شنبه 1 اردیبهشت 1403

افشای روح الامینی از زمین خواری در تپه سرخه؛ باستی هیلز 2 در راه است

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
افشای روح الامینی از زمین خواری در تپه سرخه؛ باستی هیلز 2 در راه است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از زمین خواری 20 هکتاری در تپه سرخه لواسانات خبر داد و گفت: باید با اقدام انقلابی جلوی زمین خواری 20 هکتاری در این منطقه گرفته شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از زمین خواری 20 هکتاری در تپه سرخه لواسانات خبر داد و گفت: باید با اقدام انقلابی، جلوی زمین خواری 20 هکتاری در این منطقه گرفته شود.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته جمعی از نمایندگان تهران در جریان بازدید از روستا‌های اطراف لواسان به طور ویژه وارد بررسی موضوع «زمین خواری» در منطقه تپه سرخه شدند که به گفته عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران در این منطقه، «باستی هیلز 2» در راه است.

اما «باستی هیلز» کجاست که امروز زمزمه ایجاد دومین شهرک با آن مشخصات به میان آمده است؟ شهرک «باستی هیلز» معروف به بورلی هیلز لواسان در دامنه کوه‌های شمال شهر لواسان واقع شده، با منظره‌ای بی‌نظیر از شهر لواسان و سد لتیان که آن را به یکی از زیباترین مناطق کشور تبدیل کرده است. یک سال پیش قیمت ویلا در این شهرک خصوصی از 30 میلیارد تومان شروع می‌شد، منطقه‌ای با حدود 350 هکتار زمین و دیوارکشی دور تا دور شهرک آن که ورود افراد عادی را غیرممکن کرده بود، مگر اینکه ساکن یکی از 36 ویلای لاکچری در شهرک باشد.

یک سال پیش جمعی از نمازگزاران شهر لواسان بعد از اقامه نماز جمعه در نامه‌ای به آیت االله رییسی، رییس قوه قضائیه، خواستار ورود به این منطقه به صورت سرزده و برای بازدید از ساخت و ساز‌های غیرقانونی و زمین خواری‌ها در این منطقه شدند؛ در خواستی که بعد از استقبال قوه قضائیه برای پیگیری پرونده منجر به جمع آوری گیت‌های ورودی شهرک باستی هیلز و به دنبالش طرح بسیاری از ابهامات و سوالات درباره این شهرک شد که هنوز هم پابرجاست.

روز گذشته در سالگرد ورود قوه قضائیه به پرونده شهرک «باستی هیلز» تعدادی از نمایندگان تهران برای بررسی مشکلات مردم به لواسان رفتند که یکی از بارزترین آن‌ها زمین خواری است؛ در این مناطق افرادی با پرداخت پول و جریمه ساخت‌وساز می‌کنند، اما ساخت و ساز مردم بومی غیرقانونی دانسته می‌شود.

در این بازدید، نمایندگان ضمن حضور در جلسه‌ای با فرماندار شمیرانات، شهردار و سایر مسؤلان لواسان برای بررسی مشکلات و مسائل مختلف این منطقه، موضوع زمین خواری در لواسان را به ویژه در دستور کار قرار دادند و در نهایت هم مقرر شد که مشکلات تا یک ماه آینده برطرف شده و گزارشی به کمیسیون اصل 90 درباره زمین‌خواری در منطقه تپه سرخه ارائه شود.

روح الامینی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک با اشاره به زمین خواری در این منطقه خطاب به آیت الله رئیسی رییس قوه قضائیه گفت: آقای رییسی بداند که در این منطقه باستی هیلز 2 در راه است پس تا دیر نشده، با اقدام انقلابی جلوی زمین خواری 20 هکتاری گرفته شود.

وی با طرح این پرسش که هتل ساز معروف در تپه سرخه لواسانات در زمین مرغوب وسط لواسانات به دنبال چیست؟ افزود: چه قدرتی پشت این زمین خواران است که در مسیر این زمین‌ها گیت گذاشته شده و حتی اجازه ورود به بستگان امواتی که در قبرستان بالای این زمین‌ها مدفون هستند، داده نمی‌شود.

این عضو مجمع نمایندگان تهران توضیح داد: روز گذشته من و شش تن از نمایندگان مجمع تهران قصد بازدید میدانی از این منطقه داشته ایم که با کمک نیروی انتظامی امکان آن فراهم شد.

روح الامینی در پایان تاکید کرد، این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی از طریق قوه قضاییه و کمیسیون اصل 90 پیگیری خواهیم کرد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده بخشی از زمین‌های مرغوب لواسان در منطقه تپه‌سرخه که زمانی به عنوان اراضی ملی شناخته می‌شد به عرصه تاخت و تاز افرادی تبدیل شده که با تفکیک زمین‌ها به دنبال فروش آن بوده و سودای ویلاسازی در منطقه را در سر می‌پرورانند.

ماجرای تغییر کاربری 27 هکتار زمین در یکی از بهترین نقاط لواسان، مسأله‌ای است که جای تأمل فراوانی دارد. این اراضی که طبق ماده 64 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، بخشی از اراضی ملی است در محلی به نام تپه‌سرخه قرار دارد تا پیش از سال 1381 زمین‌های بالادست نهر نجارکلا اولیا بخشی از اراضی ملی شناخته می‌شد و پایین‌دست این نهر به دلیل وجود قنات، اراضی ارباب رعیتی، اصطبل، قلعه و چاه در دهه 1350 از مستثنیات شناخته شد و در اختیار مالکان قرار گرفت.

در سال‌هایی که این اراضی بخشی از اراضی ملی بودند با همکاری و مشارکت مردم و اجرای شهرداری لواسان در این منطقه درختکاری انجام شده بود. این درخت‌ها که بخشی از آن در قالب طرح‌های کارآموزی توسط دانش‌آموزان کاشته شده بود، الان قطع شده‌اند تا عده‌ای که به واسطه تغییر نظر کارشناسی در ابتدای دهه 1380 این اراضی را ملک خصوصی خود می‌دانند، بتواند زمین‌ها را به راحتی تصاحب کنند.

اکنون و با توجه به بازدید تعدادی از نمایندگان تهران و ورود کمیسیون اصل 90 به این زمین خواری انتظار می‌رود هر چه سریعتر ابعاد تخلفات روشن شده و جلوی این زمین خواری‌ها گرفته شود.