاسفانه جامعه از نظر تولید و اشتغال و شاخص های اقتصادی، عملکرد مطلوبی نداشته و بحش مالیات ها به حداقل خود رسیده است.

در چنین وضعیتی نباید انتظار زیادی از شاخص های اقتصادی داشته باشیم و در چنین شرایطی دولت ها وظیفه دارند با تخصیص میلیاردها تومان پول از این بحران عبور کنند و دولت ایران 15 درصد از بودجه وزارت بهداشت را در این راستا افزایش داد و این اقدام برای عبور از بحران است.

این مدرس اقتصاد افزود: اما دولت به تنهایی نمی تواند همه مایحتاج مردم را تولید و تامین کند و در واقع فعالان اقتصادی در خط تولید فعالیت می کنند و تکنولوژی خیلی زود وارد ایران شد و از این به بعد نیز با ایجاد سیستم های هوش مصنوعی، مردم ایران راحت تر خود را می توانند با این تکنولوژی تطبیق کنند و به یک عصر جدیدی که توام با تکنولوژی و برتری باشد وارد شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به کرونا و بیکاری هایی که وجود دارد و شرایط تورم و تزلزل اقتصاد حتی در کشورهای بزرگ، خروج از این شرایط برای کشورها سال های سال طول خواهد کشید و آنها را دچار هزینه های گزاف خواهد کرد و اقتصاد ایران و برخی کشورها که دولتی و غیرمولد هستند و دولت مستقیم در همه بخش های آن دخالت دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و بنابراین وضعیت امروز می تواند به عنوان چالشی اساسی برای اقتصاد مطرح شود.

بیماری کرونا که بیش از 200 کشور جهان را درگیر خود کرده به اقتصاد کشورهای مختلف لطمات زیادی وارد کرده است و اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آخرین وضعیت شیوع کرونایی بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی 24 ساعت اخیر در فاصله 20 تا 21 تیرماه 194 تن از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند وآمار جان باختگان این بیماری در کشورمان به 12 هزار و 829 تن رسیده است.

بر این اساس، در این مدت دو هزار و 186 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 499 مورد بستری شده اند با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به 257 هزار و 303 تن رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*