پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اعمال شب اول ماه صفر چیست؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اعمال شب اول ماه صفر چیست؟

در این گزارش اعمال شب اول ماه صفر که در کتاب مفاتیح الجنان ذکر شده است را می خوانیم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، صفر در لغت به معنای خالی شدن است، زیرا این ماه پس از چند ماه حرام ذی‌الحجه، ذی القعده و محرم قرار گرفته که جزو ماه‌های حرام برای جنگ در بین اعراب شناخته می‌شدند.

ماه صفر پس از ماه محرم قرار گرفته و در این ماه نیز اعمال و آدابی برای عبادت خداوند سفارش شده است، در این ماه به دادن صدقه و همچنین استغفار از اعمالی هستند که در ماه صفر از ارزش و جایگاه بالایی برخوردارند.

بیشتر بخوانید

*س_نماز شب اول ماه صفر_س*

در شب اول ماه صفر سفارش به خواندن نمازی دو رکعتی شده است که در رکعت اول پس از سوره حمد، سوره فتح و در رکعت دوم پس از سوره حمد، سوره اخلاص خوانده شود، همچنین پس از این نماز، به گفتن ذکر 100 مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد و 100 مرتبه لعن بر آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه، که ثواب بسیار زیادی دارد سفارش شده است.

دعایی از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است هر روز 10 مرتبه قرائت شود. «یا شدید القوی ویا شدید المحال یا عزیز یا عزیز یا عزیز ذلت بعظمتک جمیع خلقک فاکفنی شر خلقک یا محسن یا مجمل یا منعم یا مفضل یا لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین فاستجبنا له ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المؤمنین وصلی الله علی محمد و اله الطیبین الطاهرین،‌ای سخت نیرو، و‌ای سختگیر‌ای عزیز،‌ای عزیز،‌ای عزیز خوارند از بزرگیات همه خلقت. پس کفایت کن از من شر خلق خودت را،‌ای احسان بخش‌ای نیکوکار‌ای نعمت بخش‌ای عطا ده‌ای که معبودی جز تو نیست منزهی تو به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غم و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزهاش».

*س_اذکار شب اول ماه صفر_س*

برای مومنان با فرارسیدن شب اول ماه صفر نیز اذکاری سفارش شده که از جمله آن‌ها «سه مرتبه الله اکبر، سه مرتبه لا اله الا الله و سپس بگوید: الحمد لله الذی أذهب شهر کذا و جاء بشهر کذا».

*س_عملی که در ماه صفر به شدت بر آن تاکید شده است_س*

روز‌های ابتدایی ماه صفر مصادف با وارد شدن کاروان کربلا به شام همچنین بیانات و سخنرانی‌های کوبنده «حضرت زینب (س)» است، لذا بزرگان دین برعزاداری برای «امام حسین (ع)» در ماه صفر بسیار تاکید کرده‌اند، گریه و اندوه به خاطر ظلمی که بر خاندان «سیدالشهدا (ع)» انجام شدهف همچنین تمسک به «اهل بیت (ع)» از جمله اعمالی است که می‌توان در این ماه به جای آورد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام /

اعمال شب اول ماه صفر چیست؟ 2
اعمال شب اول ماه صفر چیست؟ 3