جمعه 10 فروردین 1403

«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس»

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس»

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: رزمایش‌ها در سطح جهان یکی از راه‌های حفظ و ارتقای آمادگی نیروهای مسلح هستند. رویدادهایی که نیروهای مسلح با حضور در آن‌ها دو کار مهم را انجام می‌دهند؛ نخست، تمرین آموخته‌های قبلی، دوم، تمرین تاکتیک‌های جدید.

باید به این نکته هم اشاره کرد که برگزاری رزمایش‌ها پیام‌هایی نیز به همراه دارد؛ پیام‌هایی که هم خطاب به دوستان است و هم خطاب به دشمنان. به ویژه اینکه اگر موقعیت کشور برگزارکننده رزمایش مانند جمهوری اسلامی ایران باشد، کشوری با دوستان بسیار و اندک دشمنان.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از پایان دفاع مقدس توانسته‌اند رزمایش‌های مختلفی را در مناطق مختلف کشورمان برگزار کنند.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس قصد دارد تا به مناسبت فرارسیدن چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی، رزمایش‌های مهم برگزار شده توسط جمهوری اسلامی ایران را در یک مجموعه مرور کند.

دومین گزارش از این مجموعه به رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اختصاص دارد که در ادامه به مرور کامل آن را بازخوانی می‌کنیم.

علت طراحی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 نیروی دریایی سپاه پاسداران

رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران از صبح ششم اسفند ماه سال 1393 با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار، در سایه عزم ملی و مدیریت جهادی» و با اعلام رمز عملیات از سوی فرماندهی وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان فرمانده رزمایش در منطقه عمومی تنگه هرمز و جزیره لارک واقع در آبهای خلیج فارس آغاز شد.

رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) 9 با هدف ارتقای توان رزمی یگان های عملیاتی سپاه پاسداران و نمایش اقتدار رزمی موشکی سپاه به قدرت های فرامنطقه ای برگزار شد؛ در اولین برنامه از این رزمایش و پس از اعلام رمز عملیات مین‌ریزی توسط قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد. این قایق ها قابلیت هایی مختلف از جمله رادارهای دریایی و سامانه های پیشرفته ارتباطی، موشک های کروز با برد 25 کیلومتر، موشک های میان برد ضد کشتی و اژدرهای کالیبر متوسط و بزرگ و مین های دریایی داشتند.

دریادار علی فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران در آغاز مرحله اول این رزمایش با بیان اینکه در کل جغرافیای خلیج فارس متکی به کانال هستیم، بیان کرد: 19 کانال در این محدوده وجود دارد که اگر بسته شود، هیچ ترددی به جنوب خلیج فارس انجام نمی شود و این یکی از نگرانی‌های آمریکایی‌ها است.

وی افزود: آمریکایی ها خودشان می‌گویند از جنگ دوم خلیج فارس به بعد 22 فروند از شناورهای پیشرفته آن‌ها آسیب جدی دیده است که 19 مورد آن‌ها ناشی از عملیات مین ریزی بوده است و سایر آن‌ها در حملات هوایی و رزمی آسیب دیده است.

فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: این در حالی است که در زمان آن جنگ ابتدایی ترین نوع مین ها در خلیج فارس به کار گرفته شده بود، اما از آن زمان تاکنون در تحقیقات دریایی سپاه فرآیندهایی را در حوزه مین ریزی به کار گرفته ایم که غیر قابل تصور است.

دریادار فدوی خاطرنشان کرد: مین هایی که در این مرحله از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) در عملیات مین ریزی به کار گرفته می شود، از نوع رزمی و تامینی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال های 2011 تا 2014 میلادی بزرگترین رزمایشی که آمریکا و متحدان آن انجام دادند برای مقابله با پدیده مین‌ریزی بوده است و هیچ موفقیتی در زمان جنگ برای مقابله با این پدیده نداشته اند.

شلیک موفقیت آمیز موشک های «فاتح»/ راکت باران شدن ناوهواپیمابر دشمن

سپاه پاسداران در ادامه این رزمایش د دو فروند موشک ساحل به ساحل فاتح شلیک شد و با موفقیت به اهداف تعیین شده اصابت کرد؛ همچنین در ادامه عملیات شلیک راکت توسط 30 فروند از شناورهای عملیاتی تندروی نیروی دریایی سپاه به ناو هواپیمابر دشمن فرضی با موفقیت اجرا شد.

