پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

افزایش ده درصدی قیمت کاغذ وزیری در 15 روز گذشته / 6 کتابفروشی در استان زنجان تعطیل شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
افزایش ده درصدی قیمت کاغذ وزیری در 15 روز گذشته / 6 کتابفروشی در استان زنجان تعطیل شدند

یک ناشر گفت: قیمت کاغذ وزیری در 10، 15 روز گذشته به بندی 395 هزار تومان رسیده است.

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگارتابان، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت کاغذ در روزهای اخیر گفت: کاغذ وزیری در 10، 15 روز گذشته از بندی 340 هزار تومان به بندی 395 هزار تومان رسید. به عبارت دیگر قیمت آن 10 تا 12 درصد افزایش یافته است. هرچند این میزان افزایش قیمت نسبت به کالا‌های دیگر زیاد نیست؛ اما همین میزان افزایش قیمت برای اهالی فرهنگ بالاست.

بیشتر بخوانید

او افزود: در یک ماه اخیر انتشارات دارالفکر که از انتشاراتی‌های قدیمی شهر قم است و 60 سال سابقه دارد، تعطیل شد. این انتشارات کتاب‌های حوزه علمیه قم را منتشر می‌کرد. این اتفاقی است که برای یک ناشر باسابقه افتاد؛ چه رسد به انتشاراتی‌های دیگر که در کشور فعالیت می‌کنند.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: دلیل اینکه افزایش قیمت کاغذ چندان زیاد نیست، از یک سو به منتشر نشدن کتاب در کشور بازمی‌گردد و از سوی دیگر به میزان کم سرانه مطالعه کشور و سرانه خرید کتاب مردم. میزان انتشار عناوین کتاب در کشور به شدت کاهش یافته است. از ابتدای امسال دانشگاه‌ها و مدارس کشور تعطیل بودند و همین مسئله باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ شد.

دولت آبادی بیان کرد: باید تمهیداتی برای ناشران اندیشیده شود؛ از جمله اینکه وزارت ارشاد کتاب هایشان را بخرد یا به آن‌ها وام دهد تا شرایط انتشاراتی‌ها بهبود یابد. اگر فضای کار برای ناشران فراهم نشود، نه تنها انتشاراتی‌های بیشتری در سال جاری تعطیل می‌شوند بلکه این بلا بر سر کتابفروشی‌ها هم خواهد آمد. به هر حال نوسانات بازار نشر روی کار کتابفروشی‌ها هم تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود کتابفروشی‌ها تغییر کاربری دهند.

او تصریح کرد: در یک ماه اخیر 5 تا 6 کتابفروشی در استان زنجان تعطیل شدند. از یک سو هزینه‌های تولید کتاب از سوی دیگر میزان خرید کتاب در این امر بی تاثیر نبوده است. هزینه‌های اقتصادی بی نهایت به مردم فشار آورده است. وقتی مردم ما پول نداشته باشند، کتاب که جزو مایحتاج اولیه شان نیست، از سبد خریدشان حذف می‌شود و ترجیح می‌دهند به جای خرید کتاب مایحتاج اولیه شان را تامین کنند.

انتهای پیام /