شنبه 1 اردیبهشت 1403

انتشار مجموعه شعر «دیوانگی‌ها»

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
انتشار مجموعه شعر «دیوانگی‌ها»

مجموعه شعر «دیوانگی‌ها» سروده مجید پروازی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در 119 صفحه با قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات سیب سرخ منتشر شده است.

این شاعر درباره این اثر که نخستین تجربه او در انتشار مجموعه شعر به شمار می‌رود، اظهار کرد: «دیوانگی‌ها»، نخستین اثر مستقل من است اما در کتاب‌های دیگری نظیر گزیده شعر شاعران گیلان با عنوان «مرکب سبز» نیز قطعاتی از من در دست انتشار قرار دارد و در کنار آن گزیده‌ای از اشعارم نیز در حدود 10 سال است که در فضای مجازی منتشر شده.

او سپس با بیان این‌که "برای حضور در این کتاب‌های گزیده نه پول داده، نه رابطه‌ای داشته و نه عضوی از اعضای مافیاهای انتشار شعر بوده" درباره ویژگی‌های دفتر شعر «دیوانگی‌ها» بیان کرد: ایجاد دفتر شعر «دیوانگی‌ها» تقریبا 10 سال طول کشید که خودش را برای چاپ به من تحمیل کند (از ابتدای 91 تا 99). تعداد زیادی از شعرهای این بازه زمانی 10ساله را کنار گذاشتم و فقط 100 قطعه از آن‌ها را درنظر گرفتم، چون کیفیت در شعر برایم مهم بوده و علاقه‌ای به کتاب‌سازی و نگاه کمیت‌محور به تعداد کتاب چاپ‌شده و ایجاد رزومه‌های سطحی نداشتم و نخواهم داشت، این کارها برایم بی‌معنی است.

پروازی که شعر را به صورت جدی از ابتدای سال 91 شروع کرده اظهار کرد: برای من سه عامل نقش بیشتری از سایر عوامل داشت. اول این‌که به درکی می‌رسیدم که نقص‌های زندگی و هستی را برایم آشکار می‌کرد و در مبارزه با این نقص‌ها بود که هنر وارد بازی زندگی‌ام شد و از من آدم دیگری ساخت، یک پوست انداختن واقعی و تمام‌عیار. دوم تاثیری بود که شعرهای شمس لنگرودی در آن زمان بر من وارد کرد و مرا به شدت به شعر و دنیاهایش علاقه‌مند کرد و سوم هم تاثیر مطالعات فلسفی مختلف از نیچه و شوپنهاور گرفته تا لیوتار، فوکو و خیلی از فلاسفه دیگر. چیزی که در مورد نوشتنم می‌توانم مطرح کنم این است که شعرهایم، پاسخ‌های ذهنم بوده نسبت به نقص‌هایی که در ماهیت هستی، زندگی و انسان‌ها وجود دارد، کمبودها، کابوس‌ها، تهدیدهای مشترک در جهان امروز که سیستم‌های سرمایه‌داری با برنامه‌های مدون بر انسان‌ها تحمیل می‌کنند و بردگی مدرن را به عنوان جایزه تحویل انسان‌ها می‌دهند که نتیجه‌ای جز رنج و تخریب زندگی برای انسان‌ها در پی نداشته و ندارد.

او همچنین با بیان این‌که «دیوانگی‌ها» دغدغه زبان و فرم دارد و ساده‌نویسی، ساده‌لوحانه‌نویسی نیست و پیچیده‌نویسی، هذیان‌نویسی بیان کرد: «دیوانگی‌ها» سرشار از استعاره‌های متعدد و تصاویر بوده که سعی دارد خواننده را به تامل و تفکر عمیق‌تر سوق دهد.

این شاعر افزود: بیشتر قطعه‌های «دیوانگی‌ها» عاشقانه هستند اما دغدغه‌های اجتماعی، انسانی، سیاسی، زندگی و مرگ نیز حضور دارد.

انتهای پیام