پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

اعلام رشته‌های جدید و اصلاحات دفترچه انتخاب‌رشته کنکور 1401

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اعلام رشته‌های جدید و اصلاحات دفترچه انتخاب‌رشته کنکور 1401

تهران - ایرنا - سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام رشته‌های جدید و اصلاحات در دفترچه انتخاب‌رشته داوطلبان آزمون سراسری 1401 خبر داد. داوطلبانی که قبلا انتخاب‌رشته خود را انجام داده‌اند، تا پایان روز شنبه (22 مرداد) برای ویرایش آن وقت دارند.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، پیرو انتشار دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 در تاریخ 1401/05/14 و اطلاعیه 1401/05/18 در مورد مصوبه جدید هیئت دولت درخصوص آیین‌نامه اجرایی ماده (70) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، این سازمان ضمن اعلام اصلاحات جدید مربوط به دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته خبر داد؛ داوطلبان می‌توانند در مهلت مقرر پس از مطالعه دقیق دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته و مندرجات این اطلاعیه تا پایان فردا (شنبه مورخ 1401/05/22) به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

اصلاحات دفترچه

ضمناً آن دسته از داوطلبانی که قبلاً کدرشته محل‌های تحصیلی را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده و ویرایش کدرشته محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

جداول رشته‌محل‌های جدید و اصلاحات در دو بخش پذیرش با آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی

مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به انتشار دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401، گفت: جداول رشته محل‌های جدید و اصلاحات رشته محل‌ها در دو بخش «پذیرش با آزمون» و «پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی» در اطلاعیه سازمان سنجش اعلام شده و داوطلبان این آزمون می‌توانند در مهلت مقرر پس از مطالعه دقیق دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته و مندرجات این اطلاعیه تا پایان روز شنبه 22 مرداد به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

علیرضا کریمیان افزود: در این اصلاحیه و اضافات به دفترچه ها، اطلاعات لازم درباره مصوبه جدید هیئت محترم وزیران درخصوص آیین‌نامه اجرایی ماده (70) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیز در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده و ویرایش کدرشته محل‌های انتخابی جدید اقدام کنند. اطلاعات لازم در این خصوص در سایت سازمان سنجش منتشر شده است و داوطلبان باید این اطلاعیه را به دقت مطالعه کنند.

به گزارش ایرنا، آزمون سراسری سال 1401 طی چهار روز و از روز چهارشنبه (هشتم تیر) در گروه آزمایشی هنر با شرکت 161 هزار و 343 داوطلب آغاز شد. داوطلبان گروه های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی نیز صبح پنجشنبه (9 تیر) به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در آزمون سراسری امسال در گروه آزمایشی علوم انسانی 412 هزار و 577 داوطلب و در گروه آزمایشی ریاضی و فنی با تعداد 145 هزار و 657 نفر و گروه آزمایشی هنر 145 هزار و 657 نفر شرکت کردند.

574 هزار و 472 نفر هم در گروه آموزشی علوم تجربی صبح جمعه (10 تیر) در آزمون سراسری 1401 با یکدیگر رقابت کردند. همچنین 190 هزار و 910 داوطلب در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی صبح شنبه (11 تیر) در آزمون سراسری امسال شرکت کردند.

بر اساس آخرین آمارها آزمون سراسری امسال با یک میلیون و 489 هزار و 220 نفر داوطلب نسبت به سال قبل حدود 63 هزار نفر داوطلب بیشتر داشت، با توجه به اینکه داوطلبان علاوه بر گروه اصلی می توانستند در گروه های هنر و زبان‌های خارجی هم شرکت کنند، در کل تعداد 120 هزار شرکت‌کننده آزمون سال 1401 بیشتر از سال قبل و میزان قابل توجه این افزایش در گروه علوم انسانی (42 هزار و 18 نفر) بود.

نتایج نهایی کنکور سراسری 1401 هفته آخر شهریور و کارنامه تمام داوطلبان هفته اول مهر منتشر می‌شود.

برچسب‌ها