جمعه 10 فروردین 1403

اشتباهاتی که موجب ریزش مو می‌شوند

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
اشتباهاتی که موجب ریزش مو می‌شوند

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد مشکلات مرتبط با ریزش مو است.

به گزارش مشرق، اشتباهات مرتبط با مراقبت از موها می‌توانند بسیار ساده باشند. گاهی این اشتباهات را می‌توان با کمی دقت پیشگیری کرد:

موهای مرطوب را شانه می‌زنید

موها در هنگام خیس بودن شکننده‌تر و دارای خاصیت شکنندگی بیشتری هستند. برس زدن ممکن است تنش زیادی در موهای شما ایجاد کند و باعث شکستگی شود، در نتیجه آسیب تقریبا جبران ناپذیری به وجود می‌آید. بعد از دوش گرفتن، موهای خود را با یک حوله کمی خشک کنید و اجازه دهید رطوبت موها کمتر شود.

خوابیدن با موهای خیس

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، موهای مرطوب لطیف‌تر هستند، بنابراین خوابیدن با موهای مرطوب می‌تواند خطرناک باشد. تمام حرکات و چرخش‌هایی که در هنگام خواب اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث آسیب به موها شود. حتما قبل از خواب موهای خود را کاملا خشک کنید و برای محافظت بیشتر از موهای خود اقدام به خرید یک بالش مناسب کنید.

بیشتر بخوانید

*س_چه زمانی درد قفسه سینه نگران‌کننده نیست؟_س* *س_زمان‌بندی نوشیدن آب تاثیری بر سلامتی دارد؟_س*

مخلوط مارک‌های مختلف را برای رنگ کردن مو استفاده می‌کنید

در انتخاب محصولات برای رنگ آمیزی موهای خود در خانه دقت کنید. در حالت ایده آل، از محصولاتی از یک مارک استفاده کنید، زیرا آن‌ها برای همکاری با یکدیگر طراحی شده اند. مخلوط کردن مارک‌ها اشتباه است و می‌تواند نتایج فاجعه آمیزی برای موهای شما داشته باشد. با این وجود می‌توانید رنگ‌های مختلفی را از یک برند مخلوط کنید.

استفاده از نوع اشتباه حوله برای خشک کردن موها

حوله‌ها بهترین راه برای خشک کردن موهای شما نیستند. استفاده از حوله میکرو فیبر بهتر عمل می‌کند و روی موها ملایم‌تر عمل می‌کنند. به نحوه خشک کردن موهای خود نیز توجه کنید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید. به جای پیچاندن یا مالش، با فشار دادن موهای خود به حوله، آن را به آرامی خشک کنید و آب آن را بگیرید.

بعد از دوش گرفتن موها را در حوله محکم می‌بندید

پیچیدن موهایتان در حوله‌های بزرگ بعد از دوش گرفتن ایده خوبی نیست، زیرا ریشه‌های مرطوب و شکننده موهای شما را می‌کشد. استفاده مکرر از این موارد می‌توانند باعث ریزش مو شوند. این حالت که آلوپسی کششی نامیده می‌شود، به ساقه مو آسیب می‌رساند؛ و مو دیگر نمی‌تواند دوباره تولید شود.

استفاده بیش از حد شامپو

شستن مکرر موها با شامپو باعث خشک شدن بیش از حد موها و ریزش می‌شود. درواقع استفاده بیش از حد از شامپو می‌تواند برای پوست سر شما مضر باشد. حتما موهای خود را مرتب بشویید، اما از شامپوی مناسب استفاده کنید.

شستشوی موها با آب بیش از حد گرم

یک حمام گرم خوب باعث تاثیر شگفت انگیزی برای آرامش می‌شود، اما آب بیش از حد گرم با خشک شدن پوست سر شما و مشکلاتی مشابه می‌شود. در حالت ایده آل، موهای خود را با آب نیمه گرم یا ولرم بشویید و در شستشوی نهایی از آب نیمه سرد یا سرد استفاده کنید تا چربی پوست سرتان کنترل شود.

عدم محافظت از موها در برابر آفتاب

ضد آفتاب فقط برای پوست شما نیست! مو و پوست سر شما نیز می‌تواند از قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد رنج ببرد، بنابراین محافظت از آن‌ها بسیار حیاتی است. هنگام برنامه ریزی برای گذراندن زمان زیادی در آفتاب، یا از کرم ضد آفتاب که مخصوص مو و پوست سر طراحی شده است استفاده کنید، یا از کلاه و روسری استفاده کنید.

غفلت از رژیم غذایی شما

تغذیه بیشتر از آنچه فکر می‌کنید روی موهای شما تأثیر می‌گذارد. اگر با موهای خود مشکل دارید یا قصد دارید تغییرات شدیدی در رژیم خود ایجاد کنید بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید مطمئن شوید رژیم غذایی شما شامل مواد مغذی است که باعث حفظ سلامت موهای شما می‌شود.

کمبود خواب

کمبود خواب می‌تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. خواب ناکافی، که شاید ناشی از استرس باشد، می‌تواند بر ریتم شبانه روزی و تولید هورمون بدن تأثیر بگذارد و به تبع آن منجر به ریزش مو شود. البته ژن‌ها خصوصا در مردان نیز نقش دارند، اما خواب بهتر می‌تواند هنگام از بین رفتن موهای شما تفاوت بزرگی ایجاد کند.

منبع: میزان