جمعه 10 فروردین 1403

انگلیس سفیر چین را فراخواند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
انگلیس سفیر چین را فراخواند

وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که سفیر چین را برای توضیح اقدامات کشورش در قبال تایوان احضار کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس امروز چهارشنبه (10 اوت) «ژنگ زگوانگ» سفیر چین در لندن را احضار کرد تا درباره اقدامات پکن در قبال تایوان پس از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توضیح دهد.

به گزارش رویترز، تراس در بیانیه‌ای ضمن بیان این که «به مقامات دستور دادم سفیر چین را برای توضیح اقدامات کشورش احضار کنند»، مدعی شد: شاهد رفتارها و لفاظی‌های تهاجمی فزاینده‌ای از سوی پکن در ماه‌های اخیر بوده‌ایم که صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند.

وی در ادامه گفت: انگلیس از چین می‌خواهد تا هرگونه اختلاف را از راه‌های مسالمت‌آمیز، بدون تهدید یا استفاده از زور یا اجبار حل کند.

پیش‌تر سفیر چین در استرالیا گفت پکن آماده اتحاد مسالمت‌آمیز تایوان است اما در عین حال هشدار داد در صورت لزوم و اجبار از هر ابزار لازم در رابطه با این جزیره استفاده خواهد کرد.

پس از حدود یک هفته رزمایش نظامی چین اطراف تایوان در پی سفر تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، ارتش چین امروز اعلام کرد که مأموریت‌های مختلف این رزمایش با موفقیت انجام شده است اما نیروهای این کشور در حالت آماده برای نبرد باقی می‌مانند.

امروز همچنین گزارش معتبر دولت چین (اوراق سفید) از قول «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور نشان داد که پکن وعده خود مبنی بر عدم اعزام نیروی نظامی به تایوان در صورت اتحاد دوباره این جزیره با سرزمین اصلی چین را پس گرفته است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

همچنین بخوانید