پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

افزایش سه برابری تقاضای پناهندگی در اتحادیه اروپا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش سه برابری تقاضای پناهندگی در اتحادیه اروپا

تهران - ایرنا - تارنمای شبکه یورو نیوز روز جمعه در گزارشی نوشت که شمار درخواست‌های پناهندگی ارائه شده به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از افتی شدید به دلیل شیوع کرونا، در ماه ژوئن گذشته بار دیگر روندی افزایشی یافت و به 31 هزار و 500 مورد رسید که نسبت به ماه "می" گذشته، سه برابر شد.

به گزارش یورو نیوز، دفتر حمایت از امور پناهندگی اتحادیه اروپا (EASO) در ماه می گذشته گزارش داده بود که تعداد درخواست‌های پناهندگی ارائه شده در این ماه نسبت به پیش از شیوع ویروس کرونا 84 درصد افت کرده بود.

در ماه آوریل نیز تنها هشت هزار و 730 تقاضای پناهندگی به کشورهای اتحادیه اروپا تقدیم شده بود که پایین‌ترین سطح ماهانه پس از سال 2008 به شمار می‌رفت و 87 درصد پایین‌تر از ماه‌های ژانویه و فوریه بود.

دفتر حمایت از امور پناهندگی اتحادیه اروپا در همین حال اعلام کرد که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در ژوئن با تقاضای پناهندگی کمتری در مقایسه با دو ماه نخست سال جاری میلادی و دوران پیش از شیوع گسترده ویروس کرونا روبه رو شدند. به طوری که در نیمه نخست سال 2020 شمار درخواست‌های پناهندگی دریافتی توسط کشورهای اتحادیه اروپا 37 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 کاهش یافته است.

همچنین ارائه درخواست پناهندگی مجدد که پس از رد درخواست اولیه و از سوی پناه‌جویان حاضر در خاک کشور اروپایی ارائه می‌شود، در ماه ژوئن 11 درصد کاهش یافته ولی در مقایسه با دوره پیش از شیوع ویروس کرونا حدود 9 درصد افزایش یافته است.

شهروندان سوریه و افغانستان همچون ماه‌های گذشته بیشترین تعداد درخواست‌های پناهندگی را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند و پس از آن‌ها، اتباع ونزوئلا و کلمبیا قرار دارند.

گزارش دفتر حمایت از امور پناهندگی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که شمار تقاضاهای پناهندگی پذیرفته شده در پی نخستین درخواست ارائه شده برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته؛ به طوری که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ژوئن گذشته در مجموع با 34 هزار و 300 تقاضای پناهندگی موافقت کرده‌اند. با این حال، تعداد پرونده‌های بلاتکیف نیز به روند صعودی خود ادامه داده و به حدود 426 هزار و 700 مورد رسیده است.

با این حال، دفتر حمایت از امور پناهندگی اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده که شمار متقاضیان پناهندگی از کشورهای اتحادیه اروپا در ماه‌های باقی مانده از سال، دوباره روند صعودی به خود بگیرد.

*س_برچسب‌ها_س*