پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

افسردگی کودکی و نوجوانی زمینه‌ساز بیش از 66 بیماری جدی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افسردگی کودکی و نوجوانی زمینه‌ساز بیش از 66 بیماری جدی

تهران - ایرنا - مطالعات اخیر نشان می‌دهد افسردگی و استرس نوجوانان تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر سلامت آنان در بزرگسالی دارد و شخص را در معرض 66 بیماری جدی از قبیل اختلالات خواب، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های کلیوی و کبدی قرار می‌دهد.

میزان شادی و جنب و جوش کودکان و نوجوانان در سراسر جهان کاهش یافته و به همین دلیل محققان موسسه تحقیقاتی کارولیسنکا در سوئد مطالعات وسیعی را در این مورد و تاثیر افسردگی و اضطراب دوران کودکی و نوجوانی بر سلامت جسمی افراد در بزرگسالی آغاز کردند.

این مطالعات نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان افسرده و غمگین در معرض ابتلا به 66 بیماری جدی و مرگ زودرس در بزرگسالی قرار دارند.

افسردگی در کودکی به ندرت دیده می‌شود؛ ولی در نوجوانی و همزمان با ورود به بلوغ، این عارضه بیشتر دیده می‌شود. علائم و نشانه‌های افسردگی در نوجوانان شامل تغییر در نگرش و رفتار اجتماعی فرد است که می‌تواند باعث بروز چالش‌های جدی در محیط خانه و مدرسه شود.

معمولا افسردگی نوجوانی همراه با علائم زیر بروز می‌کند: - گریه‌کردن و احساس غمگینی مداوم نوجوان خشمگین‌شدن حتی در مورد مسائل جزئی و بی‌اهمیت احساس ناامیدی و پوچی کاهش تمایل به رفتارهای اجتماعی و شرکت و مراسم خانوادگی احساس گناه و بی‌ارزش‌بودن کاهش اعتماد به نفس کاهش تمرکز افت شدید تحصیلی کاهش یا افزایش خواب تغییر در اشتها و کاهش یا افزایش ناگهانی وزن تمایل به مصرف دخانیات و الکل تیک‌های عصبی عدم رعایت بهداشت فردی خودآزاری و دیگر آزاری اقدام به خودکشی در موارد حاد میزان ضعیف این رفتار با توجه به بلوغ فکری و فیزیکی نوجوان طبیعی است؛ ولی چنانچه این رفتار به صورت مکرر و شدید باشد؛ نشانه خوبی نیست. بر اساس مطالعات، افسردگی و استرس نوجوانان تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر سلامت آنان در بزرگسالی دارد و شخص را در معرض 66 بیماری جدی از قبیل اختلالات خواب، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های کلیوی و کبدی قرار می‌دهد.

این عوامل و همچنین رفتارهای خودآزاری که گاهی به خودکشی منجر می‌شود نیز از عوامل مرگ زودرس است.

در ادامه این مطالعه که با بررسی بیش از 1.5 میلیون نوجوان دختر و پسر سوئدی صورت گرفته، نشان می‌دهد اثرات افسردگی دختران و پسران در بزرگسالی متفاوت است.

به عنوان مثال زنان مبتلا به افسردگی زودرس بیشتر به عفونت‌های ادراری، مشکلات تنفسی و گوارشی مبتلا هستند و مردان در معرض چاقی، مشکلات تیروئید، بیماری سلیاک و اگزما قرار دارند.

نوجوانانی که در معرض افسردگی مزمن قرار دارند، تمایل بیشتری به مصرف مواد و روابط خطرناک دارند.

محققان به والدین، اولیای مدرسه و سیاست‌گذاران توصیه می‌کنند که تمام حالات روحی و جسمی نوجوان را تحت نظر داشته باشند و با مهیاکردن بستری دوستانه و صمیمی، زمینه کمک به آنان را فراهم کنند.

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.

*س_برچسب‌ها_س*