پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

اوکراین آب پاکی را روی دست آمریکا ریخت

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
اوکراین آب پاکی را روی دست آمریکا ریخت

وزیر دفاع اوکراین گفت: ما از تسلیحات دوربرد وعده داده شده توسط آمریکا برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهیم کرد.

رویترز گزارش داد، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین یکشنبه (پنجم فوریه) گفت که کی‌یف از تسلیحات دوربرد وعده داده شده توسط آمریکا برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد و تنها واحدهای روسیه در مناطق اوکراینی را هدف قرار خواهد داد.

درخواست مهم اسرائیل از رئیس جمهور اوکراین

ایالات متحده جمعه تایید کرد که راکت جدید که برد حمله اوکراین را دو برابر می‌کند در بسته کمک نظامی 2.175 میلیارد دلاری واشنگتن به کی‌یف گنجانده شده است.

به گزارش رویترز، رزنیکوف در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: همیشه به طور رسمی به شرکای خود می‌گوییم که از سلاح‌های ارائه شده توسط شرکای خارجی خود برای شلیک به خاک روسیه استفاده نخواهیم کرد. تنها به واحدهای روس در سرزمین‌های موقتاً اشغال شده اوکراین شلیک می‌کنیم.

پیش‌تر و در پی ابراز نگرانی مکرر کشورهای حامی کی‌یف درباره احتمال استفاده شدن تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بامداد یکشنبه گفت که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین موافقت کرده که از تسلیحات ارسالی غرب به کی‌یف، برای حمله به خاک و قلمرو روسیه استفاده نکند.

شولتز در مصاحبه با نسخه روز یکشنبه روزنامه «بیلد» درباره اینکه آیا اوکراین پذیرفته که با تسلیحات غربی به خاک روسیه حمله نکند، توضیح داد: «در این مورد اتفاق نظر وجود دارد».

با این حال پنتاگون جمعه اعلام کرد این به دولت کی‌یف بستگی دارد که درباره نحوه استفاده از راکت‌های جدید که برای پرتابگرهای هیمارس ارائه شده توسط واشنگتن، ارسال می‌شود، تصمیم بگیرد. به گزارش راشا تودی، مهمات با برد 150 کیلومتر بخشی از این بسته کمک‌های نظامی است.

متحدان غربی اوکراین که از ابتدای سال 2023 تلاش کرده‌اند موج ارسال تسلیحات برای کی‌یف را با ارسال تسلیحات سنگین جدید و بی‌سابقه تشدید کنند، در هفته‌های اخیر با مانور روی اینکه روسیه قصد تجمیع و تدارک قوایش برای اجرای دور جدیدی از حملات سنگین در اوکراین را دارد، آلمان را برای موافقت با ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد به اوکراین تحت فشار گذاشتند.

نهایتاً تصمیم دولت آمریکا برای ارسال تانک به کی‌یف، به اختلاف نظر ایجاد شده بین کشورهای غربی و آلمان که موافقتش با ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین را مشروط به اقدام مشابه نخست آمریکا در ارسال تانک‌هایش به اوکراین کرده بود، پایان داد.

این در حالی است که مقام‌های نظامی آمریکایی به صورت علنی با ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین مخالفت و استدلال کرده بودند که این تانک‌ها به دلیل آن که نیاز به آموزش و پشتیبانی لجستیکی فراوان برای استفاده در جنگ اوکراین دارند، در حال حاضر مناسب استفاده در این جنگ نیستند.

کشورهای غربی نگران هستند که اوکراین از تانک‌ها و دیگر تسلیحات ارسالی برای حمله مستقیم به خاک روسیه از آن استفاده کند و همین امر از نظر مسکو به‌عنوان تجاوز کشورهای کمک‌کننده به کی‌یف، به این کشور محسوب شود.

پیش از این، «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه با اشاره به افزایش سهم ناتو در جنگ اوکراین، هشدار داده بود غرب سلاح‌های تهاجمی بیشتری به کی‌یف داده و به رؤیاپردازی درباره شکست مسکو ادامه می‌دهد.

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه شامگاه شنبه بار دیگر درباره هرگونه اقدام اوکراین برای حمله به شبه‌جزیره کریمه هشدار داد. مدودف در صفحه توئیتر خود نوشت: «قوانین بین‌المللی به اراده مردم احترام می‌گذارد. کریمه، روسیه است. حمله به کریمه یعنی حمله به روسیه و تشدید درگیری‌ها».

وی همچنین به مسئولان اوکراینی توصیه کرد که درک کنند که حمله به کریمه با «انتقام ناگزیر» روسیه و با هر سلاحی پاسخ داده می‌شود.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.