جمعه 10 فروردین 1403

اقتصاد علمی جایگزین اقتصاد شهریه محور دانشگاه آزاد می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اقتصاد علمی جایگزین اقتصاد شهریه محور دانشگاه آزاد می‌شود

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اقتصاد دانشگاه پیش تر شهریه محور و مبتنی بر املاکی بود که خریداری می شد و باید به سمت اقتصاد علمی حاصل از آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری حرکت کند.

به گزارش خبرنگار اخبار دانشگاه و آموزش، محمد مهدی طهرانچی روز شنبه در حاشیه هفدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: به همین منظور یک برنامه پنج ساله برای دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شد که این برنامه برگرفته از همه ملاحظات امروز دنیای آموزش و با در نظر گرفتن مبانی انقلاب اسلامی، گذشته تاریخی، تمدنی و علمی کشور در قالب پنج چرخش تحولی است.

وی اظهار داشت: لذا به همین منظور در بحث آموزش، آموزش حافظه محور را ترک کرده و به سمت آموزش فایده محور، عمیق و بستر ساز اشتغال حرکت خواهیم کرد.

رییس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه توسعه غیر هدفمند و کمی را ترک خواهیم کرد، گفت: با توجه به شرایط فعلی کرونا و رفتن به سمت فضای مجازی، دانشگاه نیز باید با تحول جدی پیش رود؛ زیرا کارکردهای فعلی در دوران پسا کرونا نمی تواند راهگشا باشد.

طهرانچی ادامه داد: در موضوع پژوهش نیز از پژوهش معلق و مقاله گرای غیر هدفمند به سمت پژوهشی که پاسخگوی مسایل محلی و ملی در قالب نیاز اجتماعی، اقتصادی و تربیتی است، طی مسیر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در نظام فرهنگی دانشگاهی که دارای اثر گذاری خاصی نیست، به یک منظومه تربیتی و فرهنگی در دانشگاه و محیط پیرامون آن تبدیل می شود، گفت: با توجه به اینکه تاکنون اقتصاد دانشگاه آزاد شهریه محور و مبتنی بر املاکی بوده که خریداری شده است، باید به سمت اقتصاد علمی حرکت کرد.

طهرانچی خاطر نشان کرد: با اقتصاد حاصل از آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری از توسعه غیر هدفمند و کمی عبور کرده و با توجه به فضای دو ساحتی و در حقیقت فیزیکی مجازی که یک فضای جدید بوده و تحولات آن پاسخگوی نیازها خواهد بود، وارد عرصه توسعه می شویم.

وی در خصوص تدوین سند پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد نیز گفت: این سند منطقه ای و آمایش محور تدوین شده است. کار خوبی که در این سند انجام گرفته برای هر استان یک سند آمایشی تهیه شده و آن سند آمایشی مبدا تحول ما است.

به گزارش ایرنا، برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی (1405-1400)» امروز شنبه 24 مهر ماه با حضور رییس، معاونان، مدیران و روسای مراکز سازمان مرکزی این دانشگاه رونمایی شد.

*س_برچسب‌ها_س*