چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

انتظار پرداخت شهریه کمتر در شرایط کرونایی منطقی است / دانشگاه آزاد: عدم پرداخت شهریه کامل دانشگاه را به چالش می‌کشد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
انتظار پرداخت شهریه کمتر در شرایط کرونایی منطقی است / دانشگاه آزاد: عدم پرداخت شهریه کامل دانشگاه را به چالش می‌کشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران خبرگزاری فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار «احتساب شهریه واحدهای این دانشگاه مطابق با واحد الکترونیک» شده‌اند.

این کاربران نوشته‌اند: «در چند وقت اخیر به دلیل پدیدار شدن ویروس جدید کرونا، تمامی آموزش‌های حضوری لغو گردیده و آموزش‌های مجازی جایگزین آنها شده که خود این امر دارای مشکلات متعددی برای دانشجویان و خانواده‌های آنها شده، مشکلاتی مانند:

1- مشکل در فهم دروس که عمدتا باید در کلاس درس حضور داشت تا متوجه آن دروس شد، دروس عملی و برخی دروس تئوری؛

2- مشکلات اتصال به کلاس‌ها که منجر به عدم حضور دانشجو در برخی از دروس می‌شد؛

3- مشکلاتی که از بابت هزینه اینترنت در این اوضاع مالی آشفته دانشجوها متحمل شدند؛

4- هزینه‌های اضافی برای تهیه تلفن همراه و یا کامپیوتر به منظور بهره بردن از کلاس‌های مجازی؛

از طرفی این عدم حضور دانشجوها علیرغم اینکه ضررهایی را برای دانشجوها داشته، سودهایی را به دانشگاه رسانده، مثل صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و گاز، حق بیمه و سرویس‌هایی که توسط دانشجوها پرداخت شده ولی به دلیل عدم حضور در دانشگاه مورد استفاده قرار نگرفت. لذا با توجه به شرایط مذکور پیشنهاد جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد این است که شهریه این ترم تمامی واحدهای دانشگاه آزاد مطابق با شهریه واحد الکترونیک این دانشگاه محاسبه شود. دانشجویانی هم که مبالغی مازاد بر شهریه واحد الکترونیک را پرداخت کرده‌اند، آن مبلغ اضافی به عنوان میزان بستانکاری آنها از دانشگاه، در پرونده مالی‌شان درج شود تا بتوانند در ترم بعد از آن مبلغ استفاده کنند.

ما می‌دانیم که مسوولان فهیم و حق‌طلب دانشگاه آزاد اسلامی شرایط فعلی جامعه و دانشجویان را درک کرده و می‌دانند که در این چند وقت اخیر به خاطر وضعیت اقتصادی نامناسب حاکم بر جامعه، بسیاری از دانشجویان و خانواده‌هایشان متحمل خسارت‌های مالی بسیار زیادی شده‌اند و در حال حاضر در وضعیت مالی خوبی به سر نمی‌برند.»

خبرنگار فارس این موضوع را از مسؤولان پیگیری کرد.

* لزوم بازنگری در شهریه دانشگاه‌ها با توجه به آموزش‌های الکترونیک

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره به خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی ورودی به شهریه دانشگاه‌ها ندارد. دانشگاه‌های شهریه‌پرداز جزو دانشگاه‌های مستقل و بخش غیردولتی هستند و با توجه به اینکه بحث عرضه و تقاضا وجود دارد تصمیم‌گیری به عهده خود دانشگاه‌ها است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که شرایط کرونا و آموزش الکترونیک ممکن است هزینه‌های کمتری داشته باشد و باید براساس آن بازنگری در شهریه دانشگاه ها صورت گیرد.

