جمعه 10 فروردین 1403

امضای تفاهم‌نامه 12 میلیارد دلاری تأمین مالی دو پروژه نفتی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
امضای تفاهم‌نامه 12 میلیارد دلاری تأمین مالی دو پروژه نفتی
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروگاه پاسارگاد قشم که نیروگاهی در کلاس F است، با توان اسمی 320 مگاوات با شبکه سراسری برق سنکرون شده و آماده افتتاح رسمی است.

وی افزود: همچنین دو واحد 160 مگاواتی بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه وارد مدار شده که واحد دوم آماده افتتاح بوده و سومین واحد بخش بخار این نیروگاه نیز به ظرفیت 160 مگاوات تا پایان سال به مدار بهره برداری وارد می شود.

صادق آبادی در خصوص آخرین وضعیت پروژه میدان نفتی سپهر و جفیر گفت: تولید زودهنگام این پروژه به ظرفیت 21 هزار بشکه در روز در نیمه دوم سال جاری محقق می شود و با تکمیل فاز نخست، تولید این میادین به 35 هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ همچنین در برنامه دیده شده که با تکمیل فاز دوم این پروژه، تولید از میادین سپهر و جفیر به 110 هزار بشکه در روز برسد.

وی ادامه داد: در این پروژه کار بر روی یک لایه نفتی جدید در حال انجام است و امکان دارد ذخایر جدید نفتی در این لایه به اثبات برسد و با اثبات آن، ظرفیت نفت درجای میدان افزایش یابد که البته این مورد در دست بررسی است و هنوز نهایی نشده است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد از امضای تفاهم‌نامه‌ای 12 میلیارد دلاری بین 4 بانک کشور خبر داد و گفت: بانک‌های تجارت، ملت، اقتصاد نوین و پاسارگاد تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که منابع مالی توسعه میدان آزادگان را به میزان 5 میلیارد دلار و همچنین منابع مالی مورد نیاز احداث یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت سنگین به میزان 7 میلیارد دلار را تأمین کنند.

وی ادامه داد: این منابع مالی 12 میلیارد دلاری برای توسعه میدان آزادگان و احداث یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای آماده است؛ همچنین در طرحی با همکاری دو بانک برای تأمین مالی 2.5 میلیارد دلاری و توسعه میدان دارخوین، در مرحله امضای MOU هستیم.

صادق آبادی در خصوص جزئیات طرح توسعه میدان دارخوین گفت: این طرح مربوط به فاز سوم توسعه این میدان و افزایش 110 هزار بشکه‌ای تولید نفت از آن است.

وی افزود: همچنین در طرح 5 میلیارد دلاری توسعه آزادگان، افزایش 250 هزار بشکه ای تولید نفت از آزادگان شمالی، مرکزی و جنوبی در نظر گرفته شده است که هنوز شرکت ملی نفت ایران در این زمینه تصمیم گیری نکرده است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد احداث پالایشگاه‌هایی به منظور پالایش نفت سنگین را ضرورتی برای کشور دانست و گفت: در سال 84 طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس کلید خورد و این پالایشگاه در زمان تحریم، یکی از برگ برنده‌های کشور بود چرا هم ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده بنزین تبدیل کرد و هم میعانات گازی که در این پالایشگاه به ارزش افزوده تبدیل شد، در صورت نبود این پالایشگاه، در زمان تحریم‌ها می توانست مانعی برای ادامه تولید گاز و عاملی برای کاهش تولید پتروشیمی کشور باشد که با وجود این پالایشگاه، این مسائل رخ نداد.

وی ادامه داد: احداث پالایشگاه‌های نفت سنگین نیز به همین صورت برای کشور برای سال‌های آینده ضرورت دارد چرا که اگر برای تولید نفت سنگین کشور، ظرفیت پالایش داخلی فراهم نکنیم، مجبور خواهیم شد آن را ارزان بفروشیم؛ همانطور که تا زمان به مدار آمدن پالایشگاه نفت سنگین قشم، امکان استفاده از نفت سنگین تولیدی میادین سروش و نوروز نبود و بخشی از آن از روش‌های بلندینگ مورد استفاده قرار می گرفت.