جمعه 10 فروردین 1403

اعتراض به تعطیلی موزه‌های اروپا

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
اعتراض به تعطیلی موزه‌های اروپا

مدیران موزه‌های اروپا می‌گویند چرا موزه‌ها و موسسه‌های فرهنگی باید در دومین مرحله قرنطینه تعطیل شوند درحالی که ادامه فعالیت سایر مکان‌های عمومی همچون مدرسه‌ها و فروشگاه‌ها همچنان امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌نیوزپیپر، مرحله دوم قرنطینه در اروپا مجموعهای از محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا است که در اغلب کشورها از اوایل نوامبر به اجرا درآمده است.

موزه‌ها در آلمان، اتریش، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، لهستان و جمهوری چک تعطیل هستند با این حال این موزه‌ها در اسپانیا، سوئد و اغلب نقاط سوئیس همچنان فعالیت دارند. در هلند هم موزه‌ها از نوزدهم نوامبر بازگشایی شده‌اند.

«مرکل» صدراعظم آلمان در زمان اعلام محدودیت‌های جدید ماه نوامبر اظهار کرد: «تعطیلی موسسات فرهنگی برای همه و خود من بسیار دردناک است، اما این تعطیلی‌ها به این دلیل صورت خواهد گرفت که دانشمندان معتقدند باید تمام ارتباطات در جامعه‌مان را تا 75 درصد کاهش دهیم.»

اما در قرنطینه آلمان فروشگاه‌ها همچنان اجازه فعالیت دارند. بسیاری از مسوولان موزه‌ها این مسئله را یک تناقض توجیه‌ناپذیر می‌دانند. گروهی متشکل از 40 مدیر موزه با امضای یک نامه سرگشاده اعتراض خود را نسبت به دولت اعلام کردند.

«فلیکس کرامر» از جمله مدیرانی است که این نامه اعتراضی را امضا کرده است و می‌گوید: «کتابفروشی‌ها اجازه فعالیت دارند، اما موزه‌ها باید تعطیل باشند. چرا یک فروشگاه می‌تواند همچنان فعالیت داشته باشد اما یک موزه نه؟ من متوجه نمی‌شوم. مردم اجازه حضور در آرایشگاه‌ها را دارند اما نمی‌توانند از یک موزه بازدید کنند.»

تاثیرات ویرانگر مرحله نخست قرنطینه‌های سراسری نگرانی‌ها از تعطیلی همیشگی موزه‌ها را افزایش داده است. اجرای مرحله دوم قرنطینه، آن هم فقط مدت کمی بعد از بازگشایی موزه‌ها یک نگرانی جدید است.

«خاویر بری» مدیر مجموعه والاس در لندن می‌گوید: «در ماه جولای درباره احیا صحبت می‌کردیم. اما در ماه سپتامبر من فقط درباره نجات پیدا کردن صحبت می‌کردم. ما بسیار نگرانیم.»

موزه‌ها معتقدند قوانین بهداشتی که برای بازدیدکنندگان تعیین کرده‌اند بازدید از موزه‌ها را بی‌خطر کرده است. آن‌ها معتقدند اجباری بودن استفاده از ماسک، خرید آنلاین بلیت‌ها و کم‌کردن ظرفیت پذیرش بازدیدکنندگان، خطر ابتلا به کرونا را کاهش داده است.

«مانوئل بورجا ویل» مدیر موزه «رینا سوفیا» در مادرید که همچنان فعالیت دارد می‌گوید: «نمی‌دانم چطور امکان دارد در موزه مبتلا شد اگر تمامی قوانین بهداشتی رعایت شود... هیچ گردشگر و گروه دانش‌آموزی در این‌جا نیست و آمار بازدیدکنندگان این موزه 70 درصد معمول است. شرایط بسیار بی‌خطر است.»

«سیلویا ویلکوم» سخنگوی اتحادیه موزه‌های آلمان نیز می‌گوید تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در موزه گزارش نشده است و به طور کلی، بازدیدکنندگان موزه‌ها باید فاصله خود را با آثار نمایشی حفظ کنند، بنابراین خطر ابتلا به کرونا از طریق لمس اجسام آلوده نیز کاهش پیدا می‌کند و برخلاف سالن‌های تئاتر و کنسرت، بازدیدکنندگان مجبور نیستند تمام مدت را با سایر افراد در یک اتاق بمانند.

در آلمان و سایر کشورها، در دسته‌بندی‌های مربوط به تعطیلی اجباری، موزه‌ها در بخش مکان‌های تفریحی دسته‌بندی شده‌اند و این موضوع سبب اعتراض مدیران موزه‌ها شده چراکه آن‌ها معتقدند موزه‌ها را باید در در بخش مکان‌های آموزشی قرار داد. مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این کشور در طول قرنطینه دوم همچنان باز هستند.

«خاویر بری» مدیر مجموعه والاس در لندن می‌گوید اگر مرحله سوم قرنطینه در آینده اجرا شود موزه‌ها نیز باید به عنوان مکان‌هایی در نظر گرفته شوند که تقش مهمی در سلامت روان مردم ایفا می‌کنند.

انتهای پیام