* دانشگاه آزاد شهریه پرداز است

در پیگیری‌های خبرنگار فارس رضا همدانچی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه می‌گوید: دانشگاه آزاد، دانشگاهی شهریه‌پرداز است و براساس شهریه دریافتی اداره می‌شود. با شیوع ویروس کرونا در کشور و دارا بودن یک میلیون و صدهزار دانشجو تلاش کردیم تا امکانات لازم برای برگزاری کلاس‌های مجازی دانشجویان را به نحو احسن اجرا کنیم. با وجود اهمیت تحصیل و ارتقاء دانشجویان تلاش کردیم در استان‌های سفید امتحانات براساس پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و در استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار شود تا آسیبی متوجه دانشجویان نشود.

همچنین مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه معتقد است: با توجه به شرایط کشور و طبق اعلام وزارت علوم و رئیس‌جمهور ترم آینده دانشگاه آزاد تلفیقی از کلاس‌های حضوری و مجازی خواهد بود که قطعا بیشتر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد؛ البته با این شرایط نمی‌توانیم دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم و باید فعالیت یک میلیون و صدهزار دانشجو انجام شود.

همدانچی می‌گوید: با بانک‌های مختلف تفاهم‌نامه و قراردادهایی درخصوص وام دانشجویی منعقد کرده ایم که بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دربر می‌گیرد و رقم‌های خوبی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. صندوق رفاه نیز فعال است و تخفیفاتی برای اقشار ضعیف درنظر گرفته ایم و براساس سازوکار و قوانین این شرایط را لحاظ کرده ایم و حتی شرایطی برای دانشجویان مهیا شده است که بتوانند شهریه را به صورت اقساط پرداخت کنند تا دغدغه‌ای برای پرداخت شهریه نداشته باشند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر دانشگاه آزاد 26 هزار عضو هیات علمی تمام وقت، 23-22 هزار استاد حق‌التدریسی و مدعو و 36 هزار کارمند دارد و با احتساب خانواده‌هایشان بحث پرداخت حقوق را داریم که باید انجام شود و اگر شهریه از دانشجویان دریافت نشود مشکل اساسی پیش می‌آ‌ید و ما این سازوکار را انجام دادیم تا دغدغه خانواده‌ها و دانشجویان را کاهش دهیم.

* دانشگاه آزاد باید براساس سازوکار خود مصوباتی ارائه دهد

از سوی دیگر غلام‌حسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که افکار عمومی می‌توانند قضاوت داشته باشند که هزینه برگزاری کلاس‌های مجازی در مقایسه با کلاس‌های واقعی و حضوری متفاوت است یا خیر؟ در بعضی از زمینه‌ها آموزش و پرورش قائل به این شد که تفاوتی بین برگزاری کلاس‌های حضوری و غیرحضوری وجود دارد و هزینه ها کمتر شده است؛ به همین دلیل بخشی از شهریه را بازگرداند.

این نماینده مجلس می‌گوید: بنابراین طبیعی است که دانشجویان دانشگاه آزاد انتظار داشته باشند که هزینه‌های پرداخت شده دانشگاه در آموزش‌های مجازی به میزان آموزش‌های حضوری نیست و قطعا باید بخشی از هزینه‌ها به دانشجویان بازگردانده شود و به نظر بنده این یک انتظار منطقی است.

وی در نهایت معتقد است که دانشگاه آزاد براساس ساز و کار خود مصوباتی دارد و براساس همان مصوبات اقدام می‌کند که باید در این مورد پاسخگو باشد.

انتهای پیام /

سعید رضد عاملی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی رضا همدانچی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
انتظار پرداخت شهریه کمتر در شرایط کرونایی منطقی است / دانشگاه آزاد: عدم پرداخت شهریه کامل دانشگاه را به چالش می‌کشد 2
انتظار پرداخت شهریه کمتر در شرایط کرونایی منطقی است / دانشگاه آزاد: عدم پرداخت شهریه کامل دانشگاه را به چالش می‌کشد 3
انتظار پرداخت شهریه کمتر در شرایط کرونایی منطقی است / دانشگاه آزاد: عدم پرداخت شهریه کامل دانشگاه را به چالش می‌کشد 4