دریادار پاسدارعلی فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه با اشاره به قابلیت های شناورهای تندروی ویژه سپاه گفت: قصد نداریم همه ابعاد و قابلیت های این شناورها را به طور کامل تشریح کنیم؛ مگر اینکه حماقتی از دشمن سر بزند که در آن زمان این قابلیت ها را در عمل نشان خواهیم داد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری آمریکایی ها در سال های گذشته برای طراحی و ساخت شناورهای تندرو تصریح کرد: آمریکایی ها خیلی سریع این شناورهای تندرو را جمع کردند؛ به این دلیل که ویژگی اصلی این شناورها را نداشتند، یعنی سرنشینانی که آماده برنگشتن از رزم باشند.

شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» به تنگه هرمز

در ادامه رزمایش پیامبر اعظم 9 شلیک موشک‌های بالستیک خلیج فارس با موفقیت به اهداف دشمن فرضی در تنگه هرمز اصابت کرد. همچنین عملیات هلی‌برن تکاورهای ویژه نیروی دریایی سپاه برای تصرف ناو هواپیمابر دشمن فرضی با موفقیت اجرا شد.

دریادار پاسدار علی فدوی، فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه در این بخش از رزمایش با اشاره به قابلیت‌های یگان‌های تکاوری نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: در جریان یکی از سفرهای تجاری جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی ها سعی کردند در فاصله 600 مایلی چابهار و در اقیانوس هند، کشتی و بار آن را بگیرند و ببرند، اما با عملیات موفق نیروهای سپاه در فاصله 300 مایلی جنوب چابهار جلوی این اقدام آن‌ها گرفته شد.

در آخرین بخش از برنامه‌های مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم 9، 50 فروند از یگان‌های خودرویی موشکی و 500 فروند شناورهای تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مقابل جایگاه رژه رفتند.

علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر برگزاری این رزمایش‌ها در قدرت دیپلماتیک کشور عنوان کرد: اصولا هر چقدر مؤلفه‌های استقلال را بیشتر نمایان کنیم، در گفت‌وگوهای بین‌المللی نیز به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس توجه خاصی در بررسی بودجه سال آینده به اعتبارات دفاعی داشته و در حوزه سیاسی نیز هر چقدر بر همگرایی سیاسی افزوده شود، دست پر ایران در صحنه بین‌المللی برجسته‌تر خواهد شد.

منطقه دریای عمان و خلیج فارس در تسلط برد موشک‌های سپاه

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری رزمایش دریایی پیامبر اعظم 9 سپاه با بیان اینکه تا این لحظه این رزمایش که با قدرت ایمان و فناوری حاصل شده توسط نیروی دریایی و هوافضای سپاه انجام شده، موفقیت آمیز بوده است، اظهار کرد: این رزمایش برای تمرکز بر روی شناورهای دشمن صورت گرفته است که امروز به نتیجه رسید.

وی افزود: در این رزمایش تمام موشک های شلیک شده به هدف اصابت کرد.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه این بخشی از رزمایش پیامبر اعظم 9 است، گفت: آنچه تاکنون دیدیم روز دریایی این رزمایش بود و قسمت های دیگری را داریم و اقداماتی را باید در عرصه های دیگری با اعمال تاکتیک های مختلف انجام دهیم و انشاءالله برای فردا رزمایش زمینی آغاز می شود.

فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: ما به همه دنیا اعلام کردیم این توانمندی هایی که امروز داریم برای برقراری امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و صرفا بازدارنده است و برای اینکه دشمنان ما ممکن است قصدی برای به هم زدن و ایجاد ناامنی در منطقه داشته باشند، این رزمایش انجام شد که البته این احتمال وجود دارد.

به گفته سرلشکر جعفری، هدف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برقراری امنیت شناورهای نفت کش و تجاری در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس است.

وی پیام این رزمایش را پیام اقتدار نظام جمهوری اسلامی و امنیت صلح برای منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز عنوان کرد و گفت: ما این پیام را به همه کشورهای جنوبی خلیج فارس می دهیم و اعلام می کنیم ما برادری خود را ثابت کردیم و مشکل ما تنها دشمنان فرامنطقه ای هستند.

فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: امیدواریم این وحدت و برابری در میان کشورهای منطقه ای بیشتر شود تا دشمنان ما منطقه را ترک کنند.

سرلشکر جعفری تاکید کرد: امروز آن نقطه برجسته ای که بر روی هدف دشمن یعنی ناو هواپیمابر متمرکز شد در واقع تمرکزی است که این فناوری ها و سلاح ها با تاکتیک های مختلف به نمایش گذاشتند. این فناوری ها برگرفته از تجارب ما از بعد از جنگ تاکنون است.

وی با بیان اینکه ما یک تجاربی از زمان جنگ داریم که البته در آن زمان این سلاح ها و امکانات را نداشتیم، تصریح کرد: امروز هم تجارب زمان جنگ را داریم و هم فناوری ها و سلاح های پیشرفته را که باید آنها را به علاوه تجارب زمان جنگ کنیم.

فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: اگر این فناوری ها با نیروی ایمان پاسداران و بسیجیان مخلوط شود، قدرت بی نظیری را ایجاد خواهد کرد.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: ما نمی خواهیم این فناوری ها را روزی به امتحان واقعی بگذاریم، اما به نظر می آید که اگر خدای نکرده چنین روزی پیش بیاید بدون تردید از منطقه دریای عمان تا تنگه هرمز و خلیج فارس در تسلط کامل نیروهای دریایی سپاه است.

به گفته وی، تمام نقاط تنگه هرمز و خلیج فارس تا عمق منطقه در تسلط برد موشک ها، رادارها، شناورها و مین‌ریزی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف این رزمایش را تامین امنیت در برابر دشمنان فرامنطقه ای عنوان کرد و گفت: این پیام بازدارنده است و اعلام می کند تا همه حواس خود را جمع کنند و تنها کار خود را انجام دهند و به حریم امنیتی جمهوری اسلامی که ما مدافع آن هستیم، وارد نشوند.

سرلشکر جعفری در پایان خاطر نشان کرد: امروز می توانیم بگوییم ما مدافع امنیت تنگه هرمز هستیم که این پیام را با برگزاری این رزمایش به تمام دنیا اعلام کردیم.

حضور 10 لشکر رزمی نیروی زمینی سپاه با 17 رده تخصصی در رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9

سردار حمید سرخیلی سخنگوی این مرحله از رزمایش در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت 10 لشکر رزمی نیروی زمینی سپاه متشکل از 17 رده تخصصی این نیرو از جمله توپخانه، هوابرد، ادوات و موشک ها اظهار کرد: مراحل عملیاتی این رزمایش به صورت کاملا واقعی و با پشتیبانی نیروی مردمی «بیت المقدس» اجرا می شود و تیپ المهدی (عج) یگان از سوی این رزمایش است.

وی افزود: از ویژگی های اصلی این رزمایش این است که در روی سطح زمینه هیچ موضعی دیده نمی شود و صدها موضع بتنی در سلسله کوه‌های خلیج فارس با ارتفاعات 150 تا 200 متر احداث شده است.

سخنگوی دومین مرحله از رزمایش پیامبراعظم (ص) با اشاره به سلاح های بکارگیری شده از این مرحله از رزمایش گفت: شلیک موشک های با قدرت نفوذ بیش از یک متر در زره به ستون دشمن فرضی و دفاع در ساحل و ضد هلی برد از جمله برنامه های این عملیات بود. همچنین موشک های ضد هوایی «میثاق» و ضد زره «دهلاویه» در این مرحله از رزمایش به همراه مین های جهنده ضد بالگرد بکارگیری شد.

سردار سرخیلی همچنین از بکارگیری پرنده های شناسایی آر پی اچ با کاربری بدون سرنشین در این رزمایش خبر داد که به صورت شبانه روزی و با برد پروازی14 کیلومتر و با قدرت تصویربرداری بالا به اجرای عملیات پرداختند.

این فرمانده ارشد نظامی به «سلاح جمرات» اشاره کرد که با دقت حدود یک متر مربع برای عمل و طول 14 کیلومتر برای شلیک عمل کردند.

