جمعه 31 فروردین 1403

افزایش قیمت روغن در بازارهای جهانی / 2 دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
افزایش قیمت روغن در بازارهای جهانی / 2 دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کالاهای اساسی بیش از یکسال است ادامه دارد، شاید بعضی موقع نوک پیکان قیمتها رو به پایین هم بوده اما درمجموع همه کالاهای اساسی قیمت های بالایی را در یکسال گذشته تجربه کردند و میانگین افزایش به 100 درصد هم می رسد.

در ادامه افزایش قیمت ها، امروز دانه های روغنی افزایش قیمت داشت، گیاه روغی کانولا که برای استحصال روغن استفاده می شود یک دلار رشد داشت و به قیمت 992 دلار در هر تن معامله شد.

دانه روغنی سویا هم رشد 50 سنتی داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 1440 دلار به فروش رفت.

چند دلیل برای افزایش قیمت کالاهای اساسی وجوددارد:

نخست اینکه زمین کشاورزی قابل کشت برای تولید محصولات زراعی در جهان محدود است و تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، آب شدن یخ های قطبی سال به سال این محدودیت ها را بیشتر می کند در دیگر سوتقاضا برای غذا هم با رشد جمعیت جهان بیشتر می شود.

دوم؛ شیوع ویروس کرونا باعث اختلال عرضه درجهان شده است، از یک سو پروتکل های بهداشتی و قوانین سختگیرانه که کشورها وضع کرده اند شرایط عرضه را تنگ کرده است از سوی دیگر کشورهای صادر کننده تامین نیاز داخل خودشان را در اولویت قرار داده اند و صادرات متوقف و یا بسیار محدودتر شده است.

ایران در تامین نیاز داخل 90 درصد وابسته به واردات است و برنامه های خودکفایی در چند دهه گذشته برای کاهش وابستگی به واردات روغن راه به جایی نبرده است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید روغن بازار جهانی رشد قیمت این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است