مین‌های کناره ای جاده «رمیت» از دیگر سلاح های بکارگیری شده از این مرحله از رزمایش بود که به خودروهای زرهی با قدرت 50 سانتیمتر نفوذ می کند؛ همچنین سلاح «صیاد» نوعی مین جهنده است که هنگام عمل تا 15 متر از سطح زمین بالا می آید و اهداف پروازی را منهدم کردند.

سردار سرخیلی ادامه داد: سلاح «واصل» با قابلیت مواد انفجاری به طول 100 متر رو به جلو برای انهدام خودروهای زرهی و باز کردن میدان مین در این مرحله از رزمایش بکارگیری می شود؛ همچنین سلاح «خیبر» نیز با دو برابر قدرت انفجاری تی ان تی از دیگر سلاح های بکارگیری شده در این مرحله از رزمایش است.

سخنگوی رزمایش در این مرحله از رزمایش پیامبراعظم (ص) خاطرنشان کرد: تیربار چرخشی «نصیر» با شش لوله با قابلیت ضد بالگرد و با نرخ تیراندازی 2400 تیر در دقیقه از دیگر سلاح های مورد بهره برداری قرار گرفته در این مرحله از رزمایش است.

همچنین تیربار «آصف» با قدرت 23 میلی متر با نرخ تیر 900 تا 1200 تیر در دقیقه از سوی متخصصان نیروی زمین سپاه طراحی شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی همچنین به سلاح های تک تیرانداز آرش و ربات های شناسایی با برد 5 کیلومتر شناسایی اشاره کرد و از بکارگیری ربات های مسلح مجهز به تیربار با برد مشابه 5 کیلومتر و با قابلیت انهدام اهداف بود.

سردار سرخیلی همچنین خاطرنشان کرد: پروژه «حامی» متشکل از تیربارهای هوشمند با لیزر و بدون خدمه از دیگر طرح های اجرا شده در این مرحله از رزمایش بود.

سردار میریان: دشمن را از مواضع 100 درصد پنهان نابود می‌کنیم

سردار سید مرتضی میریان جانشین وقت معاون عملیات نیروی زمینی سپاه در حاشیه اجرای دومین روز از برنامه های این رزمایش با اشاره به راهبرد نیروی زمینی سپاه در مقابله با تهدیدات دشمن اظهار کرد: مهم‌ترین راهبرد نیروی زمینی این است که دیده نشود و دشمن را به خوبی ببیند و بتواند به بهترین نحو آن را منهدم کند.

وی افزود: امروز هیچ عاملی بر روی زمین منطقه رزمایش مشاهده نمی شود، چون دشمن به وسیله ماهواره و پهپادها می تواند مواضع را تشخیص دهد، اما مواضع ما کاملا پنهان است.

جانشین وقت معاون عملیات نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: از هر بوته و کوه ما به سمت دشمن شلیک می شود و تمام کویرها، بیابان ها و سواحل ما مواضعی دارد که پنهان است و ما نیز بر مبنای دکترین نبرد نامتقارن توانسته ایم به توانمندی هایی برسیم که از مواضع صددرصد پنهان دشمن را نابود می کنیم.

سردار میریان تاکید کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که دقت آتش ها و حرفه ای بودن نیروها و توانمندی های عملیاتی ضربتی که براساس آن بلافاصله وارد میدان عمل شده و پنهان شوند، در این رزمایش به خوبی اجرا شد؛ همچنین نوع سلاح های استفاده شده نیز یکی دیگر از قابلیت ها است به گونه ای که مسلح کردن زمین باعث می شود خود زمین علیه دشمن بجنگد.

وی تصریح کرد: این را به ملت عزیزمان قول می دهیم تمام کشور ما گورستانی برای هر مهاجمی است که بخواهد وارد آن شود و همانطور که شن های کویرهای ما نیز علیه دشمن وارد عمل شدند، جز جنازه های سوخته چیزی از آنها باقی نخواهیم گذاشت.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

44 سال افتخار

رزمایش پیامبر اعظم 9 سپاه علی فدوی موشک بالستیک این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 2
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 3
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 4
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 5
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 6
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 7
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 8
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 9
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 10
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 11
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 12
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 13
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 14
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 15
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 16
«ایران استوار، 44 سال افتخار»| بازخوانی «رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه»/ از راکت باران ناو دشمن تا شلیک موشک‌های بالستیک «خلیج فارس